Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
HVG: Milyen nehézségeket okozott a Covid-19 járvány a Vodafone HR tevékenységében, mennyi idő alatt sikerült rendezni az állapotokat, és milyen intézkedések születtek?
T. Zs.: Hatalmas előnyt jelentett számunkra, hogy a vírus begyűrűzésekor a Vodafone céges kultúrájának már régóta része volt a home office, megvolt az alapvető bizalom az otthoni távmunka hatékonyságát illetően. Elsődleges szempont volt a munkatársaink egészségének a védelme. Technológiai szempontból a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy egyszerre az összes budapesti irodában dolgozó kollégának biztosítani tudjuk a távoli elérést és néhány nap alatt drasztikusan növeljük a VPN kapacitásainkat, valamint az, hogy a miskolci call centerünket is a virtuális csatornára tereljük, ilyen rövid idő alatt. HR szempontból emellett jelentős feladat volt még, hogy hogyan tegyük könnyebbé, élhetőbbé a kollégák számára a home office-t. A kollégák egy csapatként, egymást támogatva álltak bele az új kihívásokkal teli helyzetbe.
HVG: Hogyan élték meg a munkatársak a home office-t, milyenek az alkalmazotti és a munkáltatói tapasztalatok?
T. Zs.: Rendszeresen monitorozzuk munkatársaink hogylétét, kérdőívekkel igyekeztünk lekövetni, hogy hogyan érzik magukat, annak érdekében, hogy lássuk, hol tudunk ebben a nehéz időszakban támogatást nyújtani a munka-magénélet egyensúly megtartásában. A legnagyobb kihívást egyértelműen a kisgyerekes kollégáknak jelentette az otthoni munka, mivel az iskolák, óvodák bezárása kettős szerepet rótt a szülőkre: egyszerre kellett ellátniuk a munkahelyi és szülői feladatokat. A gyermekes munkatársak helyzetének megkönnyítése érdekében meeting-mentes időszakokat jelöltünk ki, és bevezettük a meeting-mentes pénteket az elmélyedt munka és a tanulás támogatása érdekében. Kidolgoztunk egy Well at Home névre hallgató programot, melynek az volt a célja, hogy az új helyzet adta munkahelyi vagy személyes kihívások leküzdésében segítsünk a kollégáknak, legyen szó akár munkaszervezéséről, a kollégákkal való együttműködésről vagy bármilyen más megpróbáltatásról. Közös online kávézásokat tartottunk, táplálkozási tanácsokkal, online követhető edzésekkel, virtuális játékokkal és kvízekkel voltunk jelen a mindennapokban. A program keretein belül lehetőséget biztosítunk arra is, hogy munkatársaink kapcsolatba léphessenek pszichológusokkal és coachokkal.

HVG: Sok cégnél azt tapasztalták, hogy a járvány egyfajta áttörést hozott, mert azt látták, hogy az otthoni munkavégzés tartósan lehet hatékony. Milyen a Vodafone álláspontja ezzel kapcsolatban? Visszatér-e a régi munkarend?
T. Zs.:Rengeteg tapasztalattal és tanulsággal szolgált az elmúlt időszak. Meggyőződésem, hogy azok a cégek lehetnek a jövőben sikeresek, amelyek mernek változtatni és új munkafolyamatokat bevezetni az elmúlt időszak tanulságai alapján. Rengeteg dolog került más megvilágításba – például a home office szerepe. Néhány hétnyi egybefüggő home office után végzett belső felmérésünkből például kiderült, hogy a munkatársak közel háromnegyede, úgy ítélte meg, hogy hosszú távon is szívesen élne a távmunka lehetőségével, és mi magunk is látjuk ennek a hatékonyságát. Ez arra sarkalt bennünket, hogy elkezdjük megteremteni azokat a feltételeket, amelyekkel biztosítani tudjuk az állandó otthoni munkavégzés gyakorlatba ültetését. Hazánkban például egyedülálló, hogy júliustól a Vodafone Magyarország ügyfélszolgálatos kollégák számára is lehetőséget biztosít a tartós távmunkára.
HVG: Most hogy véget ért a járvány első hulláma és visszatér a kollégák jelentős része az irodába, melyek azok az intézkedések, amelyek szavatolják a biztonságos munkavégzést?
