Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kimaradást egy kapcsolószekrény okozta reggel, de 10 óra után pár perccel megindult a forgalom. ","shortLead":"A kimaradást egy kapcsolószekrény okozta reggel, de 10 óra után pár perccel megindult a forgalom. ","id":"20241128_Ismet-teljes-vonalon-jar-a-2-es-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"48b22f62-71d8-4cc6-9ff4-48840201f2b9","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Ismet-teljes-vonalon-jar-a-2-es-metro","timestamp":"2024. november. 28. 11:12","title":"Ismét a teljes vonalon jár a 2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7daf1477-bcb3-4174-8361-28e50e5e5884","c_author":"HVG","category":"360","description":"A BME lett a legjobb egyetem a HVG legfrissebb felsőoktatási rangsorában. A sokféle metszetben elkészített toplistákon szereplő intézmények vezetői sérelmezik az oktatási és tudományos Huxitot, és leghőbb vágyuk, hogy bekerüljenek a nemzetközi ligákba.","shortLead":"A BME lett a legjobb egyetem a HVG legfrissebb felsőoktatási rangsorában. A sokféle metszetben elkészített toplistákon...","id":"20241128_hvg-diploma-2025-egyetemi-rangsor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7daf1477-bcb3-4174-8361-28e50e5e5884.jpg","index":0,"item":"4a336d29-f3f1-4d25-80e1-97ab2be9a387","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-diploma-2025-egyetemi-rangsor","timestamp":"2024. november. 28. 19:00","title":"Helycsere a HVG egyetemi rangsorának élén: a BME megelőzte az ELTE-t, felért a dobogóra az SZTE","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2a4101d-979d-40ff-947c-4aa4b4beaf86","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valójában kettő is: 80-as és új 81-es. ","shortLead":"Valójában kettő is: 80-as és új 81-es. ","id":"20241129_zuglo-uj-troli-80-81","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a4101d-979d-40ff-947c-4aa4b4beaf86.jpg","index":0,"item":"217fe73c-a817-44c9-b477-c82a594c0081","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_zuglo-uj-troli-80-81","timestamp":"2024. november. 29. 12:58","title":"Új trolivonal lesz Zuglóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A műsorvezető arra biztatja a követőit, hogy segítsenek a nélkülözőkön.","shortLead":"A műsorvezető arra biztatja a követőit, hogy segítsenek a nélkülözőkön.","id":"20241129_Sebestyen-Balazs-Nagyon-nagy-a-baj-az-orszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99.jpg","index":0,"item":"3ce26b06-5f0f-4374-91e6-e721463b417b","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Sebestyen-Balazs-Nagyon-nagy-a-baj-az-orszagban","timestamp":"2024. november. 29. 08:48","title":"Sebestyén Balázs: „Nagyon nagy a baj az országban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs környezethez alkalmazkodni tudó robotokat használnának. Ennek eredménye lett az első űrbéli robotmacska.","shortLead":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs...","id":"20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a.jpg","index":0,"item":"874395d0-6d22-454a-8a72-10b989db3d96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","timestamp":"2024. november. 28. 12:03","title":"Űrmacskát fejlesztett Kína, az aszteroidákat kutatná vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5932ad4d-9ec4-490e-a21a-5c6c6aab4b86","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Új, háromszintes üzletet nyitott a Müller drogérialánc Budapesten, a Váci utcában. A közel 3000 négyzetméteres helyiséget maga a német alapító adta át az egykori Fontana Ház helyén. Az új épületnek új neve is lett, ahol a drogériában árult bébiételek és luxusparfümök mellett luxuslakásokat is kínálnak, budai panorámával.","shortLead":"Új, háromszintes üzletet nyitott a Müller drogérialánc Budapesten, a Váci utcában. A közel 3000 négyzetméteres...","id":"20241128_muller-drogeria-luxus-aruhaz-bolt-Budapest-parfum-lakas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5932ad4d-9ec4-490e-a21a-5c6c6aab4b86.jpg","index":0,"item":"79cd399f-85c0-4272-89ee-aa9749fa4009","keywords":null,"link":"/kkv/20241128_muller-drogeria-luxus-aruhaz-bolt-Budapest-parfum-lakas","timestamp":"2024. november. 