Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminiszter szerint az elmúlt 500 évben a világ összes tragédiája Európából eredt. ","shortLead":"Az orosz külügyminiszter szerint az elmúlt 500 évben a világ összes tragédiája Európából eredt. ","id":"20250302_szergej-lavrov-donald-trump-europa-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a.jpg","index":0,"item":"a233b64c-335a-4a17-b835-3df3f50429bb","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_szergej-lavrov-donald-trump-europa-haboru","timestamp":"2025. március. 02. 21:51","title":"Lavrov: Donald Trump mindent ért, Európa viszont háborút akar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore Systems Airjet technológiája szilárdtest légáramlási mechanizmust használ a hagyományos ventilátorok helyett, és megoldja az olyan gyakori problémákat, mint a hőeloszlás és a működési zaj, miközben a számára helyet adó eszköz kellően vékony maradhat.","shortLead":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore...","id":"20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623.jpg","index":0,"item":"588037ff-4229-4462-bd13-1fb4952402b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","timestamp":"2025. március. 03. 12:03","title":"Sosem volt még ilyen laptop: hosszabb üzemidő, nagyobb teljesítmény – először bizonyít egy notebookban a szilárdtest hűtés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk évezredek óta foglalkoztatja az embereket, és néhány kérdésre még a mai napig nem talált magyarázatot a tudomány. Cikkünkben annak járunk utána, mi is történik pontosan a testünkben, miközben alszunk.","shortLead":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk...","id":"20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee.jpg","index":0,"item":"eb887787-f59d-436f-b3a7-799055c01ab8","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Az alvás rejtélyei, avagy mi történik alvás közben a testünkkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1b88d513-d024-421e-9246-ef4fc4826e93","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az volt a szerencséjük, hogy volt elegendő levegőjük a konténerekben, amelyekben elsodorta őket a hótömeg.","shortLead":"Az volt a szerencséjük, hogy volt elegendő levegőjük a konténerekben, amelyekben elsodorta őket a hótömeg.","id":"20250303_india-lavina-tulelok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b88d513-d024-421e-9246-ef4fc4826e93.jpg","index":0,"item":"68a18207-084a-4911-affa-82cdc2a2070c","keywords":null,"link":"/elet/20250303_india-lavina-tulelok","timestamp":"2025. március. 03. 15:07","title":"Fémkonténerekben élték túl a lavinát építőmunkások a Himalájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk, Moszkvában és Szentpéterváron a Pride betiltása fordított utat járt be, mint Magyarországon: hamarabb tiltották be a felvonulásokat, mint hogy jogszabályban korlátozták volna a melegek jogait.","shortLead":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk...","id":"20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952.jpg","index":0,"item":"1ac49ea2-663d-47e8-9cd4-86b471ce848d","keywords":null,"link":"/360/20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","timestamp":"2025. március. 02. 15:00","title":"Az orosz elnyomás magasabb fokozata: 100 évre tiltották be a Pride-ot Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f55b836-d4df-44e6-9171-c6f7470b2db6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Orvosi Kamara március 8-ára tervezett demonstrációján a szakdolgozók testületileg nem vesznek részt, természetesen magánemberként bárki elmehet az eseményre.","shortLead":"A Magyar Orvosi Kamara március 8-ára tervezett demonstrációján a szakdolgozók testületileg nem vesznek részt...","id":"20250303_A-Magyar-Egeszsegugyi-Szakdolgozoi-Kamara-nem-csatlakozik-az-orvosok-szombati-tuntetesehez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f55b836-d4df-44e6-9171-c6f7470b2db6.jpg","index":0,"item":"8b2080c5-9894-4f4a-9f3d-b6c054418c77","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_A-Magyar-Egeszsegugyi-Szakdolgozoi-Kamara-nem-csatlakozik-az-orvosok-szombati-tuntetesehez","timestamp":"2025. március. 03. 06:45","title":"A Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara nem csatlakozik az orvosok szombati tüntetéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c589d59-f4d0-45a7-b54a-1806f3ec7bf9","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Közelebb van a műholdas mobiltelefonálás, mint néhány éve látszott. Kína egészen eltérő technikával körözte le az amerikai Starlink rendszert – igaz, csak a világ egy részén. ","shortLead":"Közelebb van a műholdas mobiltelefonálás, mint néhány éve látszott. Kína egészen eltérő technikával körözte le...","id":"20250303_hvg-muholdas-telefonalas-huawei-starlink-kina-usa-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c589d59-f4d0-45a7-b54a-1806f3ec7bf9.jpg","index":0,"item":"1bad5da5-9bf1-4aac-bb84-43c3c44f1363","keywords":null,"link":"/360/20250303_hvg-muholdas-telefonalas-huawei-starlink-kina-usa-elon-musk","timestamp":"2025. március. 03. 16:30","title":"Kína négy műholddal nyomná le a több ezerrel próbálkozó Musk-rendszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4","c_author":"Lenthár Balázs","category":"itthon","description":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","shortLead":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","id":"20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4.jpg","index":0,"item":"9e903797-0d57-4632-bc27-93ac44ae0a03","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","timestamp":"2025. március. 03. 15:40","title":"Bencsik András a Szovjetunióra fenekedő Ursula von der Leyentől óvja követőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Éppen száz éve futott ki a Titanic Southamptonból, hogy az Atlanti-óceánt átszelve New Yorkban kössön ki. Négy nappal az indulás után az óceánjáró jéghegynek ütközött és elsüllyedt. Máig számos legenda kering az utolsó órák történéseiről: ezek egy részét a tényeket és mesés fordulatokat ötvöző filmek generálták.
