Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d2f5f19-bed3-401d-97c1-5a761f79069b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 5 és 7 üléses változatban készülő felfrissített Renault Espace hibrid hajtáslánca igen szerény fogyasztással kecsegtet.","shortLead":"Az 5 és 7 üléses változatban készülő felfrissített Renault Espace hibrid hajtáslánca igen szerény fogyasztással...","id":"20250324_1100-kilometeres-hatotavval-tamad-a-legujabb-renault-espace","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d2f5f19-bed3-401d-97c1-5a761f79069b.jpg","index":0,"item":"2e06ba06-aebe-4381-b002-1361029e4c12","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_1100-kilometeres-hatotavval-tamad-a-legujabb-renault-espace","timestamp":"2025. március. 24. 07:59","title":"1100 kilométeres hatótávval támad a legújabb Renault Espace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminiszter elmondta, erről is volt szó a hétfői szaúd-arábiai találkozón.","shortLead":"Az orosz külügyminiszter elmondta, erről is volt szó a hétfői szaúd-arábiai találkozón.","id":"20250325_ukrajna-fekete-tenger-tuzszunet-oroszorszag-egyesult-allamok-szergej-lavrov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a.jpg","index":0,"item":"972522bc-04ca-4420-8bb7-1d239e925aa0","keywords":null,"link":"/vilag/20250325_ukrajna-fekete-tenger-tuzszunet-oroszorszag-egyesult-allamok-szergej-lavrov","timestamp":"2025. március. 25. 15:31","title":"Lavrov szerint az USA-nak rá kellene parancsolnia Zelenszkijre a fekete-tengeri tűzszünethez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63faf198-ba3c-4432-8844-afb34d1c14e5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A portál megsértette a képviselő személyiségi jogait.","shortLead":"A portál megsértette a képviselő személyiségi jogait.","id":"20250324_Jambor-Andras-Origo-ragalmazas-sajto-helyreigazitas-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63faf198-ba3c-4432-8844-afb34d1c14e5.jpg","index":0,"item":"ce526cba-02e6-4ecb-a936-bd6f595dbc16","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Jambor-Andras-Origo-ragalmazas-sajto-helyreigazitas-per","timestamp":"2025. március. 24. 13:25","title":"Pert nyert az Origóval szemben Jámbor András","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6623e63a-6cf6-472c-ad21-6e05d3f36790","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fizetős ügyfelek mostantól rugalmasabb módon beszélgethetnek a ChatGPT-vel, miután az megkapta az OpenAI vonatkozó frissítését.","shortLead":"A fizetős ügyfelek mostantól rugalmasabb módon beszélgethetnek a ChatGPT-vel, miután az megkapta az OpenAI vonatkozó...","id":"20250325_openai-chatgpt-elo-beszed-advanced-voice-mode","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6623e63a-6cf6-472c-ad21-6e05d3f36790.jpg","index":0,"item":"ce15b967-399c-4273-a00f-341f5cfd6244","keywords":null,"link":"/tudomany/20250325_openai-chatgpt-elo-beszed-advanced-voice-mode","timestamp":"2025. március. 25. 10:03","title":"Kapott egy frissítést a beszélgetős ChatGPT, már nem vág a felhasználó szavába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A gazdaságban élő 1400 állat mindegyikét le kellett ölni, a kár milliárdos.","shortLead":"A gazdaságban élő 1400 állat mindegyikét le kellett ölni, a kár milliárdos.","id":"20250325_kisbajcs-marhatelep-kirugas-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"22bc6391-4429-4cd0-b878-b19dde7ddea7","keywords":null,"link":"/kkv/20250325_kisbajcs-marhatelep-kirugas-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. március. 25. 13:16","title":"Kirúgják a dolgozók felét a kisbajcsi marhatelepről, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9de5db6-983a-47c8-9c94-326212a7a992","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Kossuth-díjas színésznő titkokat árult el a magánéletéről.","shortLead":"A Kossuth-díjas színésznő titkokat árult el a magánéletéről.","id":"20250325_udvaros-dorottya-hazassag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9de5db6-983a-47c8-9c94-326212a7a992.jpg","index":0,"item":"d47030b0-e1ee-4595-8322-ce26d26b013c","keywords":null,"link":"/elet/20250325_udvaros-dorottya-hazassag","timestamp":"2025. március. 25. 