Tetszett a cikk?

A hatvanas években a házibulikon rendszeresen felhangzottak Paul Anka andalító számai. A múlt most megelevenedett: a kanadai születésű énekes Budapesten adott koncertet. A korban hozzáillő közönség lelkesen fogadta a régi számokat, még új feldolgozásban is.


Paul Anka Budapesten
© Szegő Péter
Kedd délután három körül a Papp László Sportaréna jegyirodájánál épphogy csak lézengtek az érdeklődők. A jegypénztárban közölték: az aréna maximális befogadóképessége tizenkét és félezer fő, a Paul Anka-koncertre legfeljebb nyolcezer jegyet tudnak eladni. Állójegy nincs, az ülőjegyek legolcsóbbika hét és fél, a legdrágább huszonötezer forintba kerül. A jegypénztári becslés helytállónak bizonyult: koncertkezdéskor a helyek mintegy kétharmada volt foglalt.

A fél nyolcra meghirdetett koncert alig negyedórás késéssel kezdődött: a zenekar – egy dobos, egy kongás, egy basszusgitáros, egy zongorista, egy szintetizátoros, egy gitáros és hét fúvós: szaxofonosok, harsonások és trombitások – a színpadon, Anka pedig a közönség között. A tudósítót némileg meglepte, hogy Anka két legnagyobb slágere, a Diana és a You Are My Destiny a koncert elejére került: rögtön másodikként és harmadikként hangzott el a két, több mint félévszázados örökzöld. Az már a koncert elején kiderült, hogy – az egyébként remek kondícióban lévő – Anka kitűnően bánik a közönséggel: folyamatosan kommunikált hallgatóságával, időnként megénekeltette, sőt: elvegyülve a közönségben, több nőt is megtáncoltatott.

A számok egy része a 2005-ös, kizárólag földolgozásokat tartalmazó, Rock Swings című lemezről hangzott el (Bon Jovi It’s My Life-ja, vagy a Van Halen Jumpja), szinte a fölismerhetetlenségig szvingre átdolgozva; utóbbi nagyon jó sétáló basszussal. A másik csoportot a halott kortársak – Buddy Holly, Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. – előtt tisztelgő számok jelentették. A 21. századi technika segítségével Anka duettet énekelt Frank Sinatrával és Sammy Davissel, míg Buddy Holly tiszteletére akusztikus gitáron játszott – ez utóbbit körülbelül tábortűz plusz színvonalon. Énekelte saját régi számait is – a már említett két örökzöld mellett például az alig 49 éves Lonely Boy-t, vagy a Tom Jones által világhírre vitt Anka-szerzeményt, a She’s A Lady-t.

Előkerültek olyan örökzöldek is, mint az Everly Brothers Bye Bye Love-ja, vagy a Creedence Clearwater Revival Proud Mary-je. Közben a kivetítőn láthatóak voltak Anka karrierjének és magánéletének legfontosabb állomásai: sikoltozó lányok az ötvenes évek végéről, fellépés az Ed Sullivan Show-ban, illetve öt lánya és egy, nagyjából az unokájával egyidős fia – persze ehhez az kellett, hogy második, a közönség soraiban ülő és Anka által a közönségnek bemutatott felesége nagyjából a lányainak legyen a kortársa.

A kivetítőn látott-hallott eszement női sikolyoknak a nyoma sem volt érezhető a budapesti koncerten. Ankával együtt közönségének feje fölött is elszállt az idő vasfoga: a hallgatóság derékhadát az ötvenes-hatvanas középosztály tagjai adták, harminc alatt nagyon kevesen voltak. A számok közti átvezető szöveget a közönség – ez a reakciókból egyértelműen kiderült –többé, kevésbé jólm tudta követni.

A idősödő mester hangja ugyan csekélykét megkopott, de egyúttal férfiasabb is lett az ötven évvel ezelőttihez képest. A Oasis szvingesített száma, - a szintén a Rock Swings című lemezen hallható Wonderwall - teret ad Anka tudásának kibontakoztatására: még mindig van mit kibontakoztatni. A koncert végéhez közeledve a szvinget fölváltotta a rock’n’roll. A Twist And Shout és a Whole Lotta Shakin’ Goin’On alatt a közönség nagy része – ha nem is sikoltozott, de – már állt. Az addig meglehetősen a háttérben maradt zenésztársak a rock’n’roll blokkban jutottak nagyobb szerephez. A hangszerszólók profi művészekről tanúskodtak. A koncertet a Diana diszkósított, majd szintetizátoros változata zárta. Kár volt érte.

Martonyi és Frenreisz a koncertről (Oldaltörés)

A közönséget erősítő volt külügyminiszter, Martonyi János a hvg.hu-nak elragadtatással nyilatkozott a koncertről: az ötvenes évek végétől Anka-rajongó volt. A hatvanas évek elején gimnazistaként kapott egy belé szerelmesedett első gimnazista lánytól egy levelet, amelyben az összes Paul Anka-szám szövegét leírta. Martonyi szerint Anka zenekara komoly zenei élményt nyújtott „Abszolút megkaptam, amiért jöttem” – fogalmazott a magyar diplomácia volt irányítója.

Frenreisz Károly a hangtechnikát biztosító Omega Trading Kft. ügyvezetőjeként vett részt a stáb munkájában. Az LGT és a Skorpió alapító basszusgitáros-szaxofonos-klarinétos-zeneszerző-énekese hasonló véleménnyel volt a koncertről, mint Martonyi, ő is már az ötvenes évek végén ismerte az akkor vadonatúj Anka-szerzeményeket. „Ezek a házibulik legnagyobb slágerei voltak akkor” – mondta. „Zenészként nagyon tetszett Anka hihetetlen előadói stílusa, a belőle áradó energia és a kiváló zenekar” – fejtegette. A hvg.hu kérdésére, hogy a szaxofon és a basszusgitár – vagyis két fő hangszere – is kiváló volt-e, Frenreisz határozott igennel felelt. Elmesélt egy anekdotát is, amit egy Paul Anka-koncertfilmben maga az énekes mondott el két szám között: Anka három hónapos koncertkörút után hazatért. Otthonában – bár rajta, a feleségén és az öt lányán kívül más ott nem lakott – a WC-deszkát fölhajtva találta. Felesége így bukott le.

Szegő Péter

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!