Kocsis Andrea
Kocsis Andrea

Merész lépésre szánta el magát idén nyáron a Magyar Állami Operaház. A londoni show-k mintájára állítja patinás színpadára a nyár végéig minden este a világhírű Billy Elliot – a Musical című darabot. Vajon mitől aktuális ma ez az előadás, és miért alkalmas rá, hogy szélesebb körben megszerettesse a klasszikus balett műfaját a közönséggel?

Eddig nem volt rá példa, hogy az Operaház színpadán egy alapvetően populárisabb műfajt, musicalt játsszanak. A Verdik és Mozartok után most először csendül fel Elton John zenéje a bordó bársonnyal borított páholyok között.

A Magyar Állami Operaház úgy döntött, az itthon szokásos nyári szünetet arra használja, hogy kockáztasson, és otthont adjon egy másik közönségnek. A Billy Elliot – a Musical előadásait eredetileg a Erkel Színházba tervezték, de hamar átalakultak a tervek, és végül a darabot idén nyáron a tradicionális színházi tér fogadja be. Ősztől pedig ismét az Erkel színpadára kerül.  

Billy Elliot a táncórán
©

„A magam példáján ismerem a történetet”

A Billy Elliot – a Musical Lee Hall és Elton John darabja, amely az azonos című film alapján készült. Az 1984-85-ös nagy angol bányászsztrájk idején játszódó történetben a címszereplő kiskamasz fiú megküzd az elutasító családjával és az előítéletes környezetével, hogy azt őt környező nihil ellenére is beteljesítse az álmát, és balett-táncos legyen.

A tizenegy éves félárva Billy Elliot egy bokszedzésen megpillantja a terem másik sarkában folyó balettórát. A balettől megbabonázva titkon elkezd Mrs. Wilkinson táncóráira járni, aki jó szemmel felismeri Billy tehetségét. Eközben a fiú apja és bátyja, akik mindketten részt vesznek a bányászsztrájkban, csak nagy nehézségek árán tudnak kenyeret tenni a család asztalára, és elutasítják Billy férfiatlannak és haszontalannak tartott szenvedélyét. Így aztán Billynek be kell bizonyítania saját maga, családja és a Királyi Balett felvételi bizottsága számára, hogy a tehetség előtt nincs lehetetlen.

„A magam példáján ismerem a történetet” – mondta Tihanyi Ákos, a darab koreográfusa. Szerinte ez a legtöbb balett-táncos férfi története is egyben. Úgy véli, a férfibalettel szembeni előítéletek a mai napig megvannak, és az elmúlt húsz évben nem változott szinte semmi ezen a téren. Az Operának ezáltal a tánccal kapcsolatos sztereotípiák ledöntése is célja volt a darab színpadra állításakor. A készítők remélik, hogy úgy a fiúk, mint a környezetük bátrak lesznek érdeklődni a balett iránt. Tihanyi hozzátette, hogy a londoni premier után kimutathatóan több fiú jelentkezett balettra, mint azelőttAzonban Szlávik István, a előadás díszlettervezője szerint az előadás nem csak a balettot, hanem az Operaházat is népszerűsíti. „Az egész hely atmoszféráját megismerhetjük egy ilyen nyitás alapján, ami egy olyan kapu, amelyen máskor is átsétálhatunk” – magyarázta.

Ókovács Szilveszter: Esküszöm, nem én fütyülök

A miniszterelnök kifejezetten szereti az operát, kéthavonta biztos megnéz egy-egy előadást a királyi páholyból. Az intézmény állami támogatásával nem elégedett a főigazgató, aki a Bazilikáig még ellát, de a Várig már nem. Leültünk végre tisztázni dolgainkat Ókovács Szilveszterrel. Miért ne maradjon videotéka az intézmény? Vagy szőnyegbolt? Miért béna a főigazgatói pályázat?


„Az első musical műsorra tűzése mindenképp jelentőségteljes esemény az Opera történetében” - állítja Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója. Ugyanakkor kérdésünkre hozzá tette, hogy nem tervezik a művészi profil módosítását. „Célunk továbbra is, hogy a Magyar Állami Operaház a magyar operajátszás és a klasszikus balett zászlóshajója legyen.” Szerinte a Billy Elliot – a Musical pedig azért képez kivételt, mert története a balettképzésre és a balettművészi pályára irányítja  a családok figyelmét, aminek deklarált célja a Magyar Nemzeti Balett utánpótlásának biztosítása.

„Ezek a kivételek a 132 esztendős múltat ugyanúgy jellemezték: az Opera műsorán mindig volt, most is szerepel egy-egy nagyoperett”

 – írta körül az előadás az intézmény történetében játszott szerepét.