09:42","title":"Udvaros Dorottya elárulta, miért nem ment soha férjhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e30ea8e-8fa3-47cc-a306-78ee86d23046","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Amerikai turisták érkeztek elsőként a szigetre, bíznak benne, hogy nem lesz gond.","shortLead":"Amerikai turisták érkeztek elsőként a szigetre, bíznak benne, hogy nem lesz gond.","id":"20250324_elso-turistahajo-szantorini-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e30ea8e-8fa3-47cc-a306-78ee86d23046.jpg","index":0,"item":"be76e439-cba1-4025-99d1-7e88eab5b33b","keywords":null,"link":"/elet/20250324_elso-turistahajo-szantorini-foldrenges","timestamp":"2025. március. 24. 14:29","title":"Megérkezett az első turistahajó Szantorinire, pedig még mozog a föld","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"708eb2a8-5689-491d-a763-94a23cf8dac7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Orbán Viktor gyáva, én bátor vagyok!”","shortLead":"„Orbán Viktor gyáva, én bátor vagyok!”","id":"20250325_kovacs-gergely-valasztas-bejelentes-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/708eb2a8-5689-491d-a763-94a23cf8dac7.jpg","index":0,"item":"d1ab8188-b2c0-4af2-bac3-cac4bf9219f7","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_kovacs-gergely-valasztas-bejelentes-magyar-peter","timestamp":"2025. március. 25. 14:11","title":"Magyar Péternek öltözve jelentette be Kovács Gergely, hogy indul-e Orbán körzetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Osztrák-kanadai-orosz konzorciumé az Opel - Elemzés
szerző:
ecoline.hu
Szólj hozzá!
Tetszett a cikk?
Ez még természetesen nem jelenti azt, hogy pont kerülne a történet...
Ez még természetesen nem jelenti azt, hogy pont kerülne a történet végére, hiszen több nyitott kérdést kell még rendezniük az érintetteknek, a General Motors szerint akár november végéig is elhúzódhatnak a tárgyalások.
Végtelen történet
Még 2008 november közepén jelezte az Opel, hogy likviditási problémái miatt szüksége van egy 1 milliárd eurós „sürgősségi segélyre”. Attól kezdve van napirenden a vállalat eladása. A GM február közepén beszélt nyíltan az Opel eladásának lehetőségéről, akkor jelentkezők hivatalosan még nem akadtak.
Utóbb több pénzügyi és szakmai befektető jelezte érdeklődését, kínai autógyártótól belga pénzügyi csoporton keresztül a mostani befutó osztrák-kanadai-orosz konzorciumig.
Eltérő német-amerikai érdekek
Véleményünk szerint a General Motors az utolsó pillanatig próbálta megtartani az Opelt ám ez összességében túl kockázatos és költséges lett volna. Egyes becslések szerint akár 6 milliárd dollárjába került volna a GM-nek az Opel likviditási gondjainak kezelése és a további fejlesztések és átalakítások finanszírozása. Viszont nem szívesen adta fel európai hídfőjét, ahol a kelet-európai régióban és Oroszországban továbbra is jelentős növekedési potenciál rejlik.
A másik oldalon viszont a német kormányra nehezedett nyomás, mert mindenképpen szerettek volna a német munkahelyekkel kapcsolatos megnyugtató megoldást találni a szeptember 27-én esedékes parlamenti választások előtt. Jellemző, hogy az utolsó körig esélyes belga pénzügyi befektető a Magnáénál pénzügyi szempontból is kedvezőbb, és európai szinten kevesebb munkahely megszűnését eredményező ajánlatot tett, de nagyobb leépítéseket helyezett kilátásba Németországban, ami a német kormány számára - főként a választások előtt – elfogadhatatlan opció volt.
Kritika
Többen felróják a német kormánynak, hogy elhibázott lépés volt túlságosan is egy lehetséges vevőre fókuszálni, mert ez jelentősen csökkentette a német oldal alkupozícióját, és nem is hozott igazán erős versenyt a jelentkezők között.
Kérdéses még az „Új Opel” életképessége is, hiszen a globális versenyben az éves 1,2-1,5 millió darabos értékesítés egy volumengyártó esetében nem hatékony, több szakértő könnyen elképzelhetőnek tartja, hogy a súlyosbodó problémák hatására néhány év múlva csak a csődvédelem lehet az egyetlen opció a vállalat megmentésére.
Az eddigi információk alapján csupán az antwerpeni Opel üzem kerül bezárásra, a német helyszíneken tovább folyhat a termelés, ezzel azonban továbbra is megmarad az iparágra főként Európában jellemző túlkapacitás.
