Csináld magad cipővel robbanna be a magyar designer Amerikába
Saját magad rakod össze, mégsem IKEA-bútor. Borítékban érkezik, de nem a fizetés. Most vehetsz egyet, de csak akkor, ha még 499-en úgy döntenek. Magyar ötlet, de Amerikában próbál szerencsét. Mindez igaz Gulyás Sára designer cipőkreációjára, melynek gyártására egy nagy amerikai adománygyűjtó platformon ezekben a hetekben gyűlik a pénz. Ha mindez nem keltené fel a figyelmet, akkor a biciklisek nem fogják tudni, hogy mit hordjanak jövő nyáron.
"Először nem tudtam, hogy cipőt akarok tervezni, csak azt, hogy olyan kollekciót szeretnék, amit gyorsan össze lehet rakni” – mondja Gulyás Sára (27 éves) designer, aki tavaly végzett a MOME-n textil-divat szakon. A Pikkpack cipő eredetileg diplomamunkának készült.
A név szerinte összefoglalja mindazt, amiről az eredeti szándék szólt: a köznyelvi magyarban a pikpakk valaminek a gyors elintézését jelenti, de angolul is átjön az üzenet a pack/packaging (összecsomagolás – a szerk.) utalás miatt.
Sára elmondása szerint olyan fiatal, húszas, harmincas éveiben járó vásárlóknak tervezte a modellt, akik tudatosan gondolkodnak. „A cipő uniszex, és olyanoknak készült, akik egyrészt nagyon adnak az öltözködésükre és szeretik az egyedi termékeket, másrészt irányítani akarják az életüket, kiállnak a dolgaikért. Ez pedig abban is megnyilvánul, hogy saját maguk akarják megcsinálni a cipőjüket, és büszkék arra, hogy részt vettek a folyamatban” – mondja Sára.
A Pikkpack lényege, hogy a vásárló még nem teljesen kész cipőt kap, csak a cipő alapját és egy cipőfűzőt, amivel saját maga fűzheti össze a lábbelit. A csomagolás teljesen lapos, egy borítékban érkezik a vásárlóhoz. Van benne egy kedves kis zacskó a logóval, az alkotóelemek és persze az utasítás. A cipő nagyjából egy óra alatt összerakható, és akár vissza is csomagolható. Így csak a borítékot kell kidobni, ami újrahasznosított papírból készült.
„Amikor az ember a diplomájára készül, nagyon át kell gondolnia, hogy ki ő, mit akar, és mi volt eddig” – mondja Sára, akit nagyon izgatott, hogyan tud a síkból, egy kétdimenziós alapból háromdimenziós formát létrehozni. Addig-addig hajtogattam a lábamra a bőrlapot, amíg nem kaptam olyan formát, ami számomra formatervezésileg és esztétikailag is működött” – mondja Sára, aki szerint ez a cipő minden szabályt áthág, ami a hagyományos cipőtervezést illeti. „A változtathatóság mindig nagyon érdekelt, és hogy legyen valamilyen kihívás is a dologban, amire megoldást kell találni. Így jutottam el ahhoz a cipőhöz, ami az összes vágyamat és tervezői identitásomat bemutatja” – magyarázza Sára.
A DIY-mozgalom itthon még gyerekcipőben
„Amikor az ember fenntartható dolgot tervez, ki kell választani azokat a pontokat, ahol be tud avatkozni. Én a csomagolás minimalizálásával, a helykihasználással, és az anyaghasználat csökkentésével tudok beavatkozni.” Sára azt tervezi, hogy a jövőben gumira cseréli a cipő talpát, ami szintén újrahasznosítható, vagy komposztálható lenne.
A DIY-movementtel (Do it yourself, Csináld magad!-mozgalom) – különösen az öltözködésben – Sára szerint egyelőre csak szűk réteget lehet elérni, de sokan fogékonyak erre. Az pedig, hogy vannak versenytársaik, szerinte jelzi, hogy létezik a piac, ahova tervez. „Itt egy új generáció, amelyik azt mondja, nem elbújok, hanem megteszem, amit kell, részt akarok venni benne, felelősséget akarok vállalni. Ez a célcsoport.”
Sára külön épít a biciklisekre, amely szintén egy nagyon tudatosan élő vásárlói réteg. „Arra gondoltam, ha már hordom a cipőt, és izgalmas a kinézete, miért ne lehetne olyan funkciója is, hogy a fűzőről visszaverődik a fény?
Nemzetközi piacra terveznek
Sáráék a projekt megvalósításához az egyre trendibbé váló közösségi finanszírozást (crowdfunding) veszik igénybe, és a kifejezetten az újszerű ötletek támogatására született amerikai platformon, a Kickstarteren gyűjtenek kis összegű adományokat. (A kampány június elsejéig tart. - szerk.) Az oldalon szinte bármilyen projektet el lehet indítani, csak ki kell tűzni egy célösszeget, illetve egy határidőt, ameddig a támogatások gyűlhetnek. Sáráék egy évig készültek rá, profi prezentációt, videót raktak össze, minden esetlegesen felvetődő kérdést végiggondoltak és megválaszoltak. Még arra is gondoltak, hogy az adakozók egy stílusos ajándékot is kapjanak (egy szintén összefűzhető, bőr iPhone-tokot).
