Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek megmutatták, hogyan lehet jól hasznosítani az elhagyott iparterületeket. ","shortLead":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek...","id":"20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514.jpg","index":0,"item":"ce5a22af-17aa-4f01-b003-ec16c2c957e4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","timestamp":"2025. február. 05. 06:02","title":"Dubajkodás helyett: három nagyszerű példa, mit lehet kezdeni egy rozsdaövezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92a9eca9-fefc-4195-9485-878271229adb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy számolnak, több mint 18 ezer embert érintene a módosítás.","shortLead":"Úgy számolnak, több mint 18 ezer embert érintene a módosítás.","id":"20250205_Megemelne-a-kormany-a-politikai-meghurcoltaknak-jaro-tamogatas-osszeget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92a9eca9-fefc-4195-9485-878271229adb.jpg","index":0,"item":"26c89e1a-00cb-4c36-b3c8-e5ef94097eec","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Megemelne-a-kormany-a-politikai-meghurcoltaknak-jaro-tamogatas-osszeget","timestamp":"2025. február. 05. 10:14","title":"Megemelné a kormány a politikai meghurcoltaknak járó támogatás összegét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég gyorsan az Európai Unió területén. Az Unió katonai mobilitásra vonatkozó legutóbbi cselekvési terve a tervezési hiányosságok miatt vegyes eredményeket ért el, és a végrehajtás útjában továbbra is akadályok állnak. Az Európai Bizottság változtatásokat ígért. ","shortLead":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég...","id":"20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7.jpg","index":0,"item":"3711204b-160b-446d-94a4-e673c343a21e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","timestamp":"2025. február. 05. 19:40","title":"Eltérő közlekedési előírások akadályozzák a tankok mozgását az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44d7294a-796a-43e2-9070-6d2a0bc16f5a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bianca Censori vörösszőnyegezése nagy felháborodást keltett, és valószínűleg anyagi kárt is okozott a rappernek, de nem úgy tűnik, mintha ezt egy percig is bánná.","shortLead":"Bianca Censori vörösszőnyegezése nagy felháborodást keltett, és valószínűleg anyagi kárt is okozott a rappernek, de nem...","id":"20250206_Kanye-West-felesege-Bianca-Censori-meztelenruha-Grammy-dijatado-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44d7294a-796a-43e2-9070-6d2a0bc16f5a.jpg","index":0,"item":"090cdbc1-ec10-47a7-a030-149913606c33","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Kanye-West-felesege-Bianca-Censori-meztelenruha-Grammy-dijatado-botrany","timestamp":"2025. február. 06. 11:21","title":"Kanye West örül, hogy a Grammyn semmiben feszítő felesége botránya után mindenki róluk beszél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Annyi volt az érdeklődő, hogy a rendőrség lezárta az utcát.","shortLead":"Annyi volt az érdeklődő, hogy a rendőrség lezárta az utcát.","id":"20250204_Tobb-mint-ketszazan-emlekeztek-a-lakastuzben-elhunyt-japan-nore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"58a448e0-c553-4cc8-aeb1-1cb21e69ce9e","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Tobb-mint-ketszazan-emlekeztek-a-lakastuzben-elhunyt-japan-nore","timestamp":"2025. február. 04. 21:20","title":"Kétszáznál is többen emlékeztek a lakástűzben elhunyt japán nőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","shortLead":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","id":"20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba.jpg","index":0,"item":"98a6ac2d-3557-4f7b-944f-b70d384f2f14","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","timestamp":"2025. február. 05. 06:41","title":"V6-tal támad az új Audi RS5 a 4 hengeres Mercedes-AMG C 63-ra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Osztrák-kanadai-orosz konzorciumé az Opel - Elemzés
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Ez még természetesen nem jelenti azt, hogy pont kerülne a történet...
Ez még természetesen nem jelenti azt, hogy pont kerülne a történet végére, hiszen több nyitott kérdést kell még rendezniük az érintetteknek, a General Motors szerint akár november végéig is elhúzódhatnak a tárgyalások.
Végtelen történet
Még 2008 november közepén jelezte az Opel, hogy likviditási problémái miatt szüksége van egy 1 milliárd eurós „sürgősségi segélyre”. Attól kezdve van napirenden a vállalat eladása. A GM február közepén beszélt nyíltan az Opel eladásának lehetőségéről, akkor jelentkezők hivatalosan még nem akadtak.
Utóbb több pénzügyi és szakmai befektető jelezte érdeklődését, kínai autógyártótól belga pénzügyi csoporton keresztül a mostani befutó osztrák-kanadai-orosz konzorciumig.
Eltérő német-amerikai érdekek
Véleményünk szerint a General Motors az utolsó pillanatig próbálta megtartani az Opelt ám ez összességében túl kockázatos és költséges lett volna. Egyes becslések szerint akár 6 milliárd dollárjába került volna a GM-nek az Opel likviditási gondjainak kezelése és a további fejlesztések és átalakítások finanszírozása. Viszont nem szívesen adta fel európai hídfőjét, ahol a kelet-európai régióban és Oroszországban továbbra is jelentős növekedési potenciál rejlik.
A másik oldalon viszont a német kormányra nehezedett nyomás, mert mindenképpen szerettek volna a német munkahelyekkel kapcsolatos megnyugtató megoldást találni a szeptember 27-én esedékes parlamenti választások előtt. Jellemző, hogy az utolsó körig esélyes belga pénzügyi befektető a Magnáénál pénzügyi szempontból is kedvezőbb, és európai szinten kevesebb munkahely megszűnését eredményező ajánlatot tett, de nagyobb leépítéseket helyezett kilátásba Németországban, ami a német kormány számára - főként a választások előtt – elfogadhatatlan opció volt.
