szerző:
hvg.hu

A pánikkeltés ellenére – vagy éppen amiatt – a magyar cégvezetők majdnem fele az utolsó pillanatban sem érzi magát felkészültnek az új adatvédelmi szabályokra, pedig a jövő héttől súlyosabban büntethető incidensek sokszor éppen a figyelmetlenségből erednek.

Jövő héttől alkalmazandó az EU adatvédelmi rendelete, a GDPR ehhez képest a magyar cégvezetők mindössze 46 százaléka gondolja úgy, hogy tisztában van a rendelkezéseivel – derül ki az EY Globális Visszaélési Felméréséből. A németeknél ez az arány 82 százalék.

A 2017-2018 fordulóján készített kutatásból azonban az is kiviláglik, hogy a magyar vezetőknek mindössze tizede töröltetné személyes adatait, szemben például a franciákkal vagy a lengyelekkel, akiknél 30, illetve 26 százalék ez az arány.

Farkas Ádám, az EY visszaélés-kockázatkezelési szolgáltatásokkal foglalkozó menedzsere ezt azzal magyarázta a hvg.hu-nak, hogy nálunk az üzleti kapcsolatok kialakításában nagy szerepe van a személyes ismeretségnek, így ilyenfajta bizalmatlanság fel sem merül, sőt sokan úgy gondolják, előnyös is, ha adataik minél több helyen megjelennek. Magánemberként pedig azért nem zavarja őket a nyilvánosság, mivel a cégadatok nyilvánossága miatt megszokták, hogy személyes adataik jelentős részét is gyakorlatilag bárki megismerheti.

Ez jelentheti azt, hogy a GDPR-t sem tartják feltétlenül szükségesnek, a rendelettel kapcsolatos tudatlanságnak azonban van egy másik magyarázata is a szakember szerint: az, hogy félreértések, félreértelmezések, pánikkeltés, túlzások jellemzik ezt a területet. „Az IT cégtől az ügyvédi irodáig mindenki vállal GDPR felkészítést. Ezekben az a közös, hogy a szolgáltatók többsége a saját termékét favorizálja – legyen az akár egy százoldalas szabályzat, akár egy adatszivárgást gátló rendszer – az ügyfél igényeire szabott, annak valós kockázatait célzó megoldás helyett. A felkészültség azonban nyilván nem ugyanazt jelenti egy autómosónál, mint egy lakossági nagybanknál.”

A nagy „zaj” miatt Farkas Ádám szerint sokan vártak, hogy majd idővel tisztul a kép. Ez vezethetett a felkészületlenséghez, bár azt is nehéz meghatározni, ez mit jelent, hiszen a GDPR rendkívül komplex szabályozás. A felkészülés komplexitása egyrészt a cég összetettségéből, az iparági sajátságokból is fakad, de fontos a cég belső kultúrája is. Egy kellően felkészült és tapasztalt tanácsadó feladata tehát pontosan az, hogy átlásson a szabályozás és a cég működésének komplexitásán, és leegyszerűsítse a képet, hogy megfelelően azonosítsa, felmérje a kockázatokat, és tegyen javaslatokat azok kezelésére.

A cégvezetőket az elmúlt időszak adatlopási botrányai is óvatosabbá teszik. És nem is csak az adataik ellopásától tartanak, de a kapcsolódó bírságtól és reputációs kockázatoktól. Az ismert támadások ugyanis nagy médiavisszhanggal, súlyos következményekkel járnak, és nagyon nehéz ellenük védekezni – mondta Farkas Ádám, aki szerint rendkívül fontosak az ehhez kapcsolódó technikai megoldások, de sokszor elsikkad egy talán még fontosabb területe az adatbiztonságnak: az emberi oldal. Az adatvédelmi incidensek jelentős része még mindig puszta figyelmetlenségből, ismeretek hiányából ered, például valaki elhagy egy pendrive-ot.

Ezért fontos, hogy aki csak most az utolsó pillanatban kezd hozzá a felkészüléshez, a pánikolás helyett mérje fel a kockázatait, és ennek megfelelően cselekedjen. Készítse el az adatkezelések nyilvántartását, az adatvédelmi szabályzatot, az adatvédelmi tájékoztatókat, vizsgálja felül és aktualizálja a szerződéseit. És oktassa a munkatársakat, és legyen legalább egy olyan munkatárs, aki még a kisebb cégeknél is magasabb szinten ismeri az adatvédelmi szabályokat – tette hozzá a szakember.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Egy szép magyar buszhoz most Debrecenbe kéne menni – fotók

Egy szép magyar buszhoz most Debrecenbe kéne menni – fotók

11 ezer forinttal drágulhatnak az androidos telefonok az EU–Google-paktum miatt

11 ezer forinttal drágulhatnak az androidos telefonok az EU–Google-paktum miatt

Ki lesz az új Morricone?

Ki lesz az új Morricone?

Elfogyott a pénz a brit rakétaautó mögül

Elfogyott a pénz a brit rakétaautó mögül

Retteg, hogy munkahelyén kóklernek nézik? Akkor talán imposztorszindrómában szenved!

Retteg, hogy munkahelyén kóklernek nézik? Akkor talán imposztorszindrómában szenved!

Egy francia nagy bank már teszteli a jövő bankkártyáját, ezt öröm lesz használni

Egy francia nagy bank már teszteli a jövő bankkártyáját, ezt öröm lesz használni