szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jó okunk van feltételezni, hogy a Wizz Air nem tesz eleget egyes, a tulajdonviszonyokat érintő európai uniós előírásoknak, ezért hivatalos panasszal élünk az Európai Bizottságnál – jelentette be Michael Cawley, az ír fapados légitársaság vezérigazgató-helyettese Budapesten.

A Wizz Air információink szerint nem felel meg annak az európai uniós előírásnak, miszerint az EU-ban működő légitársaságnak többségben európai tulajdonban kell lennie – mondta Michael Cawley, a Malév által hagyott űrbe nagy erőkkel berontó ír Ryanair vezérigazgató-helyettese. A szabályozás szerint ugyanis az unión belül működő légitársaság tulajdoni struktúrájában legfeljebb 49 százalék lehet EU-n kívüli. Ez azonban Cawley szerint a Wizz Air esetében nem teljesül, ezért az ír fapados ma hivatalos panasszal él az Európai Bizottság illetékes szervezeténél. Cawley szerint tegnap bukkantak olyan információkra, amelyek alapján jó okkal feltételezik, hogy a Wizz Air Holding Plc. többszörös máltai tulajdoni piramisának tetején álló Stuart Blackburn csak stróman, aki EU-n kívüli tulajdonosok érdekeit képviseli.

A Ryanair szerint Blackburn 100 százalékban tulajdonolja a máltai bejegyzésű Osiris Holdingot, amelynek ugyancsak 100 százalékos birtokában van az Osiris Trust, amelyé a DCII Malta nevű társaság. Ez utóbbi cég a Wizz Air Holding 58 százalékos tulajdonosa, amely teljes egészében kezében tartja a Wizz Air Bulgariát, a Wizz Air Hungary Kft.-t és a Wizz Air Ukrajnát. Cawley szerint amennyiben feltételezéseik beigazolódnak, a Wizz Air nem léphetne piacra úgy, ahogy ezt most teszi.

Cawley szerint a Wizz Air magyar légitársaságnak állítja be magát, ám nemhogy nem magyar, de a vezérigazgató-helyettes szerint nem is európai, ezért szabálytalan a működése. A cégvezető természetesen tud arról, hogy Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a Wizz Air igazgatóságának tagja, de "ettől még nem lesz magyar a társaság".

A Ryanair az adminisztratív hadakozás mellett más frontokon is erősít, a pénteki bázisnyitását követő első hónapban 1 millió eurót tervez elkölteni a magyar piacon reklámra és promócióra. Ebből félmilliót értékesítési promócióra fordít, 205-250 ezret a nyomtatott, illetve az elektronikus sajtóban tapsolnak el és 50 ezer jut az online médiára. Emellett fontolgatják, hogy Budapesten szimulátorközpontot létesítenek a személyzet kiképzésére.

A tervek szerint a jövő hét végén indul a légitársaság magyar nyelvű weboldala, ahol a teljes jegyfoglalási szolgáltatás elérhető magyar nyelven. Cawley szerint eddig 45 ezer foglalás futott be hozzájuk, ez ma ezerrel biztosan nőni fog, hiszen a társaság ma délután 4 órakor ezer ingyenjegyet osztogat szét a Westendben (a jegyek csak az ülőhelyet és az adókat, illetékeket fedezik, a csomagért fizetni kell).

A Ryanair más magyarországi repülőterekre is repülne, ha mutatkozna elegendő kereset, illetve a technikai-infratsrukturális feltételek teljesülnének. A társaság az infratsrukturális feltételek személyre szabásáról egyébként még mindig tárgyal a Budapest Airporttal, illetve a kormányzattal, ezek mibenlétéről azonban nem nyilatkozott a cégvezető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!