Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0a480df-92fe-4730-b3d9-291b3ff9ec4a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"57 éves korában váratlanul elhunyt Koyo Kouoh, az elmúlt évtizedek legjelentősebb afrikai kortárs művészeti kiállításainak ünnepelt kameruni származású kurátora.","shortLead":"57 éves korában váratlanul elhunyt Koyo Kouoh, az elmúlt évtizedek legjelentősebb afrikai kortárs művészeti...","id":"20250510_Elhunyt-a-Velencei-Biennale-kuratora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a480df-92fe-4730-b3d9-291b3ff9ec4a.jpg","index":0,"item":"1e05c223-b731-405d-8614-602c37487d3c","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_Elhunyt-a-Velencei-Biennale-kuratora","timestamp":"2025. május. 10. 20:55","title":"Elhunyt a Velencei Biennálé kurátora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38347886-f664-41da-975e-e60eec34bd61","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Kigyulladt egy medencetisztító szereket gyártó üzem.","shortLead":"Kigyulladt egy medencetisztító szereket gyártó üzem.","id":"20250510_Mergezo-klorfelho-miatt-nem-mehettek-ki-a-szabadba-szazezrek-Kataloniaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38347886-f664-41da-975e-e60eec34bd61.jpg","index":0,"item":"ff20223e-61ff-4b3a-91c1-c630db2a22d5","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_Mergezo-klorfelho-miatt-nem-mehettek-ki-a-szabadba-szazezrek-Kataloniaban","timestamp":"2025. május. 10. 13:31","title":"Mérgező klórfelhő miatt nem mehettek ki a szabadba százezrek Katalóniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Pápaként kitűzött céljairól beszélve az új pápa, XIV. Leó az emberi méltóságra, a munkahelyekre és az igazságosságra leselkedő lehetséges veszélyként szólt a mesterséges intelligenciáról.","shortLead":"Pápaként kitűzött céljairól beszélve az új pápa, XIV. Leó az emberi méltóságra, a munkahelyekre és az igazságosságra...","id":"20250510_A-mesterseges-intelligencia-veszelyeire-figyelmeztetett-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5.jpg","index":0,"item":"e567eacd-b17a-4c83-8ed9-369eba1d5bf4","keywords":null,"link":"/elet/20250510_A-mesterseges-intelligencia-veszelyeire-figyelmeztetett-a-papa","timestamp":"2025. május. 10. 16:49","title":"A mesterséges intelligencia veszélyeire figyelmeztetett a pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e6fbab3-cd21-4f42-ba8e-d3a93362f61a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"25 év politika, a csúcsról a mélybe – Gyurcsány Ferencnél nagyobbat a magyar politikában talán senki nem zuhant. Pályáját Kéri Lászlóval beszélte át Kacskovics Mihály Béla.","shortLead":"25 év politika, a csúcsról a mélybe – Gyurcsány Ferencnél nagyobbat a magyar politikában talán senki nem zuhant...","id":"20250509_Fulke-podcast-Keri-Laszlo-Gyurcsany-Ferenc-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e6fbab3-cd21-4f42-ba8e-d3a93362f61a.jpg","index":0,"item":"c81cbbc4-f4cb-4e18-bdfa-88133bb8cc48","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Fulke-podcast-Keri-Laszlo-Gyurcsany-Ferenc-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 20:15","title":"Feri, eljött az idő, hogy megírd azokat a könyveket! – Kéri László mondta el a Fülkében, mikor kellett volna lemondania Gyurcsánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ha bedől az amerikai demokrácia, azzal beteljesül a kínai elnök álma. Közben úgy tűnhet, Trump kezdi felismerni, hogy amit az izraeli vezetés művel, az az USA érdekeit veszélyeztetheti a Közel-Keleten. Válogatás a világlapok híreiből.","shortLead":"Ha bedől az amerikai demokrácia, azzal beteljesül a kínai elnök álma. Közben úgy tűnhet, Trump kezdi felismerni...","id":"20250510_nemzetkozi-lapszemle-magyar-peter-kembotrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"18915ba0-e05d-4bdb-80a6-99ce54d546f8","keywords":null,"link":"/360/20250510_nemzetkozi-lapszemle-magyar-peter-kembotrany","timestamp":"2025. május. 10. 08:43","title":"Magyar az utolsó remény, hogy békésen le lehessen váltani Orbánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","shortLead":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","id":"20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e.jpg","index":0,"item":"bc19d351-1961-4f31-9433-8dd7953f72e7","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","timestamp":"2025. május. 09. 21:42","title":"Tíz robbanást lehetett hallani Kasmír India által ellenőrzött részén a nemzetközi repülőtér közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket többé, hogy magukra vonják Amerika haragját – írja állásfoglalásában az osztrák lap.","shortLead":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket...","id":"20250511_Die-Presse-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"f6e3ff57-2929-422b-b207-9b04e9c6b57a","keywords":null,"link":"/360/20250511_Die-Presse-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 09:00","title":"Die Presse-vezércikk: Jöhetnek a Trump- és Putyin-utánzók, Orbán is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény szerint bármikor megvadítható és élvezetes kanyarvadászatra fogható. Teszten a magyar kéz által rajzolt CLE csúcsmodellje.","shortLead":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény...","id":"20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee.jpg","index":0,"item":"c5a7d56f-721d-4d41-a64b-673922f38690","keywords":null,"link":"/cegauto/20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 10. 07:21","title":"Skizofrén élménygép: teszten a finoman kemény Mercedes-AMG CLE 53 sportkupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két limuzin beszélget: „Te, az embereket már nem érdekli a filmművészet!” „Hagyjál már, aludni akarok.” Ezen Leos Carax jót röhögött, és kigondolt egy művészfilmet. Tele ágaskodó pénisszel, cyberszexszel, kifröccsenő agyvelővel, posztmodern gondolattal, Kylie Minogue-gal, arab Pietával.
