szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az autóipari vállalatok évente sok milliárd dollárt fektetnek a...

Az autóipari vállalatok évente sok milliárd dollárt fektetnek a minőségfejlesztésbe, a kínálati lánc hatékonyságának növelésébe és keresletmenedzsmentbe az árbevétel és a nyereség növelése érdekében. A piaci szereplők közül viszonylag kevesen invesztálnak azonban egy komoly lehetőségekkel kecsegtető területbe, mégpedig a szerviz-szolgáltatásokba - összegezhető a Deloitte friss globális elemzésének végkövetkeztetése

Az alkatrészellátási és a szervizdivíziók profitabilitása kifejezetten magas, az adatok szerint ebben a szegmensben a nyereségesség több mint 50 százalékkal haladja meg a gyártásban tapasztalhatót, miközben ezek a tevékenységek generálják a vállalati bevételek harmadát.

Fontos tevékenységi kör

A Deloitte elemzői szerint az alkatrészellátási és a szervizdivízió jelentőségét elsősorban az adja, hogy a változó keresleti igények, a telítődő nyugati piacok és az olcsó termékekkel megjelenő versenytársak miatt a nagy autógyártók komoly nyomás alá kerültek.

Göröngyös út: nehéz helyzetben az autógyártók
AP

A gépkocsik és egyéb járművek életciklusa eközben lerövidült, a szerviz minősége pedig a fogyasztói elégedettség egyik legfontosabb szempontjává vált. Nagyon fontos faktor az is, hogy gazdasági nehézségek idején ez a szolgáltatás az amúgy megszokottnál is fontosabb, a gépkocsi-eladások visszaesése ugyanis viszonylag logikus lépés a jövedelmek csökkenésekor, de ezzel párhuzamosan a szervizelés iránti igény szinte automatikusan nő meg.

Azok az autós és járműipari cégek, amelyeknek sikerül megtartaniuk a vevőiket a garancia-időszak lejárta után is, nem csak a bevételi és profitsorokon nyernek, hanem jó eséllyel számolhatnak a hosszabb távon nagyon fontos lojalitás és márkahűség növekedésével is

Nagy eltérések, nagy lehetőségek

Az autós cégek között nagyok az eltérések az alkatrészellátási és a szervizdivíziók jelentőségével kapcsolatban, minden negyedik cég ugyanis kisebb nyereséget termel ezen a területen, mint a fő tevékenységi körében. Ez arra utal, hogy egyes vállalatoknál komolyak a ki nem használt lehetőségek.

A felmérés
A Deloitte felmérésében szereplő több mint 30 autós cég 68 százalékának árbevétele meghaladja az évi 1 milliárd dollárt, 16 százaléknál pedig 600 millió és 1 milliárd dollár közötti a forgalom. A szerviz-szolgáltatások 56 százaléknál globálisan elérhetőek, 25 százaléknál regionális szinten szervezettek, 19 százaléknál pedig csak országos szinten léreznek.
A Deloitte-felmérés szerint a cégvezetők több mint fele az elkövetkező három év egyik legfontosabb feladatának nevezte a szerviz-terület hatékonyságának javítását, de alig több mint ötödük nyilatkozott úgy, hogy már most is a megfelelő szinten áll ezen a területen. Jellemző adat az is, hogy a cégek többsége jóval kevesebbet költ a szerviz üzletágban dolgozók képzésére, mint amennyit az eladási (sales) oldalon dolgozókra - van olyan társaság, ahol ez a szorzó tízszeres a sales-esek javára.

Érdemes újra gondolni a stratégiát

Az elemzők szerint az autós cégeknek a siker érdekében újra kell gondolniuk egész vállalati stratégiájukat. A lehető legjobban integrálniuk kell ezt a tevékenységi kört is a stratégia egészébe.

Fontos javítani az alkatrészellátás és a szervízszolgáltatás minőségét is. Elsődleges célnak a vásárlói igények minél gyorsabb és pontosabb kiszolgálásának kell lennie.

A magasabb nyereség érdekében a cégeknek a lehető legkönnyebbé kell tenniük az értékesítő partnerekkel és a vevőkkel történő üzleti kapcsolatokat, ami idővel mind az eladási számokban, mind pedig a nyereségben meglátszik majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!