Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Óriásit nőtt a vasúti kábellopások száma ezen a télen, főleg a Keleti pályaudvar környékén visszajáró vendégek a tolvajok. A MÁV a vagyonvédelmi dolgozói átcsoportosításával próbálja elérni, hogy figyeljék a veszélyeztetett szakaszokat, a rendőrséggel a felderítésben tudnak együttműködni. Nem csak az utasok kényelme miatt van szükségük arra, hogy kezdjenek valamit a helyzettel, tavaly átlagosan minden lopás közel 850 ezer forintos kárt jelentett a cégnek.
2021-ben az egész év alatt 13-szor történt meg a MÁV hálózatán, hogy kábellopás miatt késtek a vonatok. Idén félő, hogy nagyon hamar elérjük ezt a számot: 2022-ben már most 11 kábellopásnál tartunk.
Még rosszabb a helyzet, ha azt nézzük, hogy mennyi késést okozott mindez. Tavaly 175 vonat késett a kábellopások miatt, összesen 1720 percet, 2022-ről viszont a MÁV már január közepén ennél nagyobb számot közölt – akkor jártak 315 késést összeszedett vonatnál és összesen 3210 perc késésnél. A vasúttársaság kérésünkre most frissítette az akkori közleményben kiadott számokat: mint írták, január 18-ig 9 lopás történt, utána kettő, azok legalább nem okoztak óriási káoszt. Január 31-én Győr és Győrszentiván között átlagosan 8-9 perccel, február 1-jén a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között csak átlagosan 4 perccel késtek a vonatok, amíg sikerült helyreállítani a lopás után a forgalmat.
A késések időtartama azért nőtt már majdnem a tavalyi teljes éves duplájára, mert a tolvajok most nem csak kis forgalmú pályaszakaszokon próbálkoznak, hanem visszajáró vendégek lettek a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között. Az idei 11 kábellopás közül 7 is ott történt meg, márpedig ha ott baj van, akkor vonatok tucatjai késnek. A Keletinél történt hét eset közül három csak pár perces késéseket okozott, négy viszont komolyabb késésekhez, járatkimaradásokhoz vezetett.
Ezek csúcsa volt a január 17-18-i káosz: 17-én este kábellopás miatt nem jutott áramhoz a Keleti pályaudvar biztosítóberendezése, emiatt aztán az este háromnegyed hét utáni vonatok szinte mind késtek, volt, amely csak Rákosig mehetett el vidékről ahelyett, hogy beengedték volna a Keletibe, és több járatot törölni is kellett. Úgy volt, hogy másnap reggelre sikerül helyreállítani a károkat legalább annyira, hogy a reggeli csúcsforgalomban az elővárosi közlekedés már működjön, majd a délelőtt már a nagyobb távolságból érkező vonatokat is késés nélkül tudja fogadni a pályaudvar – csakhogy hajnalban, miközben a helyreállítási munkák folytak, valaki újra megrongálta a vezetéket, hogy kábelt lopjon. Így aztán csak kora délután állhatott vissza a vasút a menetrend szerinti közlekedésre.
De többször jártak tolvajok a Sülysáp és Tápiószecső közötti szakaszon is, ott 2022-ben eddig kétszer lopták el a transzformátorállomást.
Ez forintban számítva is érzékeny kárt okoz a MÁV-nak – összesítés eddig a tavalyi lopások pénzbeli káráról készült, az a 13 eset 11 millió forintjába került a vasúttársaságnak. Ez nagy összeg, de azért nem elviselhetetlen tétel egy ekkora cég gazdálkodásában, sokkal komolyabb probléma az, hogy az utasoknak mekkora kellemetlenséget jelent a késés.
Mindez máris nem tűnik annyira rossznak, ha azzal hasonlítjuk össze, hogy mi volt 2014 előtt. A MÁV összesítése szerint addig 500-600 kábellopás történt évente, vagyis gyakorlatilag napi rendszerességgel okozott ez problémát. Azóta éves szinten 20 környékén vagy az alatt van a szám – eddig legalábbis mindig ez volt, most komoly a veszély, hogy 2022-ben rosszabb lesz a helyzet.
Nem véletlen a hirtelen gyors javulás: 2014 márciusában lépett hatályba az új fémtörvény. Innentől kezdve az olyan anyagok, mint például a vasúti alkatrészek, trafóházak, villanyoszlopok fémhulladéka, antennák, közlekedési táblák, vagy épp csatornafedelek, már nem csak akkor kerülnek be a nyilvántartási rendszerbe, amikor a fémkereskedelmi telepek leadják a jelentésüket, hanem már a leadó személyétől kezdve nyomon követhető az anyag mozgása. A leadás előtt kötelező bejelenteni a szándékot a helyi fémkereskedelmi hatóságnál, és csakis akkor lehet legálisan felvásárolni a fémhulladékot, ha a hatóság arra írásos engedélyt ad. Persze a tolvajokat nem gátolja meg önmagában az, ha valamire rámondják, hogy nem szabad, de az új szabállyal azt sikerült elérni, hogy a fémtelepeken ne akarják átvenni az olyan anyagot, ami nem szabályos körülmények között érkezett hozzájuk. (Aki még ezek után is lop, az valószínűleg vagy külföldön próbálja eladni, vagy abban bízik, hogy a vevője tud trükközni.)
Hogy mi lehet az oka annak, hogy egyre többet lopnak, arra pontos válasz nincs – legalábbis amikor feltettük a MÁV-nak a kérdéseinket a témáról, a probléma sok részletéről adtak tájékoztatást és adatokat, arra a kérdésünkre viszont, hogy mi állhat a lopások növekvő száma mögött, nem kaptunk választ.
Megkérdeztük azt is a MÁV-tól, hogy lehet-e tenni valamit a megelőzésért, esetleg ebben van-e együttműködésük a rendőrséggel. Azt válaszolták, hogy
a vasúttársaság biztonsági szervezete és a rendőrség szorosan együttműködik a kábellopásokkal kapcsolatos események felderítése terén, kiemelt feladatként kezelik.
De hogy a már megtörtént lopások felderítésén kívül – amely ügyekben a MÁV nyilván mindig feljelentést tesz – van-e együttműködés a vasút és a rendőrség között, az ebből nem derül ki.
Azt is megígérte a MÁV, hogy kiemelten figyelik a veszélyeztetett szakaszokat. Persze nem lehet minden kábel mellé odaállítani egy biztonsági őrt, de ahhoz nem kell túl sokat gondolkozni, hogy rájöjjünk, a Keleti és Kőbánya felső között érdemes megerősíteni a jelenlétet. A cég azt írta kérdésünkre: amennyiben szükséges, áttervezéssel, átcsoportosítással oldják meg, hogy ott legyen vagyonvédelmi jelenlét, ahol épp szükség van rá.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
Kötelezettségszegési eljárás indult Magyarország ellen az ingyenes szén-dioxid-kvótákat terhelő különadó miatt. A teherrel sújtott külföldi cégek visszafogják termelésüket, dolgozókat küldenek el vagy távoznak.
15–9-re nyertek a mieink.
Már így is Magyarországé az elmúlt 10 év legdurvább drágulása az EU-ban.