szerző:
László Éva Lilla
Tetszett a cikk?

Idén is 20 ezer forintnál kevesebbet költ karácsonyi ajándékokra a lakosság fele, egy friss felmérés szerint. Ez meglátszik a szabadtéri ünnepi vásárok forgalmán is: látogató, nézelődő szép számmal akad, vásárló viszont évről évre kevesebb. Persze, nem mindegy, hol, mit és mennyiért kínálnak. Utánanéztünk, hogy a két legnagyobb fővárosi karácsonyi vásár kereskedőinek és célközönségének megéri-e az ünnepi vásárfia.

A szabadtéri ünnepi kirakodóvásározás mára itthon is a karácsonyi készülődés, „ráhangolódás” elengedhetetlen része, még akkor is, ha sokan csak forralt boroznak, nézelődnek és sodródnak a tömeggel a standok között. Merthogy tömeg van: hóban, fagyban, esőben. A legnagyobb fővárosi szabadtéri rendezvényt, a Budapesti Karácsonyi Vásárt  (Budapest Christmas Market) immár 12 éve rendezik meg a Vörösmarty téren. Idén november 19-től december 29-ig 146 fabódét töltenek meg a kézműves portékák és iparművészeti alkotások: ruhaneműk és egyéb textíliák, kerámiák, gyertyák, játékok, ékszerek, könyvek és persze a gasztronómiai csemegék. A kínálat nem tér el a megszokottól: van töki pompos, sült gesztenye, sült kolbász, kürtős kalács, forralt bor. Igaz, az árak tavaly óta emelkedtek: a királyi kürtőskalács például ezer forintba kerül és legalább ugyanennyit kell fizetni egy darab frissen sült kolbászért. A sült gesztenye adagja – 14 darab – 800 forint, a forralt bort pedig 600 forintért mérik, ám a bögréért, amelyben kapjuk, továbbra is 500 forint letéti díjat kell fizetnünk. Egy négytagú család esetében ezek a tételek 3-4 ezer forintra is rúghatnak, és akkor még szó sem esett az ajándékvásárlásról.

„Minden évben kijövünk ide a gyerekekkel. Megnézzük a hatalmas, feldíszített karácsonyfát a Vörösmarty tér sarkán, sétálunk és olykor-olykor veszünk valami apróságot – az egyik gyerek most éppen egy bőrkarkötőt nézett ki magának –, de sosem költünk túl sokat. Inkább csemegézünk. Az ajándékok jó részét a bevásárlóközpontokban szerezzük be” – válaszolta a helyszínen egy kétgyermekes asszony kérdésünkre, miért jönnek ki a vásárba és mire áldoznak szívesen. Az egyik, kerámiát árusító standnál érdeklődésünkre, hogy milyen az idei forgalom, a kereskedő elmondta: az olcsóbb portékákat, általában az ezer forint körüli bögréket, csuprokat viszik leginkább, a drágább termékek esetében a vásárlók jól meggondolják, örülni fog-e az ajándéknak, akinek szánják, és csak akkor veszik meg, ha biztosak benne, hogy jó helyre kerül. A stand árát mindig ki tudjuk termelni, más kérdés, hogy a várt haszon olykor elmarad, de nekünk presztízskérdés, hogy itt legyünk, hiszen évközben sem áll meg az élet, jó, ha ismerik a boltunkat a potenciális vásárlók – teszi hozzá a megkérdezett kereskedő.

hvg.hu

A standot bérlő árusok kiválasztásánál az a legfontosabb szempont, hogy minőségi, egyedi és kézzel készült termékeket kínáljanak – válaszolta megkeresésünkre Molnár József, a rendezvényt szervező Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője, hozzátéve, nem véletlen, hogy az elárusítóhelyek többségét évek óta a Népművészeti Egyesületek Szövetségének tagjai bérlik. Természetesen azok is ringbe szállhatnak a standokért, akik nem NESZ-tagok, azonban többségük nem felel meg a szigorú elvárásoknak – tudtuk meg.

Egyedi termékek, kicsit másképp

Idén három kategóriában lehetett standot bérelni a Vörösmarty téren: 540 ezer, 695 ezer és 755 ezer forintért. A bérleti díj magában foglalja a bódé felépítési és lebontási díját, az áramellátást, az őrzési díjat, a takarítási és egyéb felmerülő költségeket. A nyitás óta eltelt három hétben a kézműves standok nagyobb forgalmat tapasztaltak, mint tavaly ilyenkor, de a látogatók vásárlóereje jóval alulmarad a korábbi évekéhez képest, az emberek egyre kevesebbet költenek – mondta Molnár József. (Az első karácsonyi vásárt a Budapesti Turisztikai Hivatal Kft. rendezte 1999-ben. A vásárt a Travel&Leisure magazin 2006-ban a tíz legjobb európai karácsonyi rendezvénysorozat közé sorolta.)

Egészen más célközönségre fókuszál a karácsonyi WAMP. A vasárnapi művészpiac decemberben elszakadt megszokott helyétől, a Gödörből a Millenáris Park B épületébe költözött. A rendezvény, amely eredetileg havonta, majd kéthetente – vasárnaponként – rántotta össze a hazai divattervezőket, dizájnereket és az egyedi kézműves termékekre fogékony vásárlókat, mára kinőtte magát. Karácsony előtt nagyobb forgalomra számítnak a szervezők, ezért döntöttek úgy, hogy ideiglenesen máshol állomásoznak – számolt be a költözés elsődleges okáról a hvg.hu-nak Szegő Fruzsina. A karácsonyi design és gasztro vásár első vasárnapján (december 5-én) 140 kiállító vonultatta fel termékeit a Millenárison: táskákat, üveg és fémékszereket, fajátékokat, egyedi tervezésű ruhákat, lámpákat, valamint egyéb használati- és dísztárgyakat, míg a gasztro-szekcióban leginkább házi sajtokat, lekvárokat, csokoládét kínáltak. A soron következő két rendezvényre 200-200 kiállítót várnak a szervezők.

