Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3926bd8d-4062-4f74-9a33-d4ed83335f7a","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Művészettörténeti gyorstalpalóval érnek fel Bódi Kati illusztrátor önképei, amelyeken különböző művészek stílusában festi meg önmagát.","shortLead":"Művészettörténeti gyorstalpalóval érnek fel Bódi Kati illusztrátor önképei, amelyeken különböző művészek stílusában...","id":"20241128_hvg-bodi-kati-illusztrator-kepzomuveszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3926bd8d-4062-4f74-9a33-d4ed83335f7a.jpg","index":0,"item":"c7c15fd6-3b50-480d-90de-737abc1747f4","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-bodi-kati-illusztrator-kepzomuveszet","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Nem csak HVG-címlapokat készít, könyveken, plakátokon is dolgozik, kiállításokat is tart Bódi Kati képzőművész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18 mozaikcsalád történetén keresztül mesél arról, milyen sokféle is tud lenni egy család. A pszichológus-családterapeutát a családi szövetségről, a tagok egymáshoz való viszonyáról, alkalmazkodásáról, illetve az ideális karácsonyról kérdeztük.","shortLead":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18...","id":"20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0.jpg","index":0,"item":"493f779c-3e51-436b-a0c1-8c6803f42a28","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","timestamp":"2024. december. 27. 18:33","title":"Megyeri Zsuzsanna: A saját viaskodó énünkkel szemben is türelmesnek kell lennünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött egészségügyi adatok elemzésére, beleértve a szívritmuszavart, a köhögést és az esést.","shortLead":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött...","id":"20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc.jpg","index":0,"item":"423ed220-84f2-4fa7-9d06-b7a42a6797f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","timestamp":"2024. december. 27. 20:03","title":"Nem kell szerver, nem kell felhő: helyben jelzi a betegségeket, problémákat ez a tapasz – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"372423fe-279c-4c74-a3d4-5bc443ccf37f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin idén is csokorba gyűjtötte az év 200 legjobb találmányát. Most bemutatjuk azokat, melyeket a mezőgazdaság terén talált kiemelkedőnek a lap.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin idén is csokorba gyűjtötte az év 200 legjobb találmányát. Most bemutatjuk azokat, melyeket...","id":"20241228_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-mezogazdasag-elovilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372423fe-279c-4c74-a3d4-5bc443ccf37f.jpg","index":0,"item":"8fcff545-ec47-4580-96aa-5d7ebccbdf0e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-mezogazdasag-elovilag","timestamp":"2024. december. 28. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kistermelőket segítő MI, metánevő mikrobák és a drón, ami önállóan trágyázza a földeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik bankkártyánkat használjuk, hanem a mobilunkat vagy az okosóránkat. Szetnics László, a Mastercard digitális megoldásokért felelős igazgatója interjúnkban többek között arról beszél, mik a digitális fizetés előnyei, és mennyire egyszerű azt az okoseszközökre varázsolni.","shortLead":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik...","id":"20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27.jpg","index":0,"item":"42e7682c-494a-4e84-b47b-98be73a93efd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Csak készpénzt használ? Akkor van, amire biztos nem gondolt még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b62d9f8-7a78-4d8f-b310-867fde709eba","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A szabály, az szabály – érvelt a sakkszövetség, de ez nem hatotta meg az ötszörös világbajnokot.","shortLead":"A szabály, az szabály – érvelt a sakkszövetség, de ez nem hatotta meg az ötszörös világbajnokot.","id":"20241228_Magnus-Carlsen-sakk-bajnoksag-dress-code","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b62d9f8-7a78-4d8f-b310-867fde709eba.jpg","index":0,"item":"143f8fc5-63ba-4300-92b1-97e4b0aa1cd5","keywords":null,"link":"/sport/20241228_Magnus-Carlsen-sakk-bajnoksag-dress-code","timestamp":"2024. december. 28. 17:40","title":"Egy farmernadrág miatt került bajba Magnus Carlsen, ott is hagyta a sakk-vébét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d8227d1-8a11-46cf-a7bc-950910649359","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"elet","description":"A modern konyhák számtalan feldolgozott élelmiszerrel vannak tele, amik jól tárolhatók, egyszerű felhasználni őket, bármikor feldobnak egy ételt, vagy a semmiből adnak egy reggelit, vacsorát. Hogyan vették át az uralmat?","shortLead":"A modern konyhák számtalan feldolgozott élelmiszerrel vannak tele, amik jól tárolhatók, egyszerű felhasználni őket...","id":"20241227_feldolgozott-elelmiszer-kedvenceink-titkos-tortenete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d8227d1-8a11-46cf-a7bc-950910649359.jpg","index":0,"item":"e1533f92-6d83-4097-a527-58d919a95988","keywords":null,"link":"/elet/20241227_feldolgozott-elelmiszer-kedvenceink-titkos-tortenete","timestamp":"2024. december. 27. 18:51","title":"Miért imádjuk a háztartási kekszet? És ha még Nutella is van rajta? Kedvenceink titkos története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúnya és szomorú történet: Marta Pan és Magyarország
Tetszett a cikk?
