szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

"Kati, ha te nem vagy, én nem lettem volna színész" – így búcsúzott Berek Katitól Jordán Tamás pénteken.

A Farkasréti temető Makovecz-termében pályatársai, családtagjai és barátai búcsúztatták pénteken Berek Katalint, a nemzet színészét, aki életének 87. évében, hosszan tartó betegség után február 27-én hunyt el.

"Nagy pályája sorozatos normasértésben telt, a különös szellemekre jellemző mást akarás, kíváncsiság, külső és belső, társadalmi és alkati határok tágítása jegyében" – mondta a Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művészről Mácsai Pál színész, színházigazgató.

"Kati, ha te nem vagy, én nem lettem volna színész, sőt nem lettem volna érzékeny, alkotó színházi ember" – búcsúzott személyes hangvételű beszédében Jordán Tamás rendező.

MTI / Szigetváry Zsolt
MTI / Szigetváry Zsolt
MTI / Szigetváry Zsolt

Mácsai Pál emlékeztetett, hogy Berek Katalin 1952-ben végzett a főiskolán, ahol híres osztályba járt: mások mellett Buss Gyula, Hacser Józsa, Horváth Teri, Psota Irén, Soós Imre, Váradi Hédi voltak osztálytársai, szeretett mestere pedig Gellért Endre volt.

Diplomáját kézhez véve a Nemzeti Színházhoz szerződött, amelynek 18 évig volt a tagja. Néhány nehéz év után "megérkezett" drámai szerepkörébe, amelyekben komoly sikereket ért el.

Mácsai Pál a színésznő legkedvesebb szerepei között említette Lorca Bernarda Alba háza című művének Adeláját, Shakespeare A makrancos hölgy című darabjából a címszereplő Kata alakját, Williamstől Az ifjúság édes madara Lucy-jének megformálását és legkedvesebbjét, Elektrát, Gyurkó László Szerelmem, Elektra című darabjából, amelyet legnagyobb sikerének tartott nemzeti színházas pályafutása során.

1970-ben egyik alapítója volt a legendás 25. Színháznak, ahol kollégáinak többsége a főiskoláról frissen kikerült fiatal színész vagy amatőr volt. Négy év múlva, 1974-ben, amikor az amatőrök helyét szakmabeliek foglalták el, visszaszerződött a Nemzeti Színházba. 1985-ben Győrbe ment, ahol elhalmozták szerepekkel, minden műfajban kipróbálhatta magát.

A Csárdáskirálynő című Kálmán Imre-operett Cecíliáját is eljátszhatta, Az ember tragédiájában nő létére ő volt Lucifer. 1991-ben a kecskeméti Katona József Színház tagja lett, ahol megkapta Orbánné szerepét Örkény Macskajáték című drámájában

1993-ban nagy szerepálma, Az öreg hölgy látogatása főszerepére készült, amikor agyvérzést kapott, jobb oldala teljesen lebénult, beszélni nem tudott, egy ideig nem is látott. Emberfeletti erőfeszítéssel azonban újra megtanult járni és beszélni is. Fokozatosan a színpadra is visszatért: betegsége után egy évvel egy szöveg nélküli szerepben, az esztergomi várszínház A szentek kútja című előadásában néma koldusasszonyként lépett színpadra, majd Lorca Vérnász című drámájában kapott tizenöt mondatos szerepet az Új Színházban.

Búcsúztatása után szűk családi körben, a