A legpesszimistább forgatókönyvben (ennek kicsi valószínűséget adnánk), ha az európai fogyasztás több évig alacsony szinten stabilizálódik, újra előkerülhet az iparág túlkapacitási problémája, és akkor esetleg a ma még optimista Magna is belátja, hogy a német Opel termelést jelentősen csökkenteni kell, ezért gyárbezárásokra és munkahelyek megszűntetésére kerül majd sor. A német autóipari technológia Oroszországba kerül, miközben az Opel működtetése részben állami (német, spanyol, brit) finanszírozással lehetséges.
Sok a nyitott kérdés
A tárgyalások tehát akár november végéig is elhúzódhatnak, az addig hátralévő két és fél hónapban több érzékeny kérdést is tisztázni kell. Egyrészt szükséges a munkavállalók részéről egy írásos nyilatkozat, amelyben hozzájárulnak a leépítésekhez és költségcsökkentésekhez, a német kormányzatnak pedig össze kell állítania egy finanszírozási csomagot (erre is valószínűleg csak a választások után kerül majd sor).
Az igazán érzékeny témák azonban leginkább a közös fejlesztést és az európai piacok „felosztását” érintik. Nem egyértelmű az, hogy a Rüsselsheim-i fejlesztési központ továbbra is szolgálja-e, majd az anyacéget, illetve hogyan akadályozzák majd meg a know-how Oroszországba való „átszivárgását”. A másik sarkalatos kérdés az orosz piac esetleges felosztása, hiszen a nagy növekedési potenciált magába rejtő piacon konkurálnak majd az Opel és a GM termékei.
Mit jelent ez Szentgotthárdnak?
Erre a kérdésre jelenleg nem egyértelmű a válasz. A szentgotthárdi Opel üzem nagyjából 1000 alkalmazottat foglalkoztat, és direkt módon további 3000 munkahely sorsa függ az üzemtől. Optimizmusra ad okot, hogy a konszern motorpalettájában fontos szerepet betöltő 1,6 és 1,8 literes motorokat itt gyártják, az itteni termelésben a GM jelentős beruházásokat hajtott végre, valamint a magyar üzem jelentős költségelőnyt tud felmutatni Nyugat-Európával szemben.
Kérdés azonban, hogy nem akarja-e az új tulajdonos tőlünk keletebbre vinni az alkatrész- és autógyártást. Korábban felmerült az is, hogy a Rüsselsheim-i és a Bochum-i motorgyártás egy részét vagy egészét Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenék át, de az egyeztetéseknek ebben a fázisában ennek a kérdésnek a kimenetele nehezen eldönthető.
Vélemény
A mostani bejelentés két dolgot tükröz: egyrészt úgy tűnik a GM belátta, túlságosan költséges és kockázatos lenne az Opel megtartása, így mindenképpen külső befektetőre van szüksége, annak ellenére, hogy az amerikai operáció stabilizálódásán felbuzdulva már talán sajnálja európai hídfőállásának feladását.
Másrészt a tegnapi bejelentés a német kormányzat (és a politikai elit nagy részének) érdekeit is szolgálta, hiszen szükségük volt egy megnyugtatónak tűnő megoldás körvonalazódására a szeptember végi parlamenti választások előtt.
A vevő tehát már ismert, a következő hetekben azonban hosszú tárgyalások várnak a felekre, különösen érzékeny téma a know-how megosztás illetve az orosz autópiac esetleges felosztásának kérdése.
Véleményünk szerint az iparág további konszolidáció előtt áll, és valószínűsítjük további kapacitások leépítését Európában, főként a magas költségszintű országokban, így Németországban is. Úgy látjuk, az Opel a volumengyártók között alacsonynak számító 1,2-1,5 millió darabos éves gyártásával és 90%-os európai kitettséggel nehezen veszi majd fel a versenyt a szegmenset uraló márkacsoportokkal (Volkswagen csoport, Peugeot/Citroen, Hyundai/Kia). Elképzelhető, hogy a jelenleginél alacsonyabb piaci részesedés mellett profitabilitása javítása érdekében nyugat-európai üzembezárásokra kényszerül.
Az Opel rövid távú likviditási problémái megoldódni látszanak, de az autógyártó az eladásösztönző programok kifutása után már 2010-től kifejezetten nehéz értékesítési környezettel találja szembe magát. A csoport kilátásait a szektortársakhoz képest negatívabban ítéljük meg.
Az Opel gyengélkedése lehetőséget jelenthet volumengyártó szektortársaknak. Az európai mezőnyből árazása alapján a Renault-t preferáljuk, amely kisautói révén profitálhat az alacsony fogyasztású autók felfutásának trendjéből, és a Nissan részesedésén keresztül az esetleges amerikai autópiaci fellendülésből.