A Titanic katasztrófája száz évvel az óceánjáró pusztulása után is megmozgatja az emberek fantáziáját. Nem véletlenül, 1912. április 15-én hajnalban ugyanis több mint 1500 ember veszett a jeges Atlanti-óceánba, hátborzongató körülmények között: egy olyan luxushajó első útján, ami szinte teljes gőzzel haladt az útját keresztező kiterjedt jégmező felett. Alig három óra kellett hozzá, hogy a biztonságosnak tartott 269 méter hosszú, 28 méter széles monstrumot elnyelje az óceán. A BBC Online friss összeállításában öt, a köztudatba beivódott titanicos legendát cáfolt meg vagy helyezett más megvilágításba.
A Titanicot az „elsüllyeszthetetlen” hajóként reklámozták
A jégheggyel ütköző óceánjáróról szóló leghíresebb film kétségkívül James Cameron 1997-es Titanicja. Ki ne emlékezne arra a bizonyos romantikus, korlátos jelenetre, amikor a nincstelen, harmadosztályon utazó Jack - Leonardo DiCaprio - a hajó orrában állva hátulról átkarolja a gazdag lányt, Rose-t - Kate Winslet -, és megnyílik előttük a szabadságot jelképező végtelen óceán? Ebben a filmben hangzik el - Rose édesanyja mondja még a southamptoni indulás előtt, a dokkban -, hogy ez a hajó, amiről azt állítják: elsüllyeszthetetlen. Ez a legnagyobb titanicos mítosz – nyilatkozta Richard Howells, a londoni Kings College munkatársa, a BBC Online-nak. Howells szerint nem igaz, hogy a baleset előtt mindenki elhitte, hogy a White Star Line hajótársaság óceánjárója elpusztíthatatlan.
„A vállalat sosem állította, hogy a hajó elsüllyeszthetetlen, nem is beszéltek erről, egészen a katasztrófáig” – állította Howells arra hivatkozva, hogy a Titanic első útja nem számított egyedülálló vállalkozásnak: testvérhajója, az 269 méter hosszú, 2430 ember szállítására alkalmas Olympic ugyanis 1911-ben már többször megtette az utat New Yorkba. Igaz, az elsüllyeszthetetlen hajóról szóló legendának lehetett némi valóságalapja, ugyanis az Olympic ötödik útján összecsattant a Hawk hadihajóval, de az esetnek nem lett komolyabb következménye.
Titanic: a rémálmok hajója
AP
„A hajó süllyedt, a zenekar játszott”
A legtöbb titanicos filmben a hajózenekar tagjai hősként jelennek meg: még akkor is játszanak, amikor az óceánjáró már süllyed. A romantikus elképzelés megfilmesítése azon a tényen alapulhat, hogy a zenészek valóban ott voltak a fedélzeten, amikor a Titanic süllyedt, de a legkézenfekvőbb magyarázat szerint azért, hogy segítsenek az utasoknak megőrizni lélekjelenlétüket. Arról, hogy valóban utolsó leheletükig zenéltek-e, nem maradt fenn bizonyíték, de az tény, hogy a karmester és zenekar hét tagja odaveszett.
