szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Először láthatja a nagyközönség a Kieselbach Galériában Rippl-Rónai József életművének kiemelkedő darabját, a Karcsú nő vázával (1894) című képet, amely eddig magángyűjteményben volt. A festménnyel együtt Bedő Rudolf gyűjteményéből mintegy száz műtárgyat mutat be ezen a tavaszon a budapesti galéria.

A galériába belépőt az ajtóval szemközti falon fogadja az életnagyságú kép, amely profilból ábrázolja a fekete ruhás, vállig érő, vörösbarna hajú, karcsú nőt, amint áttört mintázatú vázát emel a magasba (a képhez kattintson!). A festmény "rokona" a Kalitkás nőnek, amely egy amerikai aukción került ismét magyar tulajdonba.

A 76-szor 186 centiméteres festmény Bedő Rudolf gyűjteményének ékessége. A festő fiatal párizsi szerelmét ábrázoló képtől a mester soha nem vált meg, még az utolsó életmű-kiállításán sem került a közönség elé, Rippl-Rónai József (1861-1927) haláláig magánál tartotta. A kép a gyűjtőnek is ugyanilyen fontos volt, mert jóval több mint fél évszázada része volt a magángyűjteményének és a tulajdonos soha nem adta kölcsön kiállításra - mondta el Kieselbach Tamás galériatulajdonos szerdán, sajtótájékoztatón. Hozzátette: az örökösök a galériát kérték fel a hagyaték áruba bocsátására, de nem kerülnek kalapács alá a műtárgyak, hanem a galérián keresztül adják el azokat.

A kiállítótérben a Bedő-hagyaték egy része látható, a főművön, a Rippl-Rónai festményen kívül olyan festők képei sorakoznak a falakon, mint Gulácsy Lajos, Márffy Ödön, Kmetty János, Czóbel Béla, Derkovits Gyula, Ámos Imre, Tihanyi Lajos, Kádár Béla. Emellett olyan tárgyak is ott vannak a kiállításon, mint az 1600-as évekből való festett fa Madonna-szobor, gótikus és barokk bútorok, szekreter, vallási tárgyú, XVIII. századi festmények.

Bedő Rudolfról (1891-1978) a galériatulajdonos elmondta, hogy az első világháborúban elvesztette az egyik lábát, ez is hozzájárult gyűjtőszenvedélye kialakulásához. Bedő Rudolf az 1920-30-as években kezdte a műtárgygyűjtést, gazdag nagypolgári család tagjaként. Apja jóvoltából bérházakat tulajdonolt, valamint Nagybányán vegyi és festékgyárat. Bedő Rudolf az ottani művésztelepen Orbán Dezsőtől tanult festeni. Támogatta a fiatal tehetségeket, Kádár Bélán viszont úgy segített, hogy megvette az életművét. Ámos Imre és Anna Margit is számíthatott rá, neki köszönhetően utazhatott el Ámos Párizsba és ismerkedhetett meg Chagallal - részletezte Kieselbach Tamás.

A galéria úgy állította össze ezt a hagyatéki tárlatot, hogy a gyűjtemény hangulatát is megőrizte, mert ott vannak a festmények alatt az iparművészeti tárgyak, a barokk ülőgarnitúra és más míves, régi bútorok. A magángyűjtemény megcsappant a II. világháború idején, mert Bedő Rudolf sok mindent Londonba menekített, de mivel Magyarország a vesztesek oldalán került ki a háborúból, a londoni anyagot elárverezték. A szocialista Magyarországon anyagát védetté nyilvánították, s ez a gyűjtemény a lakásán megmaradt. A teljes Bedő-hagyaték földolgozása után az anyagból könyv készül, amely áttekintést ad az egész gyűjteményről, s ez a kötet várhatólag az év végéig elkészül - jegyezte meg Kieselbach Tamás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Greenspant is érdekelte Rippl-Rónai

A XX. század fordulójának magyar festőművészét bemutató kiállítás nyílt meg az amerikai jegybank, a Federal Reserve washingtoni székházának díszcsarnokában a szövetségi bankrendszer szépművészeti programjának a keretében.

MTI Kult

Félmillió dollárért kelt el Rippl-Rónai képe

Rippl-Rónai József Kalitkás nő című képe 520 ezer dollárért, a jutalékkal együtt mintegy 122 millió forintnak megfelelő összegért talált gazdára Chicagóban, és ezzel több csúcsot is megdöntött: a legdrágábban eladott modern magyar festményét, az árverésen legdrágábban elkelt Rippl-Rónaiét és az Egyesült Államokban legdrágábban elkelt magyar képét.