A Holy Motors egyszerre szkeccs-, esszé-, művész- és gondolatfilm, asszociatív látványmozi és hörgő-haldokló nevetéssel előadott szatíra – vagyis virtigli posztmodern művészfilm, önmaga paródiája és saját zsenialitását bizonygató, jól fizetett prókátor egy személyben. Ha csak a tényekhez ragaszkodunk, arról szól, hogy Monsieur Oscar, a nagybetűs és szimbolikus Színész egy fehér limuzinban rója Párizs utcáit, és eljátszik 9 (vagy 8½?) szerepet. Hogy kinek?
Nekünk, az alvó közönségnek, ahogy azt a Holy Motors első jelenetében látjuk. A rendező a szomszéd szobában ébred, nyúlánk fémkulcsban végződő ujjával tépi fel azt a bizonyos negyedik falat, és lép be a moziterembe, hogy levezényelje Oscar szürreális Odüsszeiáját. És közben mindent megtesz, hogy felrázza a kábult publikumot, aki persze vagy a művészfilmek absztrakt semmitmondásába vagy a mainstream popcornmozi végeláthatatlan akciómaratonjába fásult bele. Carax ezért nem is kockáztat, művébe mindkettőből kölcsönöz, és a Holy Motors-t egyszerre varázsolja a kortárs valóságot és digitális kultúrát boncolgató komoly filmmé - élveteg, sokkolásra hagyatkozó blöfföléssé.
szuezfilm
Nem is dolgozik összefüggő narratívával, nagyjából úgy lépkedünk az egyszer az elmúlás tudatával szembenéző koldusasszonyt, máskor a motion capture kaszkadőrként, latex-ruhában sárkányszexet eljátszó Oscar szerepei között, ahogy a Youtube-on ugrálunk videóról videóra. Kompakt, műfaji sorvezető mentén eljátszott minisztorikat kapunk, egyszer bűnfilmet, máskor melodrámát, amiknek többnyire szex vagy haláleset tesz pontot a végére. Sokaknak lesz kedvenc epizódja, amiben Oscar egy leprachun és Gollam fattyának tűnő szatírt – a Tokyo! c. szkeccsfilm Carax-epizódjából ismert Merde-t – játszik.
Temetőben járunk, Merde két pofára habzsolja a temetői virágokat, mikor belebotlik a szépségkirálynő (Eva Mendes) fotózásába (a sírokon felirat: „Nézd meg a weblapomat!” – vajon továbbél az, akinek nem szűnik meg a Facebook-profilja?). A Diane Arbus örökségét ápoló fotós rögtön lecsap a témára, a Szépségről ugorna át a Szörnyetegre, talán hogy minél előbb kiposztolhassa majd képeit a gusztustalanságok valódi temetőjébe, az internetre. Ám Merde elrabolja a néma, szobormerev modellt, és chaplinesen kacsázva, a temető fantomjaként viszi le a csatornákba zsákmányát. Talán azért, hogy őt is felzabálja, bekebelezze a szépséget, amit a fotós a kamerájával nem tudott, de némi pénz- és hajzabálás után inkább felöltözteti a nőt, a nyugati szépségideálból titokzatos arab szépséget kreál, és álló farokkal Pietá-pózba veti magát.
Fullasztó a kultúrtörténeti utalások sokasága, ugyanakkor a caraxi Quasimodo története nagyon is érthető a maga profanitásában. A Holy Motors később is hasonló modorban, asszociációkkal, utalásokkal fejti ki gondolatait és süti el poénjait: egyrészt bennfentes geg-tár filmgeekeknek, másrészt exploitation-bűzzel kérkedő sokkterápia. Carax csak utal, idézőjelez, költ (mármint verset, elsősorban a filmművészethez), de művének csak annyi koherenciát kölcsönöz, mint a mozi szent őrült prófétája, Alejandro Jodorowsky a saját agymenéseinek.
