szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közepes méretű, de növekedésre képes hazai cégek többsége ma még fenntartásokkal tekint üzleti folyamatainak kiszervezésére. A bizalmatlanság gyökerei mélyre nyúlnak, az okok között az outsourcing legelterjedtebb formáival kapcsolatos rossz tapasztalatok szerepelnek, hiszen a hagyományos kiszervezéseknél sokszor sem a naprakész információk elérhetősége, sem az ügyfél és szolgáltató közötti teljes transzparencia nem garantált.

A nehéz világgazdasági környezet ellenére is vannak olyan Magyarországon működő, jellemzően hazai tulajdonú cégek, amelyek jó termékeiknek és innovatív üzleti stratégiájuknak köszönhetően ma is képesek a növekedésre. A működéshez kapcsolódó adminisztratív feladatok belső munkaigénye viszont a fejlődéssel párhuzamosan megnő ezeknél a vállalkozásoknál, így a folyamatok kezelése egy idő után már nem lehet hatékony. A probléma helytelen kezelésére példa, amikor a cég a növekvő adminisztrációs terheléssel úgy próbál lépést tartani, hogy átcsoportosítja belső erőforrásait, felduzzasztja adminisztrációért felelős részlegét, vagy részletekben szervezi ki külső szolgáltatóhoz egyes belső folyamatait.

"Egy jól megtervezett, a napi üzleti működést támogató outsourcing rendszer felépítésével már középtávon is jelentős megtakarítások érhetők el a vállalat számára" – mondja Sándor Zsolt, a Deloitte CRS Kft. igazgatója. Az információtechnológia fejlődésének köszönhetően pedig most már léteznek olyan megoldások, amelyek segítségével a kiszervezés hagyományos formáiból adódó információs hiány tulajdonképpen kiküszöbölhető.

Ennek a feltétele, hogy a megbízó vállalat és outsourcing partnere között integrált együttműködés jöjjön létre, ahol a szolgáltató aktívan részt vesz a mindennapi operációban (könyvelés, számlázás, stb.), minden érintett fél ugyanazokhoz a naprakész adatbázisokhoz fér hozzá, ugyanabból a rendszerből dolgozik. Ez az állapot ma már nagyon költséghatékony módon megteremthető, például felhő alapú informatikai megoldásokkal, vagy ASP (application service providing) / SAAS (software as a service) rendszerekben, ahol az adminisztráció ellátásához szükséges szoftver- és hardver-infrastruktúra az outsourcing partnernél, vagy az erre specializált szolgáltatónál fut. A megoldás azért is költséghatékony, mert a cégeknek ezzel kapcsolatban semmilyen külön, egyszeri infrastrukturális beruházásra nem kell áldoznia, mivel a költségek hosszú távon épülnek be a szolgáltatási díjba.

A vállalkozások gyakori félelme, hogy a kiszervezéssel elveszítik az üzleti információik feletti kontrollt, mert nem tudhatják, mi történik az adataikkal, ki és hogyan férhet hozzá azokhoz. Ezek az aggodalmak ma már feleslegesek, hiszen az újabb rendszerek hardveres és szoftveres rendelkezésre állásának biztosítása és az adatbiztonság megteremtésének feladata is a szolgáltatót terheli, ami az erre specializálódott vállalkozásoknál, vagy a komoly outsourcing partnereknél jóval magasabb szinten biztosítható annál, mint amit a folyamatokat kiszervező cég egyébként önmagától megvalósítana.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!