28. 14:13","title":"Luxuslakások és luxusparfümök egy helyen: háromszintes Müller áruház nyílt a Váci utcában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de256c8f-9ee5-4b6c-b493-0268d6726401","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az amerikai konkurenciát már korábban kóstolta.","shortLead":"Az amerikai konkurenciát már korábban kóstolta.","id":"20241128_Pachert-Balazs-Nagy-Istvan-agrarminiszter-Zord-Balogh-Levente-TikTok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de256c8f-9ee5-4b6c-b493-0268d6726401.jpg","index":0,"item":"4863188a-a392-49be-8a0a-c1d1566ba500","keywords":null,"link":"/elet/20241128_Pachert-Balazs-Nagy-Istvan-agrarminiszter-Zord-Balogh-Levente-TikTok","timestamp":"2024. november. 28. 10:38","title":"Balogh Levente és Pachert Balázs üdítőjét reklámozza az agrárminiszter a TikTokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f06bf930-827e-4565-a5e1-897230923f1a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vitályos Eszter videóüzenetet intézett Magyar Péterhez. ","shortLead":"Vitályos Eszter videóüzenetet intézett Magyar Péterhez. ","id":"20241129_vitalyos-eszter-magyar-peter-hiaba-kiabalsz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f06bf930-827e-4565-a5e1-897230923f1a.jpg","index":0,"item":"e6e12a19-1e84-46a5-b09a-a9da1393e5d4","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vitalyos-eszter-magyar-peter-hiaba-kiabalsz","timestamp":"2024. november. 29. 17:47","title":"Kormányszóvivő: Péter, te már hiába kiabálsz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így ellensúlyozhatjuk a kevesebb pénzt több kreativitással
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Hogyan tudnak lépést tartani a kevesebb pénzt kreativitással ellensúlyozó magyar videogyártó vállalatok az iparág nagyágyúival? – erről szól az Umbrella.tv filmgyártó és filmes utómunkacég tanmeséje.
Az Umbrella.tv története esküvő- és rendezvényvideós garázsvállalkozásként indult. A reklám szakirányon tanuló egykori csoporttársakat – Kázmér Miklóst és Hídvégi Zoltánt – eleinte nem is annyira az elmélyült barátság, inkább a praktikum – mindketten Budaörsön laktak – hozta össze, akkoriban leginkább a diplomamunka elkészítésében segítve egymást.
A videózással gimnazista kora óta foglalkozó Miklós diplomázás után a Young & Rubicam reklámügynökséghez, míg Zoli Bonnba, a DHL-hez ment gyakornoknak. Előbbi saját bevallása szerint akkoriban igen keveset tudott az iparágról, viszont a gyakornokság végére egy valamiben biztos lett: nagyon nem jön be neki, hogy bármennyire odateszi magát a munkában, a reklámmultiknál tesznek a teljesítményre.
„Felbőszített, hogy elég nekik az alap, és semmi többet nem várnak el” – meséli.
Gyakornoksága alatt aztán a rendezvényvideózás annyira felpörgött, hogy egy idő után döntenie kellett: marad-e az ügynökségnél vagy saját vállalkozására összpontosít.
„Akkoriban a BTL marketing (Below The Line: a hagyományos eszközök helyett a személyes kommunikációra épülő) Magyarországon kimerült a beszélő fejek, a pogácsa, a borospohár, az épület és a konferenciaterem nagytotál vágóképeiben, valamint a Kék Duna keringős hangaláfestésben” – emlékezik vissza a kezdetekre a mostanra 50 embernek munkát adó Umbrella alapítója, Miklós.
A multik világából rövid úton kiábrándult alapítók 2004 és 2005 fordulóján egy kelenföldi panelben nyitották meg első irodájukat, azzal a szándékkal, hogy az akkor még főprofiljuknak számító rendezvényes videózásba ötletességet csempésszenek. Jobbak akartak lenni azoknál a tévés operatőröknél, akik maszekolásukhoz munkahelyük méregdrága kameráit használták, hogy azokkal minden ötletesség és koncepció nélkül hozzák az ügyfelek által elvárt minimumot.