„Francia szobrász vagyok, hozzátartozom az itteni kulturális élethez, a franciákat reprezentálom külföldön, még Magyarországon is” – mondta 1992-ben egy interjúban Pán Márta. Életének ismeretében hozzátehetjük, ez a francia szobrász mindent megtett azért, hogy Magyarországon megismerjék, hogy munkáival a magyar múzeumokban és a köztudatban egyaránt jelen legyen. Még sincs jelen.
Huszonnégy éves korában, 1947-ben emigrált Párizsba, 1948-ban még részt vett hazai kiállításon, majd 20 évig nem voltak láthatók a művei Budapesten – nem az ő hibájából. Amint javultak Magyarország külföldi kapcsolatai, 1970-ben azonnal megragadta az alkalmat, és nagy anyaggal szerepelt a Műcsarnok XX. századi magyar származású művészek külföldön című kiállításán. Szobrait Major Mátétól Perneczky Gézáig minden kritikus „a tárlat legnagyobb meglepetésének” tartotta. Szokásos rovata számára Frank János interjút készített vele, amelyet azonban nem közölt az Élet és Irodalom. Részt vett a külföldi magyar művészek 1982-es kiállításán is. Néray Katalin ekkor kezdett tárgyalni egy retrospektív egyéni tárlatról, amely kilenc évvel később, 1991-ben valósult meg. A kiállítás alkalmával Jacques Lang francia kulturális miniszter (vagyis a francia állam) a művésznő Duna című, nagyméretű gránitszobrát Budapestnek ajándékozta, a kivitelezés költségét is vállalva. A főváros azonban nem talált megfelelő helyet az emlékműnek, ezért hosszas huzavona után a szobrot Grenoble városa kapta meg. „Erről inkább nem beszélek, szeretném elfelejteni az ezzel kapcsolatos kellemetlenségeket” – mondta visszafogottan évek múlva a művésznő, aki szobrot ajándékozott a Szépművészeti Múzeumnak, a Nemzeti Galériának és a pécsi Janus Pannonius Múzeumnak. Jelenleg ezek egyik múzeum állandó kiállításán sem szerepelnek. (A Duna-szobor modellje a budapesti Francia Intézetben, egy rozsdamentes acél- és két márványszobra a veszprémi Vass László-gyűjteményben, egy további szobra a Paksi Képtárban van.)
Csúnya és szomorú történet. Az egyik oldalon egy lelkes és adakozó, világhírű művész, a másik oldalon az értetlen, vonakodó szülőhaza, amely nem ismeri fel a páratlan lehetőséget, és sértő módon viselkedik. Van tehát miért bocsánatot kérni – sajnos már csak az emlékétől.
