szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egyik nagy Párizs melletti kiállítási csarnokban a túlélési és a katasztrófa bizniszben élenjáró cégek mutatták be legújabb termékeiket.

A gazdasági elemzők jól tudják, hogy a felszálló ágban lévő katasztrófa biznisz mögött sokszor az irracionális félelem és az olykor indokolatlan médiahisztéria által megvezetett tájékozatlan fogyasztók tömegei állnak. De a jól szervezett párizsi esemény egyértelműen jelzi: van ráció ebben az üzletágban. Tavaly nyár végén és ősszel az amerikai kontinensen hurrikánok tomboltak. Közben, legalábbis a médiatálalás alapján, a világ egyre közelebb sodródott egy atomháborúhoz, az észak-koreai kísérletek láttán.

 A Costco amerikai kereskedelmi lánc tavaly október elején, a neten hirdetett meg egy un. túlélési élelmiszercsomagot. A reklám szerint: „ezer dollárérét, egy személy egy évre elegendő tartós élelmiszert spájzolhat be.” Sokan elcsábultak és megrendelték az egyébként korábban is mindig megvehető termékekből álló, szerény minőségű konzerveket kínáló „survival kit” csomagot. A készlet két napon belül kimerült.A cég, szemérmesen, nem hozta nyilvánosságra, hogy valójában mekkora mennyiséget dobott piacra és mekkora haszonra tett szert.  Az amerikai kereskedelmi óriás, a Walmart is már régóta kínál „survival kit”-et. A múlt század ötvenes éveiben, a hidegháború idején az amerikaiak a szovjet nukleáris támadástól féltek, felvirágzott az atombiztos földalatti óvóhelyeket kínáló építési vállalkozók biznisze- írja a Le Figaro.

Most ez az üzletág Japánban prosperál. Az ország nagyon közel van Koreai-félszigethez, ahol háború, akár nukleáris háború törhet ki, bár mostanában inkább a két Korea vezetőinek találkozásáról, sőt egy USA-Észak-Korea csúcsról szólnak a hírek. Persze Észak-Korea évtizedek óta a „húzd meg, ereszd” meg taktikát játssza. Néha látszólag kompromisszumokra kész a rezsim, de ez csak időnyerés, mert közben tovább dolgozik az atomprogramon. Tehát a gazdag japánok most is bunkereket építtetnek és sugármentesítő légtisztító készülékeket szereznek be.

De még a konfliktuszónáktól távol lévő Franciaországban is sokan hajlandók sok pénzt fizetni a katasztrófabizniszben utazó cégeknek. És az sem véletlen, hogy e sajátos üzletág első összeurópai marketing rendezvénye Párizsban zajlott. Közben viszont sok szakértő úgy véli, hogy nem elsősorban a készletfelhalmozás, hanem a gyors evakuálás és a túlélési ösztön kialakítása a katasztrófák elleni fő védekezés.

A Franciaországhoz tartozó közép-amerikai Saint-Martin szigeten szinte nagyobb csapás volt az üzletek fosztogatása a hurrikán elvonulta után, mint maga a vihar. Tehát a lakosságot mindenütt, még a látszólag sebezhetetlen régiókban is fel kell készíteni a váratlan eseményekre. Vagyis elsősorban a józan felvilágosításon, a valós információk széles körű kommunikálásán és az állami szervek felkészültségén múlik a váratlan katasztrófa-helyzetek kezelése. Amibe beletartozik például a német hatóságok által is javasolt néhány napos élelmiszerkészlet „spájzban tartása”.

A katasztrófaüzlet nagy cégeinek párizsi rendezvénye viszont azt sejteti, hogy a közvélemény bizonytalan. Klimatikus események, például vulkánkitörések, de egy ország elektromos hálózatát megbénító terrorcselekmények is bármikor jöhetnek, és erre fel kell készülni, vagy legalábbis egyes cégek a felkészültség látszatát tudják kelteni a termékeiket megvásárló fogyasztóknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!