Hercsel Adél
Hercsel Adél

Magyar, 100%-ban környezetbarát, árban versenyképes a nagy, bejáratott multis öblítőkkel és mosószerekkel. A Souldrops megálmodói nem zsenik, a vásárlókra fókuszálnak, és ez bejön nekik..

„Alig 3 nappal az után, hogy kikerült a termék a polcokra, megtalált bennünket a legradikálisabb, vegán-öko-bio társaság. Használunk-e állati alapanyagot? Végzünk-e állatkísérleteket? Tudjuk-e, hogy az általunk használt kókusz- és pálmaolaj miatt vágják ki az esőerdőket? A kollégákkal két napig törtük a fejünket, hogy te jó ég, mit írjunk nekik, mert ha már valaki vette a fáradságot, hogy közvetlenül megkeressen bennünket, akkor kutya kötelességünk válaszolni neki” – meséli Bóna Richárd, a Souldrops nevű startup ügyvezető igazgatója. A kisvállalaté, amely azért jött létre, hogy tetemre hívja a mosószerek piacán egyeduralkodó multikat, és a káros kőolajszármazékokkal operáló termékekkel szemben környezetbarát mosó- és tisztítószereket készítsen.

©

Végül megszületett a válasz: hiába gondolják sokan, hogy a mosódió a megváltó, ha a jelenleg marginális piaci részesedéssel bíró mosódióbiznisz egy kicsit is megszaladna, a szappanfaültetés szintén jelentős erdőpusztulást eredményezne. „Valóban jó lenne minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyni magunk után, de azt senki se várja tőlünk, hogy mi majd a világ összes globális, környezeti problémáját megoldjuk. Mivel személyes, magánemberi krédónk is ez, biztosak voltunk benne, hogy környezetbarát terméket kell készítenünk. A gyártásunk még sajnos nem 100%-ban az, de már dolgozunk rajta” – teszi hozzá Richárd.

Agresszív reklámok nélkül

Elsőre merészen hangzik, ám egy kis startup is lehet erősebb, mint egy bejáratott multinacionális vállalat – a Souldrops története legalábbis ezt igazolja. Richárdék ehhez rengeteg adatbázist vásároltak, figyelték a piacot, elemezték a versenytársakat a marketing üzenettől a termékminőségig. Például látták, hogy bizonyos tisztítószerekkel, mosóporokkal foglalkozó hálózatok kifejezetten az akciókra építenek. Ezen túl a multik elképesztő összegeket költenek reklámra, azon belül is a klasszikus főműsoridős, "itt van, vedd meg, nagyon jó" típusúra, és időről időre kijönnek egy új kiszereléssel, egy új illattal.

„Mi ehhez képest egész más úton indultunk el. A környezetbarát koncepció miatt egy flakon előállítási költsége jóval borsosabb, mint egy doboz multis mosóporé, ezért cserébe minimalizáltuk a marketingköltést. A reklámra fordított összeget a végén úgyis a fogyasztó fizeti meg, és úgy reméljük, a termék minősége majd önmagáért beszél – mondja Richárd, aki ugyanezt várja el az egyedi termékdizájntól is, amit hosszú menetelés után úgy alkottak meg a Republic Group ügynökség munkatársaival, hogy „leugorjon a polcról, így kvázi eladja önmagát”.

Startup: nem a hülyegyerekek története

De miért éppen a mosószerpiac? Valahol tipikus a karriergörbe: a Shellnél töltött 17 év után Richárd egy napon arról panaszkodott kolléganőjének, Adriennek, hogy kész, vége, kiégett, a büdös életben nem akar többet multinak dolgozni, szeretne saját vállalkozást indítani. Adrienn erre bemutatta Richárdot a férjének: másfél évvel ezelőtt innen indult a Souldrops története. A környezetvédelmi kutatómérnökként végzett Gyimóthy Gábor, a cég vegyésze egy ideje már fejlesztett különböző ipari tisztítószereket, Richárd eleinte ebbe a bizniszbe szállt be.

©

„Amikor először leültünk kávézni, és arról beszélgettünk, hogy mennyibe kerül egy mosógél, és mennyiért lehet eladni, egyszer csak megállt Ricsi kezében a csésze, egy másodpercre felragyogott az arca. Rögtön láttam, hogy elindult az agyában valami” – emlékszik vissza Gábor a történelmi, egyben drámai pillanatra, ami az első bukásukat hozta: az ötlet, a hoteleknek készített tisztítószerek nem hoztak kellő bevételt, ezután döntöttek úgy, hogy megpróbálkoznak a kiskereskedelemmel. Eleinte EU-támogatásért indultak, majd arra gondoltak: miért ne álmodhatnának nagyobbat? Így jött a képbe az MFB-csoporthoz tartozó Hiventures tőkebefektető programja.