„Fiatalos és újszerű megoldás új vállalkozások létrehozására: közvetlenül a piactól kapunk értékítéletet, azonnali vásárlást generálunk, valódi vásárlókkal, a támogatók ugyanis nem csak befizetnek pénzt, hanem ezzel előrendelnek cipőt. Ezáltal nem az történik, hogy előre legyártok 500 párat, és talán megveszik, talán nem.” Természetesen nem kell feltétlenül megvenni a cipőt, kisebb összegekkel is támogatható a kezdeményezés, de minimum egy dollárral. A dologban persze nem kis kockázat van: az adakozók pénzét a bank csak zárolja, és csak akkor történik meg ténylegesen az utalás, ha a kampány sikeres, és összejön a kitűzött összeg. Ellenkező esetben az adománykérő nem kap semmit.
Sáráék 17 ezer dolláros célösszeget lőttek be, amiből a gyártás lebonyolítását és a cégalapítást tervezik. „A semmiből indultunk, mivel sosem csináltunk még ilyet, benne van a bukás veszélye. Megteszünk mindent, és talán példát is tudunk mutatni, hogy nem kell megijedni: dizájnernek lenni nehéz, de igenis van lehetőség.”
Hangulat és sztori kell
„Nagyon sokat dolgozunk azért, hogy a cipőnek híre menjen, eljusson az emberekhez, beszéljenek róla a tematikus blogokon, visszhangja legyen külföldön. Hiába vagy olyan platformon, ami megfelel a célcsoportnak, és értik, szeretik a koncepciót, nem biztos, hogy megvásárolják. Persze, ha Oprah Winfrey (amerikai műsorvezető, producer – a szerk.) a mi cipőnket fűzögetné a stúdiójában, kiakadna a Kickstarter – mondja Sára, aki a realitásoknál maradva úgy látja, kitűnni akkor lehet, ha hangulatot és sztorit tudsz adni a termékhez. „A Kickstarteren az is fontos például, hogy a kezdőkép megfogja annyira a böngészőt, hogy rákatintson. A Pikkpack esetében nem egyszerű egyetlen képben elmondani, hogy a cipő lényege: te rakod össze.”
Sáráék a sikeres kampányban bíznak, de felkészültek arra is, mi lesz, ha nem gyűlik össze a pénz. „Biztos szomorúak lennénk, de mindig az a fontos, hogy mit tanulunk az adott lépésből. Egy sikeres kampánnyal könnyebb bárkihez odamenni. De ha nem sikerül, én akkor is hiszek annyira a termékben, hogy szerintem tudunk vele tovább haladni.”
Fiatal vállalkozóként Sára szerint nem lehetetlen tőkét bevonni „Nagyon sok a pályázat, egymást érik a különböző üzleti meet up-ok. Ezeken főként olyan segítséget lehet kapni, hogy hova érdemes fordulnod vagy hogyan építsd fel a saját branded.” De érdemes elindulni start up-versenyeken is, Sára egy ilyenen már került a legjobb 15-be. Szerinte minden ilyen megmérettetés az önképzés része. „Először nyökögve mondasz 10 mondatot, a végére viszont olyan 2 perces prezentációt nyomsz a termékről, hogy arra tényleg azt lehet mondani: „itt van, tessék, ezek vagyunk. Döntsd el, hogy befektetsz-e.”
Sára a projektnek köszönhetően rengeteget fejlődött, megtanult fókuszáltan dolgozni és saját magát menedzselni. „Napi 8 órában csak ezzel foglalkozom, minden mást becsuktam. Ha nagyon kevés pénzből kell kihoznod valamit, te vagy egy személyben a mindenes. Most például kérdezhetnek tőlem bármit arról, hogyan kell Kínából cipőfűzőt rendelni, tudom a választ” – teszi hozzá nevetve.
Sára csapatában négyen vannak. A párjával kezdte, de jelenleg ő és egy MOME-s barátnője, a már hasonló brandépítésben részt vett Halász Hanna a projekt motorjai, valamint egy amerikai lány is besegít, aki a Pickpack „amerikanizálásában”, a szövegek átnézésében vesz részt. Sára a MOME+ inkubátor-programjának a tagja, ahonnan szintén kap mentori segítséget.
Az érdekel, hogyan lehet valamit nem hagyományosan csinálni
A jövőről Sára azt mondja, szeret nagy közös célért dolgozni, és olyan formatervezést kreálni, ami a fenntarthatóságot képviseli, vagy valami más társadalmi kihíváshoz kapcsolódik. Abban sem biztos, hogy végül a cipőtervezésnél köt ki.
Hiába klasszikus a cipő formája, nyilván nem örök érvényű darab. Tervezi is bővíteni a márkát, teljesen más irányok is forognak a fejében, de azt tudni kell, hogy egy terméket bevezetni több év, miközben a trendek adott esetben gyorsabban változnak. Sára azt sem tartja kizártnak, hogy a kifutókon hamarosan megjelenik egy hasonló dizájn, mert nagyon figyelik a fiatalokat és az új irányokat. „Teljesen levédeni magad lehetetlen, ha pedig felrakod az internetre, nagyon gyorsan lelophatják. A cipő elkészítése és a márka is jogvédelem alatt áll, de ezt többmilliós költség fenntartani és bővíteni, miközben, ha a designon csak egy kicsit változtatnak, az máris egyedi forma. Mindenesetre úgy vagyok vele: adja Isten, hogy olyan sikeres legyen, hogy lekoppintsák!" – mondta Sára.
Ha szeretne más érdekes vállalkozásról is olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!