szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Legalábbis ritkán. De most semmi esetre sem: hiszen tényleg rendkívül színes a felhozatal! Tart még a Mediawave Győrben, de már indul egy új filmsorozat Budapesten. Filmbemutatók, kiállítás a nők jegyében, táncdarab Fiúk címmel. Új kulturális lapok a piacon! Garbarek, Frenák, városunk visszatérő vendégei. S ha már város: városantropológia képekben és a köztereken! A város és a programok sűrűjében tartsanak a hvg.hu-val!


Ki lesz itt a macska?
Soha ne mondd, hogy soha

Melanie Doutey a főszerepben
Ő a macska?
A szerelem és annak társadalmi háttere. Mi egyébről is szólna ez a film, mint arról, amiről a fél dráma- és regényirodalom?  Alfred De Musset 1836-os színdarabjának filmadaptációjáról van szó: Párizsban járunk az 1830-as években. Valentin az alkohol, a szerencsejáték és a gyönyörű nők rabja (igaza van!), de szegény, mint a templom egere (így nehéz bulizni).

Nincs életcélja, nem hisz semmiben, a szerelem elkerülte, de nem is igazán érdekli a dolog. Nagybátyja Van Buck számára az élet a pénzről és az üzletről szól (nincs igaza!).

Egy napon elhatározza, hogy unokaöccsének meg kell nősülnie, egy fiatal bárókisasszonyt kell elvennie (pech).

A frigy létrejöttével jó hírnévre és jelentős vagyonra tehetnek szert. Valentinek esze ágában sincs nősülni, de a könnyű kis kalandokban benne van. A macska-egér játék tehát elkezdődik… De vajon ki lesz a macska?

Színes, feliratos francia romantikus vígjáték, 104 perc, 2005
Rendezte: Eric Civanyan
Főszereplők: Gerard Jugnot, Jean Dujardin, Melanie Doutey

Friss termésből és etidűdökből
Lengyel filmszemle Krzysztof Zanussival

A legújabb filmtermést bemutató öt alkotás mellett híres lengyel rendezők filmetűdjei is szerepelnek az idei Lengyel Filmszemlén. Az idei nyitófilm Krzysztof Zanussi Persona non grata című lélektani drámája, amelynek bemutatójára a film rendezője Budapestre látogat.

Az "Így kezdtek..." című film hat etűdből áll, ezeket Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieslowski, Jerzy Skolimowski, Piotr Szulkin, Roman Polanski készítette, több esetben negyven-ötven évvel ezelőtt. A programban szerepel még többek között Robert Glinski filmje, a Békaszó, amely Günter Grass regénye alapján készült, és a lengyel, német és litván történelemben oly gyakori nemzetiségi kérdésről szól. Láthatja a közönség Patryk Vega Pitbull filmjét is; a szokatlan felfogású krimiben nem a bűnügy és a bűnöző jelenti a fő problémát, hanem inkább a rendőr. Bemutatják továbbá a Bluesra ítélve című zenés alkotást, amely a 80-as évektől népszerű lengyel Dzem nevű együttes frontemberéről, Ryszard Riedelről - ahogy nevezték, a lengyel Jim Morrisonról - szól. A fesztiválon helyet kapott egy vígjáték is: a Szerelmes angyal a Magyarországon is ismert Egy angyal Krakkóban című film folytatása.

Budapest, Művész mozi, május 6-10.