A gond persze nem azzal van, hogy Carax udvarias házigazda a moziteremben és filmjének mindegyik olvasatára helyesel, hanem hogy egyenetlenek az epizódok, a kollektív tudattalannal azonnal rezonáló vizuális szimbólumtengerbe belefullad pár sekélyes, kiszámított és rossz értelemben vett öncélú rész. A Holy Motors ugyanis sokszor csak azért utal, hogy okosnak tűnjön: azért szól Kylie Minogue dal egy buliban, mert a színésznő és agyveleje is tiszteletét teszi majd a vásznon, és Oscar sofőrje, Céline (Edith Scob) azért vesz fel fehér maszkot a film végén, hogy mosolyt csaljon a Szemek arc nélkül című film rajongóinak az arcára.
Carax megannyiszor remekel az eszement performansza során (ld. a fináléban a fehér limuzinok lefekvés előtti trécselése) – még úgy is, hogy a főszerep nem is a rendezőé, hanem örökös filmszínészéé, Denis Lavanté. Lavant úgy lényegül át karaktereivé, mint egy roncsolt arcú, melankóliával vert Daniel Day-Lewis, ám a nap végére az emberfeletti transzformációk sora őt is megviseli, s ahogy sorjáznak az újabb karakterek, úgy fárad el, morzsolódik szét és épül le. Talán csak önmagának, talán megbízásból, de minden szerepet elvállalva játszik, akkor is, ha nincs közönség: szent és profán, mártír és prostituált egy személyben.
szuezfilm
Előadásai összességével mintha a mai, hazátlan ember metaforáját is körvonalazná, aki lelkileg belerokkan az örökké új szerepkihívásokat rárovó kortárs világ örök körforgásába, mert valahol félúton elvesztette önmagát. Lányát hazafuvarozó apaként azt a „büntetést” rója ki hazudozó gyerekére, hogy örökre önmagának kell maradnia. Ugyanakkor korholja a lányt, hogy lámpaláza miatt elbújt a WC-be és nem lépett ki a többiek elé – mintha csak intés lenne, ars poetica: a szerep, a színészet és a mozi kihívásai elől menekülni lehet, csak nem érdemes. Így a mai színészet pajkos gúnyrajza is Oscar, a szerepeket egymás után daráló és egy letűnt aranykor után vágyódó színészé, aki azért játszik, „mert játszani kell”, a színészet szépségéért – a szépségért, ami a nézők szemében van, de a nézők, ugye, ha vannak is valahol, akkor is alszanak.
Hunynak egyet, miután jóllaktak a tömegek legújabb ópiumával, a digitális illúzióval, a valóságtól megkülönböztethetetlen hiperrealizmussal – ahogy mi sem tudhatjuk, hogy Oscar egy láthatatlan közönségnek játssza el a jeleneteket, vagy egy különös, de valós disztópiában tényleg életre kelti – egy titokzatos cég megbízásából – ezeket az embereket. De amíg szórakoztatóan teszi, addig a posztmodern elméletek kiötlése után jó pár évtizeddel is kérdezheti Carax, hogy vajon a valóság fedi el az illúziót, vagy az illúzió a valóságot, mi beszívjuk és letüdőzzük az élményt, vizsgáljuk a kortárs mozi helyzetét, aggódunk a digitalizáción és átkozzuk az internet és a torrentoldalak virtuális terébe szublimálódott közönséget.
Mert ha van központi témája a Holy Motors-nak, az a mozi mai helyzete, hogy honnan jött (leginkább a francia újhullámból) és hová tart (leginkább a motion capture üres terébe) a filmművészet, hogy kinek és miért készülnek a filmek, és különben is, mi értelme az egésznek. Carax inkább kérdez, de nem válaszol, vagyis csak a l’art pour l’art piros ászát csapja le az asztalra, ami nem is hülyeség, ha közben ilyen szabadszájú, epés és eufórikusan őrült filmmel hirdeti a saját igéjét. Aggódik a digitális kultúra térhódítása miatt, miközben röhög a számítógépes hátterek előtt felvett akciójelenetek abszurditásán, de megijed, mikor egy temetőben elszunnyad, és a temető álombeli víziója (?) hirtelen éjszakai, digitális képekben jelenik meg lelki szemei előtt.
A Holy Motors végeredményben a filmművészet és az elgondolkodtató filmkészítés előtti tisztelgés: Carax fejet tör és fejet hajt, miközben ördögi kacajjal szórakoztat. Végső poénja, hogy az analóg mozi szürreális rekviemét a legmodernebb digitális kamerákkal rögzítette.
Holy Motors
francia film
rendezte: Leos Carax
Főszereplők: Denis Lavant, Eva Mendes, Edith Scob, Kylie Minogue,
hvg.hu-értékelés: 4/5
(A Holy Motors március 14-étől látható a mozikban.)
A politikus arról beszélt, "a baloldal nélkül nincs kormányváltás, nincs országgyűlés". Azt is közölte: idén is ott lesz a Pride-on, és kiáll a melegek mellett.