A Pride volt az Orbán-rendszer temetési menete
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A U2 kifejezésről ma már aligha az egykori amerikai kémrepülőre, a hidegháború egyik jelképére asszociálunk, hanem az elmúlt negyedszázad egyik rock-megasztár együttesére, amely hétfőn ünnepli 30. születésnapját. A U2 iskolai punk-bandából vált a műfaj paradigmatikus műveket létrehozó csapatává, tevékenysége már régen túlnőtt a zene, a művészet határain.
U2. Világhódítókból világjobbítók? |
A zenekar népszerűségét nagyban erősítette, hogy részt vett az afrikai éhezők megsegítésére készült Do They Know It,s Xmas című lemez felvételén, és 1985. július 13-án ott volt a Wembley-ben a Live Aid-koncerten. Az igazi nagy áttörést azonban a The Joshua Tree című 1987-es lemez hozta, amely egy év alatt több mint 10 millió példányban kelt el. Ez az ötvenkét perces lemez sűríti az együttes minden erényét: a kemény, már-már nyers hangzást, az összetéveszthetetlenül csengő gitárokat, a szenvedélyes éneket. Az I Still Haven,t Find What I,m Looking For, a Where The Streets Have No Name, a With Or Without You ma is a legkedveltebb U2-dalok közé tartozik. Ugyanakkor a Bullet The Blue Sky a 80-as évek polgárháborúinak, intervencióinak félelmetes hangtükre, míg a Mothers of The Disappeared az argentin katonai diktatúrák alatt nyomtalanul eltűntekre hívja fel a figyelmet. A lemez elsöprő sikere után a zenekar azt is megérte, hogy a Newsweek és a Time magazin ugyanazon a héten tette őket ki címlapjára.
Az óriási népszerűség megártott a zenekarnak - zeneileg mindenképpen. Már a Rattle and Hum koncertfilmen látható volt, hogy Bono egyre többet pózol. Az 1991-es Achtung, Baby albumot, amely a berlini fal leomlását ünnepelte, már gigantikus turnén vitték szerteszét (többek között száznál több Trabantból építették fel a színpadot), és a 90-es évek már a megalomániáról szóltak: őrült hangerő, szemkápráztató, idegölő látványosság, százmilliós költségek - csak éppen az a zene veszett el, amiért a U2-t annyian szerették.
A U2 azonban nem hagyta magát eltemetni: az All That You Can´t Leave Behind (2001) már ismét felidézte a korábbi erényeket, míg a How To Dismantle An Atomic Bomb (2004) nemcsak aktuális háborúellenességével, hanem dögös muzsikájával is visszahozta a régi híveket. Most már legfeljebb Bono közéleti tevékenysége veszélyeztetheti a bandát. Az énekes Bob Geldoffal közösen 2005-ben megszervezte a Live8 segélykoncert-sorozatot, és már évek óta házalt azzal a gondolatával a világ vezető politikusai körében, hogy töröljék el a legszegényebb országok adósságait. (Erre tavaly a G8-csoport vezetői skóciai csúcstalálkozójukon ígéretet is tettek.) Közben újabb programoknak próbál megnyerni államfőket és pénzembereket, az éhínség, az AIDS megfékezése érdekében. Azóta már Nobel-békedíjra is jelölték. Társai azonban, különösen The Edge, úgy érzik, hogy Bono számára már fontosabb a politika, mint a U2. Lehet viszont, hogy ő úgy érzi: a zenében már eleget tett le az asztalra, és az sem árt, ha a népszerűségének, vagyonának valami haszna is lehet a világ számára.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.