szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egy Jézust és Máriát ábrázoló Michelangelo-festmény lóghatott nemzedékeken át egy New York állambeli lakásban, anélkül, hogy a szakértők elismerték volna eredetiségét.

A Kober-család tagjain kívül azonban nemrég a hitelesség mellett állt ki egy olasz művészettörténész-restaurátor, Antonio Forcellino is, akinek többévnyi kutatás után jelent meg a festménnyel foglalkozó Az elveszett Pieta című könyve.

A kutatóval a New York állambeli Tonawandában élő tulajdonos, Martin Kober lépett kapcsolatba, akinek közlése szerint a festményt ükapjának sógornője örökölte egy német bárónőtől. Mint Kober elmondta, azt szeretné, ha a XVI. századi pietáról - a tulajdonos állítása szerint a korabeli Rómáig vissza tudja vezetni a kép birtokosainak sorát - általánosan elismernék, hogy Michelangelo alkotása, restaurálnák, majd újra kiállítanák.

Újra, hiszen a kép az 1880-as években már szerepelt a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum egyik időszaki tárlatán. A modern kutatókat és kurátorokat azonban egészen mostanáig nem sikerült maradéktalanul meggyőzni a festmény eredetiségéről. A légierőtől 2002-ben visszavonult Martin Kober nyugdíjas éveit már teljes egészében az alkotás múltjának felderítésére fordította.

Mint mondta, szülei és más rokonai többször is próbálkoztak a festmény elismertetésével, azonban Bostonban és New Yorkban sorozatosan visszautasították őket.

Martin Kober felidézte, hogy a családban csak „Mike” néven emlegetett festményt érte néhány teniszlabda-találat, amikor a testvérével gyerekként a nappaliban játszottak. Később portörölgetés közben véletlenül leverték a falról, és az egyik kanapé mögé állították egy bőr mappában. A festmény ezen a helyen töltött mintegy 25 évet. A Kober-lakásban jelenleg már csak a festmény másolata lóg; az 1545 körül készült, 48-szor 63 centiméteres eredetit egy bank széfjében őrzik.

Antonio Forcellino végül két évvel ezelőtt válaszolt Kober meghívására, és megnézte a Michelangelo által valószínűleg 70 éves korában festett képet. Mint a Sunday Timesnak elmondta, lélegzete is elállt, amikor először meglátta. „Csak egy zseni festhette. A szenvedést kihangsúlyozó sötétség, a Szűz, aki úgy néz, mintha sikítana, és Krisztus alakja, miután levették a keresztről ... Egyértelműen Michelangelo. Szerencsés vagyok, hogy találtam olyan dokumentumokat, amelyek bizonyítják is ezt” – nyilatkozta a brit lapnak.

Forcellino könyve Olaszországban jelent meg, az Egyesült Államokban várhatóan jövőre adják ki.

William E. Wallace, a St. Louis-i Washington Egyetem művészettörténet-professzora, Michelangelo-szakértő szerint nem csoda, hogy a művészettörténészek szkeptikusan fogadják az új pieta hírét. „Az elmúlt évtizedben átlagosan évente két új állítólagos Michelangelo bukkant fel, ezek közül azonban mindössze néhány rajzról sikerült megállapítani, hogy egy követő, imitátor vagy segédművész alkotása” – magyarázta a tudós.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Isten nyakába emberi agyat festett Michelangelo?

Az emberi agynak, pontosabban inkább az agytörzsnek az anatómiai rajzát vélik felfedezni amerikai szakértők a Sixtus-kápolna mennyezetfreskóján, Michelangelo világhírű alkotásán.

hvg.hu Kult

Michelangelo-remek került a Metropolitan Múzeumba

Michelangelónak tulajdonított alkotással bővült a New York-i Metropolitan Múzeum felbecsülhetetlen értékű gyűjteménye. A fiatal íjász című alkotást a francia kormány 10 évre adta kölcsön az intézménynek, ám a szobor nem tesz meg nagy utat, a New York-i francia kulturális intézetből érkezik.

MTI Kult

Dávidért harcol Firenze és az olasz állam

Michelangelo Dávid szobrának birtoklásán vitázik az olasz állam és Firenze városa. Matteo Renzi firenzei polgármester szerint a Dávid-szobor Firenzéé, az olasz kulturális minisztérium szerint azonban állami tulajdon az évi nyolc millió eurós bevételt hozó márványszobor.

hvg.hu Kult

300 millió dolláros Michelangelo-kép a kanapé alatt?

Valószínűleg Michelangelo-képet őrizgetett egy amerikai család otthonában, legalábbis ezt állítja egy szakértő, aki a festmény értékét 300 millió dollárra (körülbelül 60 milliárd forintra) becsüli - írja a brit Telegraph Online.