Ahhoz, hogy valaki standot bérelhessen, a munkáiról készült fotókkal kell jelentkeznie. A potenciális kiállítókat öt tagú szakmai zsűri bírálja el, különböző szempontokat szem előtt tartva: fiatalos, modern, ötletes-e a portéka, de a kifogástalan minőség, az újszerű technika és kivitelezés, valamint az arculat – hogy a gyártó koncepciója illeszkedik-e a művészpiacéhoz – szintén alapkövetelmény. Ha a kézműves átvitte a lécet, következhet a standbérlés. Egy 80-szor 80 cm-es asztal egyéni kiállítóknak 13 500 forintba kerül (plusz áfa), a további standokért pedig 9500 forintot kell fizetni. Ehhez jöhet még a „sztenderhely”, vagyis minden olyan kiállítási felület, ami az asztal mellé kerül – például állvány –, ezer forintért. A további sztenderhelyek ára 6 ezer forint. Viszonteladóknak kicsit mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk: 19 500 forintot (plusz áfa) kell fizetni egy standért, minden továbbiért pedig 13 650 forintot.

És hogy megéri-e itt árulni? Az egyik kézműves ékszereket kínáló standnál érdeklődésünkre elmondták: a karácsony előtti forgalom biztos bevételt jelent, még akkor is, ha csak öt-hat, drágább terméket sikerül eladni (3-4 ezer forintos tételek). Annyi biztos befolyik a kasszába, hogy a bérleti díj kijöjjön belőle és az árusok egy részének – leginkább az újaknak – az a legfontosabb, hogy legyen egy platform, ahol bemutatkozhatnak. „Aki nem vásárol, az is visz az asztalra helyezett névjegykártyákból. Volt olyan vevőm, aki karácsony után keresett meg és egyedi tervezésű ékszert rendelt” – teszi hozzá, hangsúlyozva, hogy mivel kézműves termékekről van szó, mindig rizikós, hogy sikerül-e eltalálni a látogatók ízlését. Az árusok többsége persze azért jön ide, mert bízik benne, hogy karácsony előtt szépen kereshet. Olyan iparművésszel is beszéltünk, aki elmondta, hogy tavaly közel százezer forintos haszna volt a karácsonyi vasárnapokon. (A WAMP-ot 2006-ban Matheidesz Réka közgazdász, Mosshammer Kinga és Mátrai Krisztina divattervező álmodta meg.)

Mennyit költünk?

Az Ipsos és a Kirakat.hu. karácsonyi vásárlási szokásokról készített felméréséből kiderül, hogy a felnőtt magyar lakosság 20 százaléka várhatóan 10 ezer forintnál kevesebbet költ majd idén ajándékokra, 28 százalék 10 és 20 ezer forintot, a lakosság 48 százaléka pedig legfeljebb 20 ezer forintot szán e célra. A megkérdezettek 18 százaléka 20-30 ezer forinttal számol és mindössze 2 százalék nyilatkozott úgy, hogy várhatóan 70 ezer forintnál többet költ majd ajándékra.

A fogyasztóvédők idén is felhívják a karácsonyi vásárban pénzt költők figyelmét arra, hogy a későbbi reklamációt elkerülendő, tegyék el a kereskedőktől kapott számlát és figyeljenek oda, hogy van-e cserelehetőség az adott termékre, illetve, hogy ezzel meddig élhetnek. Éppen ezért a vásárlást igazoló számla/blokk hátuljára célszerű ráírni, hogy meddig van lehetőség a cserére. Az a legjobb, ha ezt a kereskedő bélyegzővel hitelesíti.

Bécsi nagytestvér
Schönbrunni stand
László Éva Lilla

A nagymultú bécsi karácsonyi vásárt (Christkindlmarkt) 1975 óta rendezik a városháza – Rathausplatz – előtt: idén november 13. és december 24. között. A Magic of Advent in Vienna rendezvénysorozat 25 éve kapcsolódott össze a karácsonyi vásárral, a hivatalos indoklás szerint azért, mert novemberben nincs más, hasonlóan nagy horderejű turisztikai esemény az osztrák fővárosban. A 18. század óta a Christkindlmarkt a legismertebb ünnepi vásár Bécsben: a látogatók karácsonyi zene mellett barangolhatnak a standok között, helyi kézműves termékek – játékok, kerámiák, édességek, kézi szövésű ruhák, üvegdíszek – közül válogatva, perecet, kolbászt falatozva, glühweint – forralt bort – vagy éppen puncsot kortyolgatva. (A bögréért fizetett letéti díj bevezetése is innen gyűrűzött be hozzánk: a forró italt itthon korábban műanyag pohárban kínálták). A bécsi karácsonyi vásár évente 3 millió látogatót vonz, ebből a szervezők becslése szerint 500 ezer külföldit. Az esemény nem korlátozódik a városháza előtti térre, Bécs több pontján, például a Mariahilfer Strassén és a Schönbrunni kastély előtt is kirakodóvásár várja a látogatókat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!