szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szeged polgármestere korábban kijelentette, hogy a városban nem lesz akkugyár.

A kínai BYD nem csak autógyárat, hanem akkumulátorgyárat is építeni akar Dél-Magyarország egy meg nem nevezett településén – írja a Népszava a német Teslamag.de oldalára hivatkozva.

A német értesülést árnyalja, hogy a Teslamag.de a BYD-nek Európában komoly konkurenciát jelentő Teslához köthető. Ennek ellenére, a Népszavának névtelenül nyilatkozó iparági szakértők szerint nem elképzelhetetlen, hogy a BYD Szeged közelében szeretne akkugyárat is, ugyanis

szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt nem lenne praktikus, ha az ázsiai gyártó bizonyára a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítaná az akkukat.

Az e-autókhoz használt akkumulátor ugyanis súlyos alkatrész, ami jelentősen befolyásolja a szállítási költségeket, ráadásul az e-autók piacán kialakult árverseny is egyre öldöklőbb.

Bár elméletben felmerülhetne, hogy a BYD a Debrecenben épülő CATL-ból rendeljen akkumulátort a Szegeden készülő autóiba, a szakértők szerint ez elképzelhetetlen. Egyrészt azért, mert a BYD sokkal korábban gyártott akkukat, mint autókat, és azóta is maga látja el energiatárolóegységekkel gyárait mindenütt.

Másrészt azért, mert a BYD elektromos autói és a CATL akkumulátorai nem kompatibilisek egymással.

Amikor tavaly év végén Szijjártó Péter külügyminiszter és Botka László szegedi polgármester együtt jelentette be, hogy Szegeden BYD-gyár épül, akkor mindkét politikus azt állította, hogy a városban nem lesz akkumulátorgyár.

A BYD a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja meg, kivéve az akkumulátorgyártást és a vegyipari tevékenységet

– fogalmazott akkor Botka, azt azonban azóta sem közölték, hogy az akkumulátorgyártás vajon hol valósulna meg a kínai cég tervei szerint. Az, hogy ezzel az információval egyelőre senki nem büszkélkedik, nem véletlen, a debreceni CATL akkugyárának építése ugyanis megmutatta, hogy a környezetszennyezéstől való félelem politikai oldalaktól függetlenül aggasztja a helybelieket.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!