„Megírtuk az üzleti tervet, összeraktuk az eszköz- és a forrásigényt, majd bekopogtattunk hozzájuk. Mikor leültünk tárgyalni, nyilván látták, hogy nem két random hülyegyerek jött át a szomszédból pénzt kunyerálni. Teljesen nyitottak voltak, és viszonylag hamar, fél évvel az első találkozó után egymás tenyerébe csaptunk. Mivel a kockázati tőkebefektető alapvetően két dolgot szeret látni: a kockázatának minimalizálását, és a cégtulajdonosok elkötelezettségért, ezért keményen bele kellett tolnunk a projektbe a saját pénzünket. Mire megállapodtunk a bankkal, nekem addigra 30 millió forintom volt a cégben” – meséli Richárd. Egyébként nem titok: összesen 250 millió forintos büdzsével indult a cég.

Élet a Tescóban

A hipszter demizson ára
A 3,2-es mosógélt, a jelenlegi legnagyobb hipszter demizsont aszerint árazták be, hogy normál áron picivel drágább legyen a Henkel középkategóriás termékénél, viszont jóval olcsóbb legyen a felső kategóriás pl. Arielnél és Persilnél. Az öblítőknél a 3 piacvezetőhöz (Lenor, Silan, Coccolino) képest a Souldrops a legolcsóbbhoz mérte magát: pont annyiba kerül normál áron és akcióban is.

De hogyan kerül fel az ismeretlen termék egy Tesco-kaliberű áruházlánc polcaira? A gyártó fogja magát és bekopogtat? Lényegében igen, bár egy dolog nem egyszerű: átjutni a portáson – és ezt nem viccből mondja Gábor. „A kiskereskedelmi láncok elemi érdeke, hogy nyitott szemmel járjanak, hiszen csakis a folyamatos újdonság tarja fönt a reputációjukat és növeli a forgalmat. Ez egyfelől jó hír minden termékfejlesztőnek, az viszont nem fog működni, ha beállítasz a termékmintával, és azt mondod: tessék, itt van, ennyiért adom, csináljatok vele, amit akartok. Amikor találkozol egy Tescóval, azt fogja kérdezni, hogy mi az üzleti stratégiád, mondjuk, hogyan akarod a terméket a polcra helyezni, mikor és mennyiért akarsz akciózni?”

A Souldrops mosógél és az öblítők februárban kerültek az áruházláncba, a csendes bevezetőt szolid promóció és leárazás követte, majd újabb csendes szakasz következett. Richárd és Gábor szerint az április vízválasztó volt abból a szempontból, hogy kiderüljön: a termék önmagában életképes-e. Az első másfél hónapban 40 és 60 ezer közti flakont adtak el, így a Souldrops számára „már csak” az a kérdés, hogyan legyenek még nyereségesebbek.

©

Jelenleg ott tartanak, hogy a 3 másik visegrádi ország Tesco áruházaival tárgyalnak, ezen túl nagy az érdeklődés más kiskereskedelmi láncok részéről is. Ha ilyen tempóval haladnak, az év végére Richárd szerint kivásárolják a bankot is. „Bár bejött az üzleti modell, távolról sem tartjuk magunkat üzleti géniusznak. A statisztikák szerint Magyarországon a kkv-k többségét a hozzánk hasonló 40 körüli férfiak alapítják. Mi is csak a saját tudásunkból és élettapasztalatunkból élünk. Ahhoz, hogy az ember eljusson idáig, végig kell járni a szamárlétrát, illetve ki kell járni a bohócképzőt is. Ja, és nem mellesleg a vállalkozáshoz baromi egoistának kell lenni, különben az ember hamar pofára esik” – szól a céges Krédó apró betűs része.

De mi van a flakonban?

A víz önmagában kitűnő oldószer, ám csak segítséggel képes behatolni a textília sűrű szövésű szálai közé. Itt jönnek képbe a vízben oldódó tenzidek, melyek lehetnek környezetbarátok vagy szintetikus anyagok. Az utóbbiak a hírhedt kőolajszármazékok, amelyek a most kiskereskedelemben lévő mosószereknek alapját adják. Bár a kőolajból származtatott tenzidek jó tisztító hatással rendelkeznek, így a Souldrops csapatának meg kellett találnia azokat a természetes összetevőket, amelyek minimum ezen a szinten, vagy még jobban tudnak tisztítani. Végül a zsírsav-észterek egy csoportja lett az egyik megoldás, amit kókusz- és pálmaolajból nyernek ki, de ezen túl foglalkoznak cukor-tenzidekkel és egyéb növényi alapú funkcionális összetevőkkel is.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Busszal ütközött egy autó Bátonyterenyén, egy ember meghalt

Busszal ütközött egy autó Bátonyterenyén, egy ember meghalt

Kézilabda-vb: az olimpiai és az Afrika-bajnok vár a magyarokra

Kézilabda-vb: az olimpiai és az Afrika-bajnok vár a magyarokra

Kutyamamusz az új divat, ráadásul az állatokat is támogatja vele

Kutyamamusz az új divat, ráadásul az állatokat is támogatja vele

"Gundel-menüt az iskolákba!" - a pécsiek is tüntettek

"Gundel-menüt az iskolákba!" - a pécsiek is tüntettek

Kásler döntött, a jövőben is Zalán vezetheti a Pesti Magyar Színházat

Kásler döntött, a jövőben is Zalán vezetheti a Pesti Magyar Színházat

Korcsolyapálya épül a Récsei Center helyén Zuglóban

Korcsolyapálya épül a Récsei Center helyén Zuglóban