szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Melyik versszakot nem énekli el szívesen Majorosi Mariann a Most múlik pontosan-ból? Miért nem annyira szereti együtt előadni Kiss Tibi az elengedés magyar himnuszát a Csík zenekarral? És miről is szól tulajdonképpen az elmúlt évek talán legszélesebb körben elfogadott magyar slágere? A Csík zenekar elmúlt huszonöt évét feldolgozó interjúkötetből kiderül.

A Most múlik pontosan egy olyan dal, ami már nem szorul definícióra. A magyar pop axiómájává, az elengedés himnuszává duzzadt az elmúlt évek során, ehhez pedig Kiss Tibin és a Quimbyn túl a legtöbbet a Csík zenekar tett hozzá.

Ahogy azt a róluk szóló könyvben a Quimby-tagok megfogalmazták, a sláger már túlnőtt rajtuk, ezért elengedték a kezét. Ha nem muszáj, már nem is játsszák el, mert nyomja őket. A Szigeten is egy feldolgozással elégítették ki a rajongókat. Ott egy Jáváról érkezett lány előadásában szelídült a ballada vidám altatóvá.

"A szerelem is lehet drog"

A Most múlik pontosan korábban a Quimby életében is húzódal volt, klipet is csináltak hozzá, vagyis ők sem voltak vele elégedetlenek. Szeretik a saját verziójukat is, de amikor a Csík adja elő, nem az jut Kiss Tibi eszébe, hogy miért nem ő játssza, hanem hogy büszke rá.

"Számunkra ez a dal egy egyszerű ballada. Nem gondoltuk, hogy benne lenne egy gigantikus sláger lehetősége. Egy jó dal volt a lemezen, amit egyszerűen hangszereltünk. Persze, amikor írtam, volt bennem valami jó érzés, hogy ez sikerült, és működni fog. De azt nem hittem, hogy ennyire."

A Quimby énekes-dalszerzője a Csík zenekar elmúlt 25 évét feldolgozó, csütörtökön megjelenő interjúkötetben beszélt arról, mit jelent neki ez a dal. "Az én olvasatomban ez a dal az elengedésről szól. Mindannak az elengedéséről, ami számunkra fontos. És arról, hogy ez nem megy csettintésre."

"Nemcsak a drogokról van szó, hanem mindarról, ami droggá válhat az ember életében. A szerelem is lehet drog. A dal konkrét ihletője egyébként egy narkós szerelem volt, de hát melyik szerelem nem narkós? És ennek az elengedésében benne van a saját fiatalságom, a saját bohém életem elengedése is. Talán azért is tudott annyi embernek betalálni, mert bárki bármit behelyettesíthet, és akkor érvényessé válik számára a dal. Hiszen mindarról szól, ami fontos volt, de már nem lehet."

A Quimby frontembere szerint ezen az üzeneten a Csík zenekar sem változtatott feldolgozásában: "A lényeg megmaradt: valami fontosról kell lemondanom. Akár az életről is. És benne van az is, hogy mindannyian valami ismeretlen semmi felé igyekszünk, miközben elengedjük az életet, a szerelmet, a bohémságot, a fiatalságot."

"Mindig birkózás"

A Süveges Gergő által jegyzett kötetben Majorosi Mariann, a Csík énekesnője is elmeséli, hogyan viszonyul a dalhoz. Azt mondja, nem unja még, inkább jó érzésként éli meg, hogy van egy dal, ami hozzá kötődik. "A mai napig kihívás. Nem könnyű dal: olyan hanglépések vannak benne, amik komoly feladatot jelentenek. Mindig birkózás."

A szerzemény nemcsak hangilag kihívás, szövegileg is, amikor például Kiss Tibivel Majorosi Mariann együtt van a színpadon, kihagyja az "indián lidérc kísért itt bennem" kezdetű versszakot. "Mondtam neki, hogy bocs, Tibi, de ezzel én nem tudok mit kezdeni, ez nem az én szövegem. Nem is egészen értem, nem is tudok hozzá élményt kapcsolni…[…] Nem kell mindenáron mindent elénekelni. Az éneklés – és a tánc is – csak akkor lesz hiteles, ha magamat tudom odatenni."

Ehhez Kiss Tibi annyit fűz hozzá a könyvben, hogy nem annyira szereti együtt énekelni Mariannal a dalt. "Úgy érzem, mintha elefánt lennék a porcelánboltban. Mariann annyira szépen énekli, és annyira megvan a hangulata, hogy mindig frászban vagyok, nehogy ezt összetörjem a dörmögő hangommal. De hát ők erőltetik, hogy énekeljek. Nagy tisztelettel és óvatossággal szoktam odaállni."

A hatás viszont megvan. "Egyszer elhívtak egy koncertre. Állt a zenekar a színpadon, lent a közönség, és megállt a levegő a teremben. Valami olyasfajta bizsergést éreztem, mint amikor írtam ezt a dalt. Volt valamiféle vibrálás a levegőben, és akkor éreztem, hogy igen, ez megvan."

Még egy ilyet nem lehet

Szabó Attila, aki a zenekarvezető Csík János mellett a másik hegedűs, és aki a legtöbb feldolgozást készíti a Csík zenekaron belül, így emlékszik vissza az első Most múlik próbára: "Emlékszem, Szombathelyen, egy koncert előtt kezdtük próbálni egy hotelszobában, és bár nem tudtuk, hogy mi lesz belőle, már ott, akkor, az első próba után nagyon tetszett mindenkinek. Azt viszont senki nem gondolta, hogy ebből ekkora sláger lehet. Kicsit nehéz is, hogy ma sokan ezzel a dallal azonosítanak bennünket. Ez persze nem baj, csak a továbblépés szempontjából okoz fejtörést, mert még egy ilyet nyilván nem lehet írni."

Majorosi is azt mondja, hogy egy Kossuth-díj után nem lehet rosszat csinálni, ez viszont nehéz. "Vajon az előttünk álló – remélem – sok évben mihez kezdünk? Mert azt hiszem, hogy ezzel a díjjal a népművészet értékeit is elismerték. Nem hiszem, hogy csak Lovasi Andris meg Kiss Tibi miatt kaptuk. Részük van benne, de megosztott részük."

Dresch Mihály Liszt Ferenc-díjas magyar jazz-zenész a Most múlikról

"Amikor először hallottam a Most múlik pontosant, engem egyáltalán nem hatott meg. Arra volt szükség, hogy koncerten megtapasztaljam, milyen ereje van. Láttam, hogy az emberek úgy fogadják, mint a Himnuszt. Volt, aki sírt. Azt hiszem, mindannyiunk lelkében van egy tiszta fehér lap, amit igyekszünk megőrizni. Ahogy a népdal is mondja: "azt az egy bazsarózsát le ne szakítsátok". Mintha egy belső szentély lenne, mindannyiunkban. És az életünkben aztán számtalan hatás ér bennünket, amelyik igyekszik ezt a tiszta lapot összekaristolni, szétszabdalni. És amikor ez a dal megszólal, az sokaknak olyan élmény, mintha abba a belső titokszobába bevilágítana egy fehér fénysugár. Valamit megnyit, és felragyog bennük az a kis, tiszta mező."

Süveges Gergő Csík Zenekar című könyve csütörtöktől kapható a könyvesboltokban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!