Képpé formálni a toleranciát

Ezzel párhuzamosan a darab az általános előítéletességnek is igyekszik tükröt tartani. „A korszerű gondolatot, a hiányzó toleranciát kell képpé formálni” – magyarázta Szlávik.

Arra is volt példa, hogy a casting során kellett megküzdeni a szülők és iskolák előítéleteivel, a többi között Billy barátja, az identitását kereső és felfedező fiú, Michael szerepe miatt.

„Sok helyen ütköztünk ellenállásba”

– vallotta be Tihanyi. Pedig az elfogadás a darab alapvető gondolata. Talán emiatt is fájó hiány, hogy a magyar rendezésből kimaradt Michael vallomása melegségéről.

Billy és Michael
©


Szlávik szerint jó, hogy végül az Operába került a darab. „A történet az érzelmek szintjén jelenik meg, és ez az alapvető különbség a prózai és zenés színház között.” Emiatt a díszlet sem a történet pontosítását szolgálja, mert nem ez a lényeges a történetmesélésben, hanem az atmoszféra megteremtése. „Játszódhat a sztori egy szegény konyhában, egy operaszínpadon vagy egy balett-teremben, nem ez a fontos, hanem a szereplők emberi minősége”

„A darab csak akkor van, ha van a gyerek”

„A darab csak akkor van, ha van a gyerek” – utalt Tihanyi arra, hogy minden a gyermekfőszereplőn múlik.  Olyan gyermekeket kellett keresni az egyéves castingsorozat közben, akik nem csak táncban, de énekben és prózában is jók. Tihanyi Ákos szerint elsődlegesen a mozgásra fókuszáltak, mivel tapasztalata alapján a felkészülés alatt a többi fejleszthető volt. „A rendező Szirtes Tamástól igazán sokat lehet tanulni, az eredmény látványos” – mesélte el.

Billy Elliot álmai
©

Valójában gyakran a balettot is a próbák során szedték magukra. „Típusokat kerestünk. Azt néztük, mennyire mozgékony a gyerek, de nem a balettből indultunk ki. A tánc sokféle szegletébe mentünk el a diákokért” – vallotta be Tihanyi, aki szerint a lazább műfajokból érkező szereplőknek könnyebb dolguk volt.

Végeredményben három szereposztásban készült el az előadás. „Önazonos a darab, a szereplő Billy útját járja be” – válaszolta Tihanyi arra a kérdésünkre, mennyire érzik magukénak a gyerekek a szerepet. „De gyereke válogatja. Többféle típusú Billynk van, akik ezt többféleképpen élik meg. Így minden Billyvel más a darab.”

Tihanyi Ákos a Billy Elliot - A musical castingján
©


Az előadás mögött megfeszített és hosszú munka áll. 2015 februárja óta készítik elő és próbálják, amit egy többkörös casting előzött meg. Tihanyi Ákos elmondta, hogy örül a szigorú válogatásnak. „Minden előadás, ami castingolt, azt jelenti, hogy a jelentkezők akarták a szerepet. Itthon kevés ilyen van, szemben a külföldi gyakorlattal.”

A Kossuth- és Jászai- díjas Szirtes Tamás rendezésében a felnőtt szerepekben Auksz Éva, Stohl András, Gallusz Nikolett, Csákányi Eszter vagy Németh Kristóf is láthatók az előadásban.

Minden komoly szerepvállalás ellenére, mégis csak egy musicalről van szó, aminek hangsúlyozott eleme a show. Szláviknak célja volt a színpadot mozgalmassá tenni sok látványelemet használatával, és megteremteni az ellenpontot az angol bányásztrájk nihillje és Billy fényes álmai között. Tihanyi szerint a végcél az volt, hogy a katarzis a nézőben meglegyen. „Nagyon érdekes vegyítés a koreográfia. Ez egy musical, modern tánc hip-hop elemekkel, nagyon férfias, kemény tánccal, aminek ellenpontja a főszereplő által képviselt balett” – mondta el a koreográfiáról.

Életem leghosszabb felkészítése volt, de bizakodó vagyok. Egy biztos, aki beül, annak hatalmas élményben lesz része.”

A show is a darab része
©

A bemutatón az Operaház közönsége valóban nagy szeretettel fogadta a darabot, amelyet álló ovációval ünnepelt. Ezzel átmenetileg visszatért a balett szelleme az Andrássy útra, ahol nyár végéig függ a balettos kisfiú sikertörténetének óriási molinója - épp szemben a hajdani Balettintézet kihalt palotájával.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!