Mediawave 2006
A jelen és a jövő hagyományainak fesztiválja

Fesztiválok tündöklésének idejét éljük, s a Mediawave lassan összeművészetivé avanzsáló filmfesztivál a feszt-égbolt egyik legfényesebb csilla. Na. Ez után a szép képzavar után, lássuk a tiszta képet, sőt képeket: rövidfilmek (kisjáték, animációs, kísérleti), dokumentumfilmek és (nem szabványos) játékfilmek nemzetközi versenye zajlik még május 6-ig! A programsorozatra 44 országból 723 filmet neveztek, a fesztivál filmszelekciót végző előzsűrije ebből válogatott. A 68 alkotásból 59 versenyfilm, 9 pedig speciális - filmtörténeti és zenei - bemutató program. A nemzetközi zsűri ezúttal is értékes díjakat ad az általa legjobbnak ítélt műveknek. A fesztivál egyik érdekessége, specialitása a "Porlepte dobozok” (archív dokumentumfilmek) premierje. Idén a következő speciális filmprogramok várják a filmcsemegékre éhezőket: rövidfilm válogatások, filmfesztiválok bemutatkozása (többek között Kunming nemzetközi dokumentumfilm fesztivál Kína), retrospektív filmsorozatok (Michael Haneke, Jos Stelling játékfilmjei, Phil Mulloy, Orosz István animációs filmjei), szabadtéri mozi, ifjúsági filmprogram, film és más művészetek együttműködése, filmes konferenciák. A fesztivál keretében kerül sor a környező országokra való nemzetközi kitekintéssel, tapasztalatcserével és kapcsolatteremtési kezdeményezéssel, a Magyar Artmozik Egyesületének, valamint a Magyar Filmklub Szövetség országos találkozójára is.

A fő helyszín: Győr, a további helyszínek pedig Budapest, Csorna, Mór, Mosonmagyaróvár, Kapuvár, Komárom, Pápa, Sopron, továbbá Szlovákia, Lengyelország, Csehország néhány települése és az osztrák főváros.

Május 6.-ig


































Fiúk, a nő és mobilitás (Oldaltörés)


A NŐ: akkor is – most is
illetve
Ismeretlen nő

Ismeretlen nő
Győrfi Gábor fotója
Egy filmsorozatot és egy fotókiállítást ajánlunk most a nő(i)ség jegyében. A Filmmúzeum csatorna új sorozatot indít a NŐ címmel: a világot megszépítő, nélkülözhetetlen női nem útját követi végig a '40-es évektől napjainkig. Mivel minden nő más és más, ki-ki saját profilja szerint választhatja ki a neki megfelelőt. A műsorban korabeli filmrészletekkel, újságcikkekkel, hirdetésekkel mutatjuk be az adott kor sajátosságait. "Az almával kezdődött minden. Illetve az oldalbordából való teremtéssel. Aztán bűnbe estünk. A termékenység szimbólumai voltunk, majd önmegtartóztattunk. Később szavazati jogot vívtunk ki magunknak, részt vállaltunk a politikai és gazdasági életből, véleményt formáltunk és vállaltuk a következményeket. Ismét visszatértünk a házimunkához, gyerekneveléshez, vállalat helyett a háztartást vezettük. Mostanra megint szerepet kaptunk" -áll az ajánlóban.

"Ismeretlen nő" - így Győrfi Gábor kiállításának címe. A kiállítást hirdető fotó frivol, merész, de minden művészi megnyialtkozás merész, ha valóban őszinte.  

Tetszeni vágyunk. De vajon az vonzó-e bennünk, amit magunkban ellenállhatatlannak találunk? A magunkról őrzött kép  időről-időre elmosódhat, újra kell komponálni a bájos, izgalmas, kihívó, erőteljes és erőszakos, nehezen uralható vonások harmóniáját. Mit lehet kezdeni mindazzal, amire vágyunk és amitől félünk? 

Győrfi Gábor 1970-ben született Budapesten. 1991-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola hallgatója, tanára Maurer Dóra. 1993-ban a vancouveri Emily Carr College of Art and Design-ban tanult videó és fotószakon. A Magyar Képzőművészeti Főiskola Intermedia szakán, majd festő szakán is diplomát szerzett. Nem rossz ajánlólevelek...

Budapest, Filmmúzeum, május 10-től 20:30
illetve Budapest, Tranzit Art Café (Kosztolányi Dezső tér),
május 5 - június 15.