Pán Márta rövid budapesti tanulmányok után érkezett Párizsba, ahol a modernizmus legnagyobb mestereivel ismerkedett meg. Közülük Brancusi és Le Corbusier volt rá döntő hatással, akinek irodájában egy ideig dolgozott is. Tudta, hogy mindent elölről kell kezdenie. Felismerte, hogy a modern szobrászat tárgya nem az emberi test, és nem is a természeti formák külsőségei, hanem a bennük rejlő egyensúlyok és arányok, a formák közti viszonyok és elmozdulások. Növényeket, kagylókat rajzolt – három ilyen rajza látható is a kiállításon. Nem a kagylók formája adta az ösztönzést a szobraihoz, hanem az a mozzanat, ahogy a héjak felnyílnak. Ezért műveinek valóságos témája az egyensúly és a mozgás. Így születtek a „zsanérszobrok” (Charniere no. 1., 1952). Ez ragadta meg Maurice Béjart figyelmét, aki két balettjében is felhasználta egy-egy szobrát: nem installációként, hanem szereplőként.
Ugyanebben az évben, 1952-ben, férjhez ment André Wogenscky építészhez, akit elkísért a nemzetközi építészkongresszusokra, így 1959-ben a hollandiai Otterlóba. Itt ismerkedett meg a Kröller–Müller Múzeum igazgatójával, Abraham Marie Hammacherrel, aki megbízta, hogy készítsen egy szobrot a múzeum parkjába, amely összekötné a természetet és az épületet. Pán Márta karrierje ezzel indult el.
Úszó szobrot készített a múzeum parkjában lévő tóra (1961). A poliészterszobor két elemét forgócsapos illesztés kapcsolja össze, amely körül a felső forma forog, miközben a plasztika – akár egy különleges vízimadár – lebeg a tavon. Kisméretű famodellje (1959) látható most a kiállításon, a címe – Obero – arra a brazíliai fára utal, amelyből a modell készült. A következő évtizedekben Bretagne-tól Dallason át Oszakáig számos városi tér és park számára készült úszó szobra, de a legismertebb az otterlói maradt. Behízelgő formája, rafinált felépítése (33 munkatárssal dolgozott együtt a kivitelezésen), vidám, játékos megjelenése révén szinte a múzeum – és a művésznő – emblémája lett.
A kiállítás mint jóvátétel? (Oldaltörés)
Már az otterlói szobor elhelyezéséhez is módosította a tavat és a környező utakat, a későbbiekben pedig a táj és a városkép formálása egybeforrott a szobrászatával. Így készültek a nagy, átfogó szobor- és téregyüttesei, amelyekben mindig fontos elem a víz. Pályája során nemcsak férjével dolgozott együtt, hanem a modern építészet olyan korszakos mestereivel is, mint Kenzo Tange, Oscar Niemeyer vagy I. M. Pei. Egyre fontosabbnak érezte azonban, hogy önállóan alkosson. Szobrász, építész, tájtervező, kultúrmérnök lett egy személyben. Az volt a célja, hogy „szobrászi mű legyen a városi tér” is. Nem vette el a kedvét az sem, hogy számos terve nem vagy csak töredékesen valósult meg. Befejezetlenségében is nagyszabású munkája Brest főutcája, a Rue de Siam átalakítása. A város és a tenger közti kapcsolatot teremti újjá azzal, hogy az utcában egy vízi utat jelenít meg a forrástól a tavakon át a torkolatig.
Szobraiban az 1960-as évek végétől fordult az organikus formálástól a geometrikus alakzatok felé. Plexi-, márvány-, beton-, gránit-, majd a nyolcvanas évek végétől rozsdamentes acélszobrokat készített. Ezek a puritán és racionális művek a geometrikus absztrakt szobrászat kedvelt formáit és témáit követik – előszeretettel a Möbius-szalag iránt –, de mindig felmutatnak valamilyen egyéni gesztust: egy váratlan ívet, fordulatot, arányt, amellyel együtt jár a munkáira jellemző lírai vonás. Művei különösen népszerűek Japánban, ahol a nagy acélszobrokba jelképes tartalmakat is beleéreznek.
A Szépművészeti Múzeum ezekből az acélszobrokból mutat be egy kollekciót, amely a művésznő kertjéből érkezett Budapestre. Éveken át folytak a kiállítás előkészületei. Időközben a múzeumhoz csatlakozott a Képzőművészeti Egyetem is, ahol az építészeti maketteket tervezték bemutatni, és a tárlatot a Műegyetemmel közös konferencia kísérte volna. Pán Márta ezért különösen lelkesedett, de a halála miatt ezek a rendezvények már elmaradtak.