Kritika
Többen felróják a német kormánynak, hogy elhibázott lépés volt túlságosan is egy lehetséges vevőre fókuszálni, mert ez jelentősen csökkentette a német oldal alkupozícióját, és nem is hozott igazán erős versenyt a jelentkezők között.
Kérdéses még az „Új Opel” életképessége is, hiszen a globális versenyben az éves 1,2-1,5 millió darabos értékesítés egy volumengyártó esetében nem hatékony, több szakértő könnyen elképzelhetőnek tartja, hogy a súlyosbodó problémák hatására néhány év múlva csak a csődvédelem lehet az egyetlen opció a vállalat megmentésére.
Az eddigi információk alapján csupán az antwerpeni Opel üzem kerül bezárásra, a német helyszíneken tovább folyhat a termelés, ezzel azonban továbbra is megmarad az iparágra főként Európában jellemző túlkapacitás.
A legpesszimistább forgatókönyvben (ennek kicsi valószínűséget adnánk), ha az európai fogyasztás több évig alacsony szinten stabilizálódik, újra előkerülhet az iparág túlkapacitási problémája, és akkor esetleg a ma még optimista Magna is belátja, hogy a német Opel termelést jelentősen csökkenteni kell, ezért gyárbezárásokra és munkahelyek megszűntetésére kerül majd sor. A német autóipari technológia Oroszországba kerül, miközben az Opel működtetése részben állami (német, spanyol, brit) finanszírozással lehetséges.
Sok a nyitott kérdés
A tárgyalások tehát akár november végéig is elhúzódhatnak, az addig hátralévő két és fél hónapban több érzékeny kérdést is tisztázni kell. Egyrészt szükséges a munkavállalók részéről egy írásos nyilatkozat, amelyben hozzájárulnak a leépítésekhez és költségcsökkentésekhez, a német kormányzatnak pedig össze kell állítania egy finanszírozási csomagot (erre is valószínűleg csak a választások után kerül majd sor).
Az igazán érzékeny témák azonban leginkább a közös fejlesztést és az európai piacok „felosztását” érintik. Nem egyértelmű az, hogy a Rüsselsheim-i fejlesztési központ továbbra is szolgálja-e, majd az anyacéget, illetve hogyan akadályozzák majd meg a know-how Oroszországba való „átszivárgását”. A másik sarkalatos kérdés az orosz piac esetleges felosztása, hiszen a nagy növekedési potenciált magába rejtő piacon konkurálnak majd az Opel és a GM termékei.
Mit jelent ez Szentgotthárdnak?
Erre a kérdésre jelenleg nem egyértelmű a válasz. A szentgotthárdi Opel üzem nagyjából 1000 alkalmazottat foglalkoztat, és direkt módon további 3000 munkahely sorsa függ az üzemtől. Optimizmusra ad okot, hogy a konszern motorpalettájában fontos szerepet betöltő 1,6 és 1,8 literes motorokat itt gyártják, az itteni termelésben a GM jelentős beruházásokat hajtott végre, valamint a magyar üzem jelentős költségelőnyt tud felmutatni Nyugat-Európával szemben.
Kérdés azonban, hogy nem akarja-e az új tulajdonos tőlünk keletebbre vinni az alkatrész- és autógyártást. Korábban felmerült az is, hogy a Rüsselsheim-i és a Bochum-i motorgyártás egy részét vagy egészét Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenék át, de az egyeztetéseknek ebben a fázisában ennek a kérdésnek a kimenetele nehezen eldönthető.
Vélemény
A mostani bejelentés két dolgot tükröz: egyrészt úgy tűnik a GM belátta, túlságosan költséges és kockázatos lenne az Opel megtartása, így mindenképpen külső befektetőre van szüksége, annak ellenére, hogy az amerikai operáció stabilizálódásán felbuzdulva már talán sajnálja európai hídfőállásának feladását.
Másrészt a tegnapi bejelentés a német kormányzat (és a politikai elit nagy részének) érdekeit is szolgálta, hiszen szükségük volt egy megnyugtatónak tűnő megoldás körvonalazódására a szeptember végi parlamenti választások előtt.
A vevő tehát már ismert, a következő hetekben azonban hosszú tárgyalások várnak a felekre, különösen érzékeny téma a know-how megosztás illetve az orosz autópiac esetleges felosztásának kérdése.
Véleményünk szerint az iparág további konszolidáció előtt áll, és valószínűsítjük további kapacitások leépítését Európában, főként a magas költségszintű országokban, így Németországban is. Úgy látjuk, az Opel a volumengyártók között alacsonynak számító 1,2-1,5 millió darabos éves gyártásával és 90%-os európai kitettséggel nehezen veszi majd fel a versenyt a szegmenset uraló márkacsoportokkal (Volkswagen csoport, Peugeot/Citroen, Hyundai/Kia). Elképzelhető, hogy a jelenleginél alacsonyabb piaci részesedés mellett profitabilitása javítása érdekében nyugat-európai üzembezárásokra kényszerül.
Az Opel rövid távú likviditási problémái megoldódni látszanak, de az autógyártó az eladásösztönző programok kifutása után már 2010-től kifejezetten nehéz értékesítési környezettel találja szembe magát. A csoport kilátásait a szektortársakhoz képest negatívabban ítéljük meg.
Az Opel gyengélkedése lehetőséget jelenthet volumengyártó szektortársaknak. Az európai mezőnyből árazása alapján a Renault-t preferáljuk, amely kisautói révén profitálhat az alacsony fogyasztású autók felfutásának trendjéből, és a Nissan részesedésén keresztül az esetleges amerikai autópiaci fellendülésből.