A férfilét alaptípusai
Frenák Pál Társulat : FIÚK

A férfi test esztétikája
Racionalitás az ösztönlényben
© trafo.hu
Frenák Pál ebben az éteri, légies koreográfiájában megkísérli kinyitni a ketrec ajtaját és szabadon engedni a tudatalatti vadállatait. Egy történet arról, hogyan feszül egymásnak a racionális és az ösztönlény egyetlen testen belül. Vajon miért beszélünk ritkán úgy a férfi test esztétikájáról, ahogyan a nőiéről? Tanulmányozhatjuk a férfilét alaptípusait és a figurák közt fennálló, törékeny erőegyensúlyt; a gyűlöletet, a követelőzést. Radikális víziót az emberi kapcsolatokban rejlő reménytelenség tudatáról. A férfiszexualitást különböző aspektusokból: eredetét és tudattalanban eredő forrásait. Kegyetlen érzékiséget, költői könyörtelenséget.

Budapest, Trafó, május 4. 20:30

Városlakók mozgásai
Crash Test Dummy - nemzetközi köztéri programsorozat

Multimédiás szobor.
Új európai identitás - Pesten is
© trafo.hu
Mit jelent a szó, mobilitás? Melyek azok a tendenciák, amelyek leírják a mai városlakó mozgását, helyváltoztatását? Miért hagyjuk el és miért választunk új hazát magunknak? Mi a jövőképünk a saját városunkról, saját környezetünkről? Élünk-e a várossal, vagy csak benne élünk?

A Crash Test Dummy egy multimédiás társadalmi szobor, amely összeköti az építészetet, a performansz-művészeteket, a médiaművészetet és a köztéri művészetet. Nemzetközi művészek, tudósok, aktivisták és kulturális központok hálózata ideiglenes laboratóriumokat állít fel a helyszíneken: Budapesten, Prágában, Ljubljanában és Münchenben. Ezekben a városokban május és július között több napon átívelő köztéri eseményeket rendeznek.

A projekt építészeti magja a Mobil Studio Cocobello, amit az Erzsébet téri Gödör Klub kültéri helyszínein helyeznek el, akárcsak a többi építészeti elemet. A programok elsősorban körülötte zajlanak, folyamatos kiinduló- és kapcsolódási pontként.

Budapest, Gödör Klub és környéke, Erzsébet tér, május 5-13.


Városi lapok, városantropológia (Oldaltörés)



Valami hiány
Új kulturális lapok:
TROLI és KÁVÉ, kistango.hu
Enyhén szólva is hiányos minálunk a kulturális lapok felhozatala. Nem olyasmire gondolunk, mint egynémely (fel)színes magazinok, amelyekben színházi előadások laudációi olvashatók és a kiadók propaganda anyagai új könyvekről. Hanem elemző, orientáló, kritikai lapokra, amelyek azzal foglalkoznak, ami itt és most történik. Két új ilyesmi is megjelent mostanában, az egyik nyomtatva, a másik a weben. De ez utóbbi is ambícionálja, hogy előbb-utóbb nyomtatásban is megjelenjék. A TROLI és KÁVÉ még csak a nulladik számán van túl, a készítők szándéka szerint azonban hamarosan rendszeres, értsd havi lesz. Nagy alakú, sok benne a szöveg, jók az írások: zene, film, irodalom, életmód, vásárlás, mind valamilyen nehezen meghatározható városi, igazi budapesti, kávéházi szemlélettel. Felbukkanása kávézókban várható. A webes újság a magát egy egykori sztálinvárosi szórakozóhelyről elnevező kulturális késdobáló, a KISTANGÓ nevű lap 
< http://www.kistango.hu > már nevében is jelzi, közösséget vállal mindennel, amink van, volt. Dicséretes, a kultúra ne is legyen kirekesztő! A lap remek szerzőket vonultat
fel, kritikus, értelmező írásokkal. Szintén a városi kultúra területén mozog, de persze a város tágan értelmezendő itt, belefér az ország is. A kistango.hu irodalmi szövegeket is közöl, képregényt is, akárcsak nyomtatott társa, ezek szerint tehát máris verseny van köztük? Sebaj! A kistango.hu előnye a hatalmas szórás, hiszen ott olvasható a weben, versenytársáé a pazar nyomdai kivitel. Hajrá, (nem) egyedül!