T. Zs.: Év végéig alapvetően az otthoni munkavégzést támogatjuk, ezzel párhuzamosan pedig elkezdtünk újradefiniálni a székházaink szerepét. Szem előtt tartva, hogy a vírus kockázata még nem múlt el, jelenleg munkavállalóinknak mindössze 10 százaléka tartózkodhat egyszerre a központi épületekben, főleg egyéni munkavégzés céljából. Aki pedig az irodai munkavégzés mellett dönt, annak szigorú egészségügyi szabályokat kell betartania. Előzetesen el kell végeznie egy speciálisan a koronavírus kapcsán kidolgozott online munkaegészségügyi és biztonsági e-learninget, amely ismerteti az irodai létre vonatkozó új szabályokat. A Vodafone-nál nem voltak fix munkaállomások, mindenki szabadon leülhetett egy tetszőleges asztalhoz. Ezen a metóduson azonban most átmenetileg változtattunk és egy új, kötelezően használandó asztalfoglalási rendszert vezettünk be, hogy pontosan tudjuk, mikor kik tartózkodtak az egyes irodáinkban. Kézfertőtlenítőket helyeztünk ki, a maszkhasználat pedig természetesen kötelező a közös helyiségekben. Minden kolléga kap egy csomag mosható maszkot első belépéskor, illetve másfél méter távolságot kell *tartaniuk egymástól, amikor az épületekben tartózkodnak. Vannak egyéb speciális szabályok is, ilyen például az irodák közötti egyirányú közlekedés: a liftet kizárólag felfelé, a lépcsőt pedig kizárólag lefelé használhatják a kollégák. Az épületek egészében padlómatricák, figyelemfelhívó táblák és egyéb jelek segítik a biztonságos távolságtartást és a biztonsági szabályok betartását. Támogatva a hatóságok munkáját a vírus terjedésének országos szintű kontrollálásában, munkatársainkat ösztönözzük a központi VírusRadar alkalmazás használatára, és ezt javasoljuk mindenki másnak is.
HVG: A járvány hatására teljesen átrendeződtek az erőviszonyok a munkaerőpiacon. A Vodafone-nál keresnek új munkaerőt? – ha igen, hogyan zajlik az új munkatársak felvétele? Mennyire működik a csapatépítés a személyes kontaktus nélkül? Ez fenntartható-e hosszabb távon?
T. Zs.: A HR folyamatok akadálytalanul zajlottak nálunk a karatén időszakban is; a recruiting nem állt le, az interjúztatás és a kiválasztás online folytatódott. Az új munkatársak beléptetése és nyitott pozíciók betöltése mindvégig folyamatosan zajlott. Több új kolléga kezdett ebben az időszakban, teljesen digitálisan bekapcsolódva a vállalati vérkeringésbe. Sokan közülük a mai napig csak a digitális térben találkoztak közvetlen munkatársaikkal, amire korábban soha nem volt példa. A járvány alatt és után a legtöbb cég leállította a recruiting tevékenységet, és főleg a gyakornoki programok estek a járvány áldozatául.
HVG: Hogyan működnek jelenleg a Vodafone-nál a gyakornoki programok?
T. Zs.: A vírus miatt most a diákok is nagyon nehéz helyzetben vannak, jóval szűkösebbek a lehetőségeik a nyári munkákat illetően. Ugyanakkor a Vodafone nemhogy nem állította le a fiataloknak szóló programjait, de a Discover program létszámát megemelve várta a frissdiplomás pályakezdők jelentkezését a karanténidőszak alatt is – ezzel is segítve a fiatalok munkahelyi elhelyezkedését a Covid által átrajzolt, bizonytalan munkaerőpiacon.
HVG: Hogyan kell elképzelni a Vodafone-nál a gyakornoki és frissdiplomás programokat?
T. Zs.: Két ilyen program érhető el nálunk, ami alapvetően egymásra épül. A Curiosity egy klasszikus gyakornoki program, ami az egyetemi/főiskolai hallgatók számára, tanulmányaik mellett enged betekintést a vállalat működésébe 6 hónapon keresztül, ami további 6 hónappal meghosszabbítható. Azon gyakornokokat, akik itt helytállnak, szeretettel várjuk a friss diplomás Discover programunkba. A Discover pedig egy olyan 2 éves frissdiplomás program, ami 4 különböző szakterületre enged betekintést a résztvevőknek. A kétéves program végén pedig munkalehetőséget kínálunk a legtehetségesebb fiatal munkavállalók számára. A program évente kétszer indul, a soron következő 2020. szeptember 28-án.