Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65a830cc-4135-4519-8054-752c9a8b2469","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Igencsak nemzetközi csapat: japán, kínai, német és cseh márka is van közte. ","shortLead":"Igencsak nemzetközi csapat: japán, kínai, német és cseh márka is van közte. ","id":"20250123_Euro-NCAP-2024-autok-legbiztonsagosabbak-kategoria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65a830cc-4135-4519-8054-752c9a8b2469.jpg","index":0,"item":"d52a83f2-45cd-4f0e-b057-4fa7d661b02c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_Euro-NCAP-2024-autok-legbiztonsagosabbak-kategoria","timestamp":"2025. január. 23. 10:58","title":"Ezek most a legbiztonságosabb autók a saját kategóriájukban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22665300-55f7-4bdd-8f79-6f650f15dd38","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Van, akinek zene füleinek, másokat az őrületbe kerget. A fő kérdés azonban az, hogy vajon tényleg károsítjuk-e az ízületeinket azzal, ha ropogtatjuk az ujjainkat.","shortLead":"Van, akinek zene füleinek, másokat az őrületbe kerget. A fő kérdés azonban az, hogy vajon tényleg károsítjuk-e...","id":"20250124_ujjak-ropogtatasa-karos-hatasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22665300-55f7-4bdd-8f79-6f650f15dd38.jpg","index":0,"item":"2eaad334-9051-42a5-b2e3-73af1564fae0","keywords":null,"link":"/elet/20250124_ujjak-ropogtatasa-karos-hatasai","timestamp":"2025. január. 24. 07:31","title":"Tényleg ártalmas, amikor valaki ropogtatja az ujjait?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58826ee8-0c73-4914-9549-29ebb637ad33","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormánypárti politikus feljelentést tett.","shortLead":"A kormánypárti politikus feljelentést tett.","id":"20250124_Hollik-Istvan-mar-a-het-elejen-hasonlo-fenyegeto-uzenetet-kapott-mint-a-csutortoki-bombariadoban-erintett-iskolak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58826ee8-0c73-4914-9549-29ebb637ad33.jpg","index":0,"item":"1f01002b-4dc5-46a9-9a13-7e335938c07f","keywords":null,"link":"/itthon/20250124_Hollik-Istvan-mar-a-het-elejen-hasonlo-fenyegeto-uzenetet-kapott-mint-a-csutortoki-bombariadoban-erintett-iskolak","timestamp":"2025. január. 24. 22:11","title":"Hollik István már a hét elején hasonló fenyegető üzenetet kapott, mint a csütörtöki bombariadóban érintett iskolák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"627ca23c-6cbe-4749-bdbf-c97a93fdbbc6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő egyelőre nehezen hiszi el, hogy a jelöltek között van a neve. ","shortLead":"Az énekesnő egyelőre nehezen hiszi el, hogy a jelöltek között van a neve. ","id":"20250124_Ariana-Grande-az-Oscar-jeloleserol-dij-Wicked-Jancso-Brutalista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/627ca23c-6cbe-4749-bdbf-c97a93fdbbc6.jpg","index":0,"item":"61bc0dee-b5b4-41b7-a25d-d6582ae16517","keywords":null,"link":"/elet/20250124_Ariana-Grande-az-Oscar-jeloleserol-dij-Wicked-Jancso-Brutalista","timestamp":"2025. január. 24. 08:31","title":"Ariana Grande az Oscar-jelöléséről: „Nem bírom abbahagyni a sírást\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9a0c89d-2b5b-498e-ad93-fdd38f64960a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Yale történészprofesszora azt mondja, hogy a washingtoni hatalomváltás után már nem kell messzire mennie, ha anyagot akar gyűjteni szakterületéhez, az oligarchákhoz, zsarnokokhoz és autokráciákhoz, immár otthon is van elég támpont a hatalmaskodó kiskirályok tanulmányozásához.","shortLead":"A Yale történészprofesszora azt mondja, hogy a washingtoni hatalomváltás után már nem kell messzire mennie, ha anyagot...","id":"20250123_suddeutsche-zeitunk-timothy-snyder-interju-trump-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9a0c89d-2b5b-498e-ad93-fdd38f64960a.jpg","index":0,"item":"06dc1f4f-87cd-4b48-9859-172ce71d8cc0","keywords":null,"link":"/360/20250123_suddeutsche-zeitunk-timothy-snyder-interju-trump-musk","timestamp":"2025. január. 23. 