szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Elviseli-e a terhes nőt a művészet? Demi Moore 1991-es meztelen pózolása óta lehet, hogy elfogadottabb a várandós test mutogatása, de korántsem egyértelmű, hogy valóban szépségideált testesítenek meg az anyává váló nők. András Edit művészettörténész segítségével megnéztük, hogyan fest a terhes nő a popkultúrában.

Claudia Schiffer, Monica Belucci, Britney Spears, Christina Aguilera, Mariah Carey, Pink. Ők azok, akik Demi Moore nyomdokain bevállalták a meztelen fotózást a terhességük látványos időszakában a valamelyik neves divatmagazin címlapjához, mezítelenül, karjaikkal takarva az intim részeket. Victoria Beckham csak csupasz hasát volt hajlandó megmutatni, Beyoncé legújabb videóklipjében pedig büszkén domborítja növekvő hasát, ugyancsak ruhában.

vanity fair

Más hírességek a komplett kitárulkozás mellett döntöttek, Jerry Hall és Kate Moss Lucien Freud festményein teljes pucérságban tárják a nézők elé várandósságukat, mostanra a művek milliárdokért kelnek el.

Kate Moss 2002-ben vállalta a terhes aktot
artblog.com

Meztelen vagy akt?

A celebpocikon túl a terhesség művészetben való ábrázolása az utóbbi évtizedekben rendre a meghökkentés céljával készültek. Szanja Ivekovics horvát művésznő 2001-ben például a luxemburgi Gëlle Fre (az arany hölgy) szobrától ihletve alkotta meg a várandós Rosa Luxemburgnak keresztelt alkotást, és száz méterrel magasabbra helyeztette a városban, mint az eredeti hősi II. világháborús monumentumot, de nem csak ezért keltett hatalmas felháborodást Luxemburgban. A terhesség mint matróna-állapot? Sokak szerint nem fér össze.

Alison Lapper Pregnant a londoni Trafalgar Squaren
art.com

Marc Quinn még tovább ment, amikor 2007-ben a londoni Trafalgar Square sarkába Alison Lapper Pregnant című kartalan, lábatlan terhes nő szobrát tárta a britek elé. Pedig nem csupán agyszülemény volt a csonkolt akt: Alison Lapper valójában létező nő, akinek születési rendellenessége révén hiányoznak karjai és lábai. Terhessége sem volt fikció, az azonban, hogy mindezt Quinn szoborba öntötte megosztotta a közvéleményt.

Hogy honnan ered az ellenérzésünk a nem szokványos szépségideálokkal szemben? András Edit művészettörténész a hvg.hu kérdésére Kenneth Clark 1956-os munkájára hívta fel a figyelmet. A Nude (Akt) című értekezésében a történész rámutat, nem mindegy, hogy egyszerű meztelenséget ábrázol a művész, avagy aktot alkot. Ez utóbbi az idealizált női formákat jelenti, a milói Vénuszt, a michelangelói szépségeket, a klasszikus vonalakat. A meztelenség puritán megjelenítése pedig hiányolja az esztétikumot és tágítja a művészet hagyományos kereteit azáltal, hogy a fizikai, nem esztétizált testet helyezi középpontba.

A rossz közérzet, mint művészi magatartás

A várandósság ábrázolások az úgy nevezett abject arthoz tartoznak, mely továbbgondolva Clark alapvetését az 1960-as évektől kezdte visszakövetelni az ember valós testképét a vászonra, de 1993-ban New Yorkban fogalmazták meg először mint művészi magatartást, ami elutasítja az ideákat. Győrffy László a rossz közérzet művészeteként értekezik róla. András pedig rámutat, ide tartozik minden olyan fizikai állapot, mely áttöri a kereteket, akár szó szerint: a növekvő (azért mert hájas, vagy azért mert várandós), a vérző, a sebzett, az öregedő, a beteg test mind tárgya lehet az abject artnak. Azért nyernek értelmet Damien Hirst preparált testrészeket ábrázoló képei és Cindy Shirman ráncos fotói, mert a formáját változtató, öregedő, izzadság-, hús- és emberszagú oldalát fogják meg a valóságnak. És ezért lett Demi Moore 1991-es meztelen - avagy akt?- fotója a popkultúra része. Meg tán azért, mert a színésznő egyébként is formásnak mondható.

Demi Moore áttörte a korlátokat
news.bbc.co.uk
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!