szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A brit fogyasztóvédelmi hatóságok vizsgálata szerint lényegében minden nagy áruházlánc alkalmaz hamisnak minősíthető összehasonlító árakat, azaz a kedvezmények idején olyan eredeti árat ad meg, amelyet nem gondolt komolyan. A Tescót 300 ezer fontra büntették az Egyesült Királyságban, mivel az akciósnak mondott eper eredeti ára mindössze két hétig volt érvényben, a kedvezményes opció viszont hónapokig élt.

A londoni belváros legnagyobb bútor- és szőnyegáruházai kivétel nélkül félrevezették vásárlóikat egy olyan áralakítási módszerrel, amelyet széles körben alkalmaznak a kiskereskedők - derült ki a korrekt kereskedést felügyelő hivatal (OFT) vizsgálatából, írja a napi.hu. Minden bizonnyal a magyar vásárlók is nem egyszer gyanították már hogy az árcsökkentések valójában átverések, mivel az eredeti ár olyan magas volt, amelyen senkit sem érdekelt a kedvezménnyel kínált termék. Az OFT azt találta, hogy a cégek rendszeresen adnak meg irracionálisan magas referenciaárakat.

A felmérésből kiderült, hogy az áruházak sokszor egyetlen egy darabot sem értékesítettek az árleszállítás előtti, "eredeti" áron az olcsóbban kínált áruból. Átlagosan a termékek 95 százaléka kelt el a "leszállított" áron. A fogyasztóvédelmi hivatal szakértői arra jutottak, hogy a magasabb ár gyakorlatilag kamu. Ez a koncepció ugyanakkor járványszerűen terjed a kiskereskedelemben.

A fogyasztóvédők úgy látják, hogy az átverős árak olyankor is vásárlásra ösztönzik a fogyasztót, amikor egyáltalán nincs is szüksége arra a termékre, amelynek megszerzése kedvező vételnek látszik. A csalás sietteti a vásárlást is, mivel ki tudja, hogy meddig lesz még "leszállított árú" az adott termék. Az OFT egyelőre nem hozta nyilvánosságra mely áruházláncoknál talált visszaéléseket, azt azonban közölte, hogy hat céget felszólított a káros gyakorlat beszüntetésére.

A Tescót ugyanakkor a hét elején egy másik vizsgálat eredményeképpen 300 ezer fontra – 105 millió forintra – büntették, mert félrevezette vevőit "félárú eper" akciójával. Az eredeti ár ugyanis csak két hétig élt, miközben a kedvezményes opció hónapokig volt érvényben. A brit fogyasztódvédelmi hivatal azt tanácsolja a vevőknek, hogy a kedvezmények esetén érdeklődjenek, milyen hosszú ideig volt érvényes a referenciaár.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!