15:30","title":"Timothy Snyder: Trump végre igazán gazdag akar lenni, Musk pedig világuralomra tör","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e391a9a5-4d25-4b9c-bddc-b6f724f597ed","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Magyarország egyik legjelentősebb hazai tulajdonú kiskereskedelmi láncának egyes Príma üzleteiben már a qvik fizetési szolgáltatással is ki lehet egyenlíteni a számlát.","shortLead":"Magyarország egyik legjelentősebb hazai tulajdonú kiskereskedelmi láncának egyes Príma üzleteiben már a qvik fizetési...","id":"20250124_qvik-fizetes-prima-raiffeisen-bank-magyar-digitalis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e391a9a5-4d25-4b9c-bddc-b6f724f597ed.jpg","index":0,"item":"99f32798-085e-4ace-b61c-ccdafa66a794","keywords":null,"link":"/kkv/20250124_qvik-fizetes-prima-raiffeisen-bank-magyar-digitalis","timestamp":"2025. január. 24. 16:07","title":"Magyar fejlesztésű ingyenes mobilfizetés jön a CBA Príma üzleteiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff42a93b-ff44-494b-88e0-4b59143a4188","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Mol vezetője úgy véli, piaci alapon kellene eldőlnie, hogy amerikai LNG vagy orosz vezetékes gáz jöjjön Európába.","shortLead":"A Mol vezetője úgy véli, piaci alapon kellene eldőlnie, hogy amerikai LNG vagy orosz vezetékes gáz jöjjön Európába.","id":"20250123_Hernadi-trump-amerikai-lng-olaj-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff42a93b-ff44-494b-88e0-4b59143a4188.jpg","index":0,"item":"e7f82413-bc0e-444d-9cf5-fb741da574a9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250123_Hernadi-trump-amerikai-lng-olaj-oroszorszag","timestamp":"2025. január. 23. 09:39","title":"Hernádi Zsolt: Trump célja az amerikai olaj és gáz globális hegemóniájának biztosítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd2d58f0-2ff4-410f-9ca7-50e47f0d16a6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A konzervatív Friedrich Merz szigorítana a német bevándorlási szabályokon is.","shortLead":"A konzervatív Friedrich Merz szigorítana a német bevándorlási szabályokon is.","id":"20250123_nemetorszag-friedrich-merz-cdu-hatarellenorzes-bevandorlas-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd2d58f0-2ff4-410f-9ca7-50e47f0d16a6.jpg","index":0,"item":"63fb2e86-1910-4c6f-8814-c2f592dbf4e1","keywords":null,"link":"/vilag/20250123_nemetorszag-friedrich-merz-cdu-hatarellenorzes-bevandorlas-migracio","timestamp":"2025. január. 23. 14:56","title":"Kancellársága első napján állandó határellenőrzést vezetne be a legesélyesebb jelölt Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Óriásit nőtt a vasúti kábellopások száma ezen a télen, főleg a Keleti pályaudvar környékén visszajáró vendégek a tolvajok. A MÁV a vagyonvédelmi dolgozói átcsoportosításával próbálja elérni, hogy figyeljék a veszélyeztetett szakaszokat, a rendőrséggel a felderítésben tudnak együttműködni. Nem csak az utasok kényelme miatt van szükségük arra, hogy kezdjenek valamit a helyzettel, tavaly átlagosan minden lopás közel 850 ezer forintos kárt jelentett a cégnek.
2021-ben az egész év alatt 13-szor történt meg a MÁV hálózatán, hogy kábellopás miatt késtek a vonatok. Idén félő, hogy nagyon hamar elérjük ezt a számot: 2022-ben már most 11 kábellopásnál tartunk.
Még rosszabb a helyzet, ha azt nézzük, hogy mennyi késést okozott mindez. Tavaly 175 vonat késett a kábellopások miatt, összesen 1720 percet, 2022-ről viszont a MÁV már január közepén ennél nagyobb számot közölt – akkor jártak 315 késést összeszedett vonatnál és összesen 3210 perc késésnél. A vasúttársaság kérésünkre most frissítette az akkori közleményben kiadott számokat: mint írták, január 18-ig 9 lopás történt, utána kettő, azok legalább nem okoztak óriási káoszt. Január 31-én Győr és Győrszentiván között átlagosan 8-9 perccel, február 1-jén a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között csak átlagosan 4 perccel késtek a vonatok, amíg sikerült helyreállítani a lopás után a forgalmat.
A késések időtartama azért nőtt már majdnem a tavalyi teljes éves duplájára, mert a tolvajok most nem csak kis forgalmú pályaszakaszokon próbálkoznak, hanem visszajáró vendégek lettek a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között. Az idei 11 kábellopás közül 7 is ott történt meg, márpedig ha ott baj van, akkor vonatok tucatjai késnek. A Keletinél történt hét eset közül három csak pár perces késéseket okozott, négy viszont komolyabb késésekhez, járatkimaradásokhoz vezetett.