„Nekik eszközeik voltak, de hiányzott a kreativitásuk, mi viszont minimális erőforrásokból akartunk filmesebb irányt hozni. Koncepciókban kezdtünk gondolkodni a céges és sajtóesemények videofelvételeinek elkészítésében” – magyarázza Miklós.
Az Umbrella előremenekülése önmagában persze kevés lett volna – mára ugyanis a videokészítésben sokan követik azt a receptet, hogy a cég programjának részévé válva szállítanak érdekes anyagot a megrendelőnek. Az Umbrella sikeréhez az is kellett, hogy akkoriban váltak széles körben is hozzáférhetővé azok a digitális képrögzítő technikák, amelyek segítségével lehetővé vált, hogy olyanok is kipróbálják magukat, akiknek korábban erre nem volt lehetőségük.
Umbrella.tv
Két másik fontos változás is segítette a cég sikerét: a 2008-as pénzügyi válság, amelynek a reklámpiacra gyakorolt legfontosabb hatása a drasztikus költségcsökkentés lett, illetve az okostelefonok és tabletek megjelenése, ami pedig a feje tetejére fordította tartalomfogyasztást.
„A válsággal és a digitális piac létrejöttével megkérdőjeleződtek a 60 éve működő, klasszikus kommunikációs formák, aminek hatására nagyon sokan megijedtek a reklámszektorban” – ad ízelítőt Miklós a 2009-et követő történésekből. Az alternatív kommunikációs platformok (a Facebook, a Twitter, a Pinterest vagy a Tumblr stb.) megjelenése a magukat divatos szóval digitális ügynökségeknek nevező reklámcégek számára hatalmas lehetőséget jelentett.
„A régi rendszer kegyeltjei között nagy volt a feszkó, mindenki a csökkenő marketingköltségekre mutogatott, és részben igazuk is volt. Ezzel párhuzamosan nyílt viszont 15 újfajta csatorna” – mutat rá Miklós.
Manapság a reklámpiaci evangelisták minden fórumon a digitális hirdetésekről mantráznak, a cégek pedig úgy érzik: lemaradnak, ha nem nyomják a Facebookot, a Twittert, saját YouTube-csatornájukat. Márpedig minden kommunikációhoz tartalom kell, méghozzá lehetőleg olyan, amelyre felfigyelnek az emberek. Ez pedig a digitális tartalomgyártás aranykorát is magával hozta, azon belül kiemelten a mozgóképgyártás iránti igények megugrását. Az umbrellások egyik ilyen kreatív büszkesége a neves Art Directors Festival idei eseményére készített Immortality sorozat, amelyet a szakma nagy megelégedésére vetítettek az eseményen Miamiban.
A PricewaterhouseCoopers várakozásai szerint a következő években az online reklámvideó formátum minden más internetes reklámformánál gyorsabban nő majd, 2014 és 2019 között 19,5 százalékkal – szemben a bannermegjelenítések 7,9 százalékos és a kereséstalálati hirdetések 10 százalékos növekedési kilátásaival. Ráadásul a globális hirdetési piacon az online a tavalyi 135 milliárd amerikai dollárról 2019-re 239 milliárdra nőhet, túlnőve ezzel a tévéreklámok idén 175 milliárdos piacát.
Ma már az Umbrella is egyre több digitális platformra gyárt komplex kampányokat. Egy márka például reklámkampánya részeként a félperces hagyományos reklámfilm mellé két perc hosszú YouTube-imázsfilmet, a hirdetőhöz csak áttételesen köthető, szponzorált dokumentumfilmet, pár másodperces Facebook-videohirdetéseket, vírusfilmet vagy más formátumú videókat is rendelhet. Ilyen volt például a Yonderboi fémjelezte és a Vodafone által finanszírozott Hangtérkép, amely - miközben áttételesen a szponzor brandjét erősítette - valójában közösségi zenekészítéssel kísérletezett.
Folk György cikke a HVG Extra Business 2015/4-es számában jelent meg, a tartalom előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt. A fenti írás egy rövidített kivonat, amennyiben szeretné teljes egészében elolvasni a cikket, ezen a linken megrendelheti a lapszámot.