Budapest képekben
Budapest-Terézváros - Hajnal László Endre kiállítása

Terezváros
Más szemmel
Két évig, 2002. és 2004. között magyarországi antropológusok résztvevő megfigyelésen alapuló városantropológiai kutatást végeztek Budapesten. Kutatásuk témájául nem az egész várost, hanem egy városrészt, a VI. kerületet, Terézvárost választották. A munkában kezdetektől fogva részt vett Hajnal László Endre fotográfus, antropológus, aki megpróbálta a kutatás során tapasztaltakat képi formákba önteni, igyekezett kihasználni azokat a lehetőségeket, sajátságos helyzeteket, melyeket egy antropológiai terepmunka a fotográfus számára (is) megteremt.

Természetesen nem egy társadalomtudományi kutatás megállapításainak tükörfordításáról van szó. A fotós és a kutatók párhuzamosan, egymást segítve végezték munkájukat, ki-ki a maga nyelvén fogalmazva meg tapasztalatait. A terepmunka egy francia-magyar összehasonlító kutatási program részeként jött létre. A teljes fotográfiai anyag 2004 végétől volt látható a Néprajzi Múzeumban.

Budapest, Millenáris-Csiga Galéria, május 8.- június 9.

 

Jazzdob, jazzrock és szaxofon (Oldaltörés)


“He is the best player...!“
Jan Garbarek és Trilok Gurtu Budapesten
 

Garbarek szaxofonjával
Magával hozza néhány barátját
Ismét Magyarországon Jan Garbarek, a legendás norvég szaxofonos és zenekarában igazi sztárvendéget hoz magával: Trilok Gurtu indiai ütőst, a műfaj egyik legnagyobbját. A lengyel ősökre visszatekintő, 59 éves Garbarek, aki annak idején autodidakta módon tanult meg szaxofonozni John Coltrane zenéjének hatására, egyike azoknak a kortárs muzsikusoknak, akik ellenállnak minden kategorizálásnak. A 80-as években Garbarek is belekóstolt a jazz-rock műfajába, és ebben sem vallott szégyent. Az 1995-ös Visible Worldje akár a világot bejáró, tájkép- avagy tájhangsorozatnak is beillik. De még ezek a keretek is szűknek bizonyultak számára: a Hilliard gregorián énekegyüttessel készült lemezei, az Officium (1993) és a Mnemosyne (1999) a középkori zene és napjaink közötti eltéphetetlen köteléknek tanúbizonyságai.

Szinte felsorolhatatlan, hogy Garbarek ki mindenkivel játszott együtt. Egyik leghűségesebb társát, a német Eberhard Weber bőgőst ezúttal is a színpadon láthatjuk. Az ütősei között szerepelt már a pakisztáni Ustad Zakir Hussain, a lengyel-afro-amerikai Marilyn Mazur, és az indiai Trilok Gurtu, aki a 80-as években már játszott Garbarek együttesében, és szerepelt az ECM kiadó történetének egyik legsikeresebb lemezén, a Song For Everyone-on. Az 55 éves bombayi muzsikus zenei palettája legalább olyan színes, mint Garbareké. Ő is már többször járt Magyarországon, többek között a Crazy Saints és a Glimpse nevű saját együtteseivel.

Budapesti Kongresszusi Központ, május 10. 20:00

Hétfő esti jazz
Balázs Elemér Group - a daloló dobos
 
A daloló dobos - aki nem tudja, mit jelent ez a különösszóösszetétel, annak álljon itt néhány tény. Balázs Elemér nem egyszerűen jazzdob-művész, hiszen akkor sem jön zavarba, ha fő hangszerétől átül a zongora mellé. Sőt: a billentyűknél szerzett jártasságát kiváló szerzeményeiben is kamatoztatja - nem csoda, hogy zenekara, a Balázs Elemér Group többszöri megújhodás után is a magyar jazzkedvelő közönség figyelmének középpontjában van. Dobosként sem csak a virtuóz ritmikára koncentrál, hanem ütőivel az adott téma dallamát igyekszik megragadni, ami meglehetősen meghökkentő, ám az ő esetében sikeres művészi ambíció. Énekesek: a pályája elején álló Hajdú Klára és a már Európa-szerte befutott Winand Gábor, valamint Szalóki Ági és Palya Bea - is gazdagítják a Hétfő Esti Jazz sorozat legújabb koncertjét.
  
Budapest, Fesztivál Színház, május 8.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!