Reviczky Zsolt
Ezek csúcsa volt a január 17-18-i káosz: 17-én este kábellopás miatt nem jutott áramhoz a Keleti pályaudvar biztosítóberendezése, emiatt aztán az este háromnegyed hét utáni vonatok szinte mind késtek, volt, amely csak Rákosig mehetett el vidékről ahelyett, hogy beengedték volna a Keletibe, és több járatot törölni is kellett. Úgy volt, hogy másnap reggelre sikerül helyreállítani a károkat legalább annyira, hogy a reggeli csúcsforgalomban az elővárosi közlekedés már működjön, majd a délelőtt már a nagyobb távolságból érkező vonatokat is késés nélkül tudja fogadni a pályaudvar – csakhogy hajnalban, miközben a helyreállítási munkák folytak, valaki újra megrongálta a vezetéket, hogy kábelt lopjon. Így aztán csak kora délután állhatott vissza a vasút a menetrend szerinti közlekedésre.
De többször jártak tolvajok a Sülysáp és Tápiószecső közötti szakaszon is, ott 2022-ben eddig kétszer lopták el a transzformátorállomást.
Ez forintban számítva is érzékeny kárt okoz a MÁV-nak – összesítés eddig a tavalyi lopások pénzbeli káráról készült, az a 13 eset 11 millió forintjába került a vasúttársaságnak. Ez nagy összeg, de azért nem elviselhetetlen tétel egy ekkora cég gazdálkodásában, sokkal komolyabb probléma az, hogy az utasoknak mekkora kellemetlenséget jelent a késés.
Mindez máris nem tűnik annyira rossznak, ha azzal hasonlítjuk össze, hogy mi volt 2014 előtt. A MÁV összesítése szerint addig 500-600 kábellopás történt évente, vagyis gyakorlatilag napi rendszerességgel okozott ez problémát. Azóta éves szinten 20 környékén vagy az alatt van a szám – eddig legalábbis mindig ez volt, most komoly a veszély, hogy 2022-ben rosszabb lesz a helyzet.
Fazekas Isván
Nem véletlen a hirtelen gyors javulás: 2014 márciusában lépett hatályba az új fémtörvény. Innentől kezdve az olyan anyagok, mint például a vasúti alkatrészek, trafóházak, villanyoszlopok fémhulladéka, antennák, közlekedési táblák, vagy épp csatornafedelek, már nem csak akkor kerülnek be a nyilvántartási rendszerbe, amikor a fémkereskedelmi telepek leadják a jelentésüket, hanem már a leadó személyétől kezdve nyomon követhető az anyag mozgása. A leadás előtt kötelező bejelenteni a szándékot a helyi fémkereskedelmi hatóságnál, és csakis akkor lehet legálisan felvásárolni a fémhulladékot, ha a hatóság arra írásos engedélyt ad. Persze a tolvajokat nem gátolja meg önmagában az, ha valamire rámondják, hogy nem szabad, de az új szabállyal azt sikerült elérni, hogy a fémtelepeken ne akarják átvenni az olyan anyagot, ami nem szabályos körülmények között érkezett hozzájuk. (Aki még ezek után is lop, az valószínűleg vagy külföldön próbálja eladni, vagy abban bízik, hogy a vevője tud trükközni.)
Hogy mi lehet az oka annak, hogy egyre többet lopnak, arra pontos válasz nincs – legalábbis amikor feltettük a MÁV-nak a kérdéseinket a témáról, a probléma sok részletéről adtak tájékoztatást és adatokat, arra a kérdésünkre viszont, hogy mi állhat a lopások növekvő száma mögött, nem kaptunk választ.
Megkérdeztük azt is a MÁV-tól, hogy lehet-e tenni valamit a megelőzésért, esetleg ebben van-e együttműködésük a rendőrséggel. Azt válaszolták, hogy
a vasúttársaság biztonsági szervezete és a rendőrség szorosan együttműködik a kábellopásokkal kapcsolatos események felderítése terén, kiemelt feladatként kezelik.
De hogy a már megtörtént lopások felderítésén kívül – amely ügyekben a MÁV nyilván mindig feljelentést tesz – van-e együttműködés a vasút és a rendőrség között, az ebből nem derül ki.
MTI / MTVA / Jászai Csaba
Azt is megígérte a MÁV, hogy kiemelten figyelik a veszélyeztetett szakaszokat. Persze nem lehet minden kábel mellé odaállítani egy biztonsági őrt, de ahhoz nem kell túl sokat gondolkozni, hogy rájöjjünk, a Keleti és Kőbánya felső között érdemes megerősíteni a jelenlétet. A cég azt írta kérdésünkre: amennyiben szükséges, áttervezéssel, átcsoportosítással oldják meg, hogy ott legyen vagyonvédelmi jelenlét, ahol épp szükség van rá.