A korabeli beszámolók megoszlanak arról, hogy mi volt a zenekar utolsó dala. A túlélőket mentő hajó, a Carpathia egyik utasa, Carlos Hurd a fennmaradt dokumentumok szerint azt nyilatkozta négy nappal a baleset után, hogy a „sikolyok mellett másik hang is szárnyalt, erősen és tisztán: a 19. századi keresztény himnusz, a Nearer, My God, To Thee hallatszott, amit a zenekar játszott az ebédlőben”. Állítása szerint a zene és a haldoklók jajveszékelése a szenvedés szimfóniájává olvadt össze. Az elképzelés magasztos, de nehezen hihető, hogy a férfi saját emlékein alapult volna, sokkal valószínűbb, hogy Hurd igyekezett pátosszal fokozni az eset drámaiságát, esetleg a túlélők elbeszéléseire hagyatkozva vélhette úgy, hogy az utolsó dal, amit a morajláson át is hallani vélt, az a már említett himnusz volt.
A sajtóban számos túlélő nyiltakozta, hogy a Nearer, My God, To Thee-t játszotta utoljára a zenekar. Az egyik utas április 19-én azt mesélte a Christian Science Monitor című lapnak, hogy akik a hajótesthez közeli mentőcsónakokban ültek, azt mondták: bizony ezt a himnuszt hallották. Később több túlélő emlékezett hasonlóan - mások elbeszélésére hagyatkozva. A BBC Online összefoglalójából azonban kiderül, hogy nem sikerült minden kétséget kizárósan kideríteni, melyik lehetett az utolsó melódia.
James Cameron mindenesetre megvette a magukat hullámsírba zenélő férfiak történetét. Paul Louden-Brown, a Titanic Történelmi Társaság munkatársa tanácsadóként dolgozott Cameron mellett. A brit lapnak elmondta: a zenekaros jelenet az 1958-as A Night To Remember című filmben olyan csodálatos volt, hogy Cameron elhatározta: megismétli.
Mentőcsónak a túlélőkkel
AP/ Ed Andrieski
Smith kapitány „hősi” halála
Egy valamirevaló kapitány nem hagyhatja el a süllyedő hajót, amíg minden utast ki nem menekítettek. A Titanic kapitánya, Edward John Smith utolsó óráiról a korabeli dokumentumokból kevés konkrétum derül ki. Az általános vélekedés szerint hős volt - annak ellenére, hogy figyelmen kívül hagyva a jégveszélyre utaló jelzést, nem vett vissza a sebességből, a biztos pusztulásba kormányozva hajóját. Pontosan tudta, hány mentőcsónak állt rendelkezésre, és azokban hány utas fért volna el, ennek ellenére hagyta, hogy félig üres csónakokat eresszenek a vízbe – vélekedett Louden-Brown, aki nem értett egyet a kapitányról kialakult idilli képpel.
Smith hősi haláláról a legkülönfélébb történetek keringtek: az egyik arról szólt, hogy a kapitány a jeges vízben úszott, karjában egy gyermekkel. Louden-Brown szerint a kapitány felelős azokért a mulasztásokért, amik végül a katasztrófához vezettek. Nem volt komplett evakuálási terv, nem volt elég mentőcsónak - a 20 csónak 1178 embernek volt elég -, és Smith nem adott ki olyan parancsot, miszerint mindenkinek el kellett volna hagynia a hajót: az utasok egy része nem tudta, milyen súlyos a helyzet.
Az aljas üzletember, aki csak a saját bőrét mentette
Joseph Bruce Ismay, a White Star Line hajótársaság igazgatója álmodta meg a gigászi óceánjáró triászt (Olympic, Titanic, Gigantic), és a korabeli vélekedés szerint ő volt a főgonosz, aki pusztulásra ítélte a Titanicot. A közvélemény szerint az ő hibája volt, hogy nem szereltek fel több mentőcsónakot az óceánjáróra, és ő hajszolta Smith kapitányt, hogy még a tervezett időpont előtt New Yorkba érjenek. Gyáva menekülése - a nőket és gyerekeket beelőzve az első mentőcsónakba vetette magát - szinte minden titanicos filmben továbbél. „Az árulás annyira erős szál, hogy egyetlen filmes sem szereti kihagyni a történetből” – mondta Paul Louden-Brown a BBC Online-nak. A baleset körülményeit feltáró 1912-es brit jelentés szerint azonban Ismay jó pár utasnak segített, mielőtt elfoglalta volna helyét az utolsó mentőcsónakban.
