Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6712dfee-0eb1-4956-a8d4-ba10dd71c672","c_author":"bankmonitor.hu","category":"kkv","description":"Jövőre érkezik a kamatmentes munkáshitel. Melyik bank indul a lehetőséggel? Lesz olyan pénzintézet, ahol már január első napjaiban igényelhető a kamatmentes kölcsön? A Bankmonitor szakértői ennek jártak utána.","shortLead":"Jövőre érkezik a kamatmentes munkáshitel. Melyik bank indul a lehetőséggel? Lesz olyan pénzintézet, ahol már január...","id":"20241227_Van-bank-ahol-mar-januar-masodikan-lehet-Munkashitelt-igenyelni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6712dfee-0eb1-4956-a8d4-ba10dd71c672.jpg","index":0,"item":"dead9bb9-0f13-4663-9078-f29d30c0b10c","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Van-bank-ahol-mar-januar-masodikan-lehet-Munkashitelt-igenyelni","timestamp":"2024. december. 27. 11:22","title":"Van bank, ahol már január másodikán lehet munkáshitelt igényelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Az Egyesült Államoknak adja ki Montenegró a Terraform blokklánccég dél-koreai alapítóját, a kriptokirályként is ismert Do Kvont – közölte a balkáni ország igazságügyi minisztériuma pénteken.","shortLead":"Az Egyesült Államoknak adja ki Montenegró a Terraform blokklánccég dél-koreai alapítóját, a kriptokirályként is ismert...","id":"20241227_Az-USA-nak-adja-ki-Montenegro-a-del-koreai-kriptokiralyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5.jpg","index":0,"item":"f919ff1f-8182-4312-8e4d-16bb0c99a4bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_Az-USA-nak-adja-ki-Montenegro-a-del-koreai-kriptokiralyt","timestamp":"2024. december. 27. 19:51","title":"Az USA-nak adja ki Montenegró a dél-koreai kriptokirályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0c3c2e7-1d4a-4b23-bfd8-7b47f3c90e41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Igaz, mélyről jönnek fel a tavalyi visszaesés után.","shortLead":"Igaz, mélyről jönnek fel a tavalyi visszaesés után.","id":"20241227_elelmiszeripar-novekedes-felelos-elelmiszergyartok-szovetsege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0c3c2e7-1d4a-4b23-bfd8-7b47f3c90e41.jpg","index":0,"item":"3459605f-0ae9-4adb-bc2a-2de48ebef06e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elelmiszeripar-novekedes-felelos-elelmiszergyartok-szovetsege","timestamp":"2024. december. 27. 08:33","title":"Jobban teljesít az élelmiszeripar a gyártók szövetsége szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek, sorskatalógusnak láthatunk. Dokuportréiban romák, fizikai munkások, hajléktalanok, kisstílű bűnözők, prostituáltak, kettétört karrierű volt kommunista párthívők, melegek és más marginalizált csoportok életútjai elevenednek meg. Máskor egész kötetben mondja el életszövegét egy szovjet kényszermunkatábor túlélője, egy idős parasztasszony vagy az 56-os forradalom egyik vezetője. A szociográfus életművét bemutató cikkünk első része.","shortLead":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek...","id":"20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3.jpg","index":0,"item":"2c6bc835-46d1-48e9-9a56-a66edb9aab99","keywords":null,"link":"/360/20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","timestamp":"2024. december. 27. 17:30","title":"Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel. Megnéztük, kinek milyen gépe van.","shortLead":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel...","id":"20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845.jpg","index":0,"item":"4075be77-06a8-40d3-820c-e9cfe3928224","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"Mi a közös Mark Zuckerbergben, Bill Gatesben és Elon Muskban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc","c_author":"Németh András","category":"tudomany","description":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három évtizeden belül eltünteti az emberi fajt.","shortLead":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három...","id":"20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc.jpg","index":0,"item":"aba844db-aa8d-4189-8c3a-e47f8bcfa79f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","timestamp":"2024. december. 27. 19:42","title":"Az MI keresztapja szerint nő annak a veszélye, hogy a gépi értelem kiirtja az emberiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4-es és a 6-os villamosok helyett Újbuda-központ és a Corvin-negyed között pótlóbuszok járnak.","shortLead":"A 4-es és a 6-os villamosok helyett Újbuda-központ és a Corvin-negyed között pótlóbuszok járnak.","id":"20241226_Villamos-es-auto-utkozott-a-Ferenc-koruton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc.jpg","index":0,"item":"ebebe23c-a4f3-4782-884b-1414179abd30","keywords":null,"link":"/cegauto/20241226_Villamos-es-auto-utkozott-a-Ferenc-koruton","timestamp":"2024. december. 26. 20:22","title":"Villamos és autó ütközött a Ferenc körúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fotók: Kigurultak a gyárból a MÁV első saját IC-kocsijai Szolnokon
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A kocsikon van kerékpártároló, biciklipumpa, konnektor, Wi-fi, és még több extra is.
Elkészült a MÁV-START első húsz saját forrásból gyártott, nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen - közölte a cég. Augusztusban további hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése fog kezdődni a telepen, ehhez a saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság.
A kocsik több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülnek, a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz, az első osztályon pedig prémiumszolgáltatásra vagy csendre, nyugalomra vágyók igényeihez alkalmazkodó fülkék is lesznek.