Változott a Szépművészeti Múzeum kiállítása is. Az első terv szerint a szobrok a szabadban álltak volna, de ezt hamar el kellett vetni – műtárgyvédelmi okokból. A művésznő javaslata volt, hogy a krómacél szobrok kerüljenek be a múzeumi termekbe, konfrontálódva a régi képekkel. Merész gondolat, számos múzeum kipróbálta már, és Pán Márta friss szellemét, kíváncsiságát mutatja, hogy jóval túl a 80. életévén vállalta volna ezt a kihívást. Az „outdoor statue” és a „gallery sculpture” szembeállítása jellegzetesen posztmodern gesztus. Az 1970-es évektől kezdve több művész provokálta így a múzeumokat, erősen kritikai attitűddel. Pán Márta elutasította a posztmodernizmust, és mindenfajta kritikai magatartás is távol állt tőle. Hitt a klasszikus harmóniában és szépségeszményben, mégis izgatta a kérdés, hogyan viselkednének ezek a szabadtéri szobrok a számukra teljesen inadekvát környezetben. Ez az elképzelés sem valósulhatott meg, és a nyolc szobor a Márvány-, a Reneszánsz- és a Barokk-csarnokba, illetve a lépcsőpihenőkre és az emeleti kerengőre állítva az építészeti térrel szeretne kapcsolatba kerülni. Bár a helyeket még a művésznő jelölte ki, a kiállítást már nem érte meg, tavaly ősszel meghalt. Nem tudhatjuk, mit változtatott volna az elhelyezéseken, de mindenekelőtt az installáláson. A múzeum nagyszabású és impozáns tereiből adódóan sokfajta és változatos rálátás nyílik a szobrokra, még sincs olyan nézetük, hogy ne zavarjon bele valami: fotelok, asztalok, cserepes növények, eligazító táblák, de főleg a védőkordonok és a márványpadló átütően hangsúlyos mintázata. A látogató elsősorban közlekedési akadályként éli meg a jelenlétüket, és ez provokációnak túl kevés. Pán Márta nem bosszantani, hanem meglepni akarta a látogatókat, gyanítom azzal, hogy ezek a kültérre szánt szobrok az épületbelsőkben is kivívják térbeli rangjukat.
Három rajz és három faszobor a kamarateremben látható. Ez az igényes és delikát kis bemutató, bár nem szerepelt az eredeti tervben, minden bizonnyal tetszene Pán Mártának, akárcsak Kumin Mónika okos és informatív tanulmánya a katalógusban. A jóvátétellel azonban továbbra is adósak vagyunk.
Robert Capa a Ludwig Múzeumban, Kálmán Tibor, a provokátor dizájner, összeállítás a fotórestaurálásról, „giccskiállítás” a Látványtárban, a Hatvany Lajos Múzeum nagy évtizede, tudósítás az Art Baselről és bemutatjuk Zlatá Korunát. Mindez és még sok minden más a Műértő szeptemberi számában!
„A legjobb ihlet a harag és a közeledő határidő” – vall művészi motivációiról a 41 éves cseh művész, akinek Entropa című, a brüsszeli Európa Tanács épületében nemrég felállított, az EU 27 tagállamát kifigurázó monstre alkotása több országban is hatalmas felháborodást vált ki, elsősorban az illemhelyként ábrázolt Bulgáriában és a magyar trikolóros spárgák szorításában ábrázolt Szlovákiában. Már csak azért is, mert az alkotást két barátjával készítette, holott azt állította, minden tagországból bevont egy művészt.
A kilencvenes években úgy tűnt, a szobrászat menthetetlen. Az intermédia, az installáció elsöpört mindent. Azonban a hazai színtéren a kétezres évek elején jelentkezett egy nemzedék, amely nem így gondolta. Szabó Ádám (35) ennek a szobrászgenerációnak a tagja. Közben műveihez videót, fotót, sőt, áldokumentumokat is használ. 2008-as nyári kiállítását év végén a magyar műkritikusok díjával ismerték el. A műtermében jártunk.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.