A korabeli média igencsak rásegített, hogy az Ismay-ről kialakult kép kellően visszatetsző legyen. A White Star Line elnökére évek óta fújt a híres lapkiadó, William Randolph Hearst - övé volt a The New York Journal -, mivel Ismay korábban nem akart együttműködni a sajtóval. Louden-Brown szerint Hears lejáratókampányt indított Ismay ellen.
Titanic a vásznon - a legemlékezetesebb filmek
1912. május: Saved from the Titanic (rendező: Étienne Arnaud) Tízperces rövidfilm, melyben egy túlélő, Dorothy Gibson elmeséli, hogyan menekült meg. (Gibson állítólag azt a ruhát viselte, amiben partra szállt.)
1929: Atlantic (rendező: Ewald André Dupont) Az első hangosfilm a tragédiáról. Jórészt kitaláció, a White Star Line társaság tiltakozott is az adaptáció miatt.
1943:Titanic (Joseph Goebbels). A „náci Titanicban” a jégveszélyt egy német tiszt jelzi, a fő gonosz pedig a White Star Line vezetője, a katasztrófa okozója, Joseph Bruce Ismay.
1958. december:A Night To Remember - A Titanic éjszakája (rendező: Roy Ward Baker) A dokudráma Walter Lord bestselleréből készült. Érdekesség, hogy két kép erejéig felbukkan az első osztályon utazók számára kialakított gyerekmegőrző, ám a Titanicon nem volt ilyen szoba.
1997: Titanic (rendező: James Cameron) A romantikus film két fiatal szerelméről szól, akik alighogy egymásra találnak, el is válnak: egyikük meghal a katasztrófában. Cameron filmjének 3D-s változata múlt héten került a hazai mozikba.
A náci propaganda miniszter, Goebbels megrendelésére készült 1943-as Titanic-filmben Ismay egy hatalommániás zsidó üzletemberként jelenik meg, aki a bátor kapitányt arra ösztökéli, hogy a jégveszély dacára még nagyobb sebességre kapcsoljon. Az 1958-as A Night to Remember című filmben is gazemberként tűnik fel Ismay. Louden-Brown ezt nem tartotta igazságosnak, ezért Cameronnal árnyalták a karaktert: az 1997-es Titanicban Ismay arra használja pozícióját és befolyását, hogy gyorsabb haladásra ösztönözze a kapitányt, mondván, ha előbb érnek New Yorkba, nagyobb lesz a sajtóvisszhang, vagyis a dicsőség.
Az erőszakkal visszatartott bevándorlók, akik nem menekülhettek
Cameron filmjének egyik legmeghatóbb jelenete, amikor a harmadosztályon utazók megpróbálnak feljutni a fedélzetre a mentőcsónakokig, de azzal szembesülnek: lezárták a kapukat, hogy megakadályozzák menekülésüket. Richard Howells szerint erre nincs bizonyíték. Tény, hogy a Titanicon kapukkal választották el a harmadosztályon utazókat a többi vendégtől, egyrészt, mert féltek a fertőző betegségektől, melyeket a bevándorlók terjeszthettek, másrészt a bevándorlókra vonatkozó törvények miatt az Amerikába érkező emigránsokat el kellett különíteni. A harmadosztályon zömében kínaiak, örmények, olaszok, oroszok utaztak, akik új életet akartak kezdeni egy másik kontinensen. Rájuk nem gondoltak, amikor felszerelték a mentőcsónakokat: a folyósokon botladozva kellett feljutniuk a fedélzetre, ha meg akartak menekülni.
Az 1912-es brit vizsgálati jelentés - The British Inquiry Report - megállapította: nem volt igaz, hogy a harmadosztályon utazók elől szándékosan elzárták volna a menekülési útvonalat. Kezdetben néhány folyosón valóban zárva voltak a kapuk, ám később megnyitották ezeket. Akkor viszont már a legtöbb mentőcsónak kifutott - legalábbis a jelentés szerint, amit a BBC Online idéz. Ebből az is kiderül, hogy a harmadosztályon utazók vonakodtak elhagyni a hajót, mert nem akartak megválni csomagjaiktól.
Titanic-emlékútra indul a hajó szerencsétlenségének századik évfordulóján egy óceánjáró Southampton kikötőjéből, a rendhagyó utazáson 1300-an vesznek részt - írta pénteken internetes portálján a CNN amerikai hírcsatorna.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.