MTI / Mészáros János
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a kocsik átadásán azt mondta, a magyar vasút újra képessé vált a XXI. századnak megfelelő, komplex vasúti kocsik gyártására a székesfehérvári MÁV Vagon Kft. és a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephely szakembereinek köszönhetően. Azt is mondta, az IC+ gyártásban a hazai hányad meghaladja az ötvenszázalékot, így az IC+ kocsik gyártása jelentős munkahelyteremtő hatással bír, kétszázötven főnek biztosít munkát a MÁV-START-on belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.
Az új IC+ kocsikkal a Keszthelyre közlekedő Balaton expresszvonatokon, a Záhonyból és Miskolcról a Balatonra; Budapestről Miskolcra, Békéscsabára Nyíregyházára tartó IC-szerelvényeken találkozhatnak az utasok.
Homolya hozzátette, hosszú távon szeretnék folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább háromszáz új IC+ kocsira van szükségük a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig.
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere azt mondta, napjainkban egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja, s kifejezetten örül annak, hogy a szolnoki szakembereknek köszönhetően új, modern vasúti kocsik állhatnak forgalomba.
MÁV
A nemzetközi forgalomra szánt, légkondicionált első húsz IC+ kocsi közül
tíz darab másodosztályú, 200 km/órás sebességre képes, ezekre Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Szlovénia, Svájc, Lengyelország és Románia vasúttársaságai már megadták a nemzeti engedélyeket;
tíz darab pedig akadálymentesített, többcélú teres, szintén 200 km/órás sebességre alkalmas, ezek engedélyezése a típusvizsgálatok után történhet meg. Ezekben a kocsikban a laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos és USB-s csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy a munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik. A több célú kocsikban 47 ülőhely van, de lesz 3 kerekesszékesek számára kijelölt hely is. Az ülőhelyek foglaltságát elektronikus rendszer jelzi. Két családi szakasz található rajta, öt-öt üléssel és tárolóval a nagyobb csomagoknak, összecsukott babakocsiknak; az akadálymentesített mosdókban pelenkázó is lesz. A kerékpár szállítására nyolc helyet alakítanak ki; külön érdekesség, hogy a kocsik levegős rendszeréből a gumiabroncsokat is felfújathatják a biciklisek, de az elektromos kerékpárok, illetve a kerekesszékek töltésére alkalmas dugaszoló aljzatok is lesznek a járműveken.
MTI / Mészáros János
Az augusztustól gyártott további hetven hazai forgalomra készült IC-kocsiból
35 osztott terű lesz, ezekben ötvenkét ülőhely lesz, továbbá két, kerekes székesek számára fenntartott hely. Ugyanúgy, mint a nemzetközi kocsik, ezek is akadálymentesek lesznek széles feljáró ajtókkal és tágas mosdóhelyiségekkel, pelenkázóval, elektronikus ülőhely-foglaltsági rendszer mutatja majd a szabad üléseket, lesznek rajtuk 230V-os és USB-s konnektorok laptopok és telefonok töltéséhez, vezeték nélküli internetszolgáltatás, GPS-vezérelt belső-külső audiovizuális utastájékoztató rendszer, adaptív hangosbemondó, amely az utastérben érzékelt zajhoz igazítja a bemondás hangerejét, belső videófelügyeleti rendszer, tűzjelző rendszer, klíma, és kocsinként nyolc darab kerékpár szállítására kialakított tér, valamint a kocsi levegős rendszerét használó "biciklipumpa" a kerekek felfújásáshoz, ezen túl pedig az elektromos kerékpárok, kerekes székek töltésére is alkalmas aljzatok is.
35 első osztályú kocsi is készül, ezeken ugyanazok a szolgáltatások lesznek, mint az osztott terű kocsikon, a termes részében viszont tizenheten foglalhatnak helyet, és lesz rajta büfé is, amit bárki igénybe vehet a vonaton. A prémiumszolgáltatásra vágyók számára két emelt színvonalú, négy ülőhelyes fülkét különítenek el, és lesz két csendes kabin is (hat-hat ülőhellyel) a nyugalmat igénylőknek.
MÁV
A hetven kocsi közül az első többcélú jármű tervezetten 2019 őszén; az első osztályú jármű 2020 nyarán; az utolsó jármű pedig 2021 tavaszán állhat forgalomba.
A MÁV közleményében hozzáteszi, hogy a folyamatos pályarekonstrukcióknak köszönhetően a jövőben az ország több fővonala válik alkalmassá a 160 km/órás közlekedésre, ezért a belföldi forgalomban is egyre több ennek megfelelő személykocsira lesz szükség.
MTI / Mészáros János
A MÁV-START mérnökei és szakemberei által tervezett IC+ kocsik sorozatgyártása – két prototípus elkészítése, engedélyeztetése, tesztelése és több mint egymillió kilométernyi üzemeltetése után – 2017-ben indult el a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Egy-egy IC+ kocsi körülbelül 4100 alkatrésztípusból, 53 000 alkatrészből átlagosan 5500 munkaóra alatt épül meg, az első sorozatgyártású IC+ kocsi típusvizsgálatai és üzemi próbái 2018 júniusában kezdődtek A 20 db IC+ bekerülési értéke 9,3 milliárd forint. A kocsik tömege 48,5 tonna, hossza 26,4 méter.
Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban.