Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Az idei első félévben 11 százalékkal több reklámmal foglalkozó cég alakult, mint amennyi felszámolás, végelszámolás vagy törlés révén megszűnt – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató legfrissebb adataiból. A növekvő trend azért is érdekes, mert a hazai média tartós válságát éppen a hirdetési piac csökkenése okozza. Az új alapítások és a megszűnések, illetve megszüntetések üteme azonban egyaránt nőtt 2009 azonos időszakához képest.
Június végéig idén 92 reklámmal foglalkozó vállalkozás ellen indítottak felszámolási eljárást – ez 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A felszámolások havi megoszlása hasonló a tavalyihoz: a legtöbb eljárás márciusban (22) és júniusban (22), tehát a negyedévek utolsó hónapjaiban indult.
Mind többen akarnak szabadulni régi vállalkozásuktól: az idei első félévben 87 céget zártak be tulajdonosaik önszántukból, ez 18-cal több, mint egy évvel korábban – a növekedés 21 százalékos. A cégbezárások növekedési trendje gyorsabb a nemzetgazdaság egészében tapasztalható, egyébként hasonló irányú folyamatnál, ahol 10 százalékos a mutató.
A felszámolás és végelszámolás alatti cégek számához képest megdöbbentően, 88 százalékkal magasabb az újonnan alakult vállalkozások száma. Június végéig 338 új reklámcég alakult, ami a tavalyi első félévben bejegyzett 321 új vállalkozáshoz képest is 5 százalékos emelkedés. Ez egyébként megegyezik az összes ágazat átlagos növekedésének ütemével az első félévben. A hirdetési piac eközben a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 19 százalékkal csökkent 2009-ben, vagyis mind több cég költ el egyre kevesebb pénzt a hazai médiában és hirdetési felületeken. „A cégalapítási kedv növekedésének oka egyébként az is, hogy a hirdetésszervező az egyik legkeresettebb szakma, ám az ezzel foglalkozókat általában vállalkozóként, szerződéssel foglalkoztatják a kiadók” – kommentálta az adatokat Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója.
Meghaladja a felszámolás vagy végelszámolás alatti cégek számát azon vállalkozások száma, amelyeket már töröltek 2010 első hat hónapjában. 121 cég jutott erre a sorsra: az adat alig több, mint 2009 azonos időszakában, amikor 117 cég szűnt meg hivatalosan (ebben az esetben a már befejezett felszámolási, végelszámolási eljárásokról van szó).
A reklámipar Budapestre és környékére jellemző ágazat az országos kiadóvállalatok és a média koncentrálódása miatt. Nem is meglepő, hogy az első félév 92 felszámolt vállalatából 52 közép-magyarországi székhelyű, s az újonnan alakult vállalkozások kétharmada is itt indul útjára. Egyes régiókban alig van mozgás: az Észak- és Dél-Alföldön 10-12 új alapítás mellett csupán 4 felszámolás volt, a Dél-Dunántúlon pedig, ahol egyébként 2009 második felében nem is volt megszűnő cég, mindössze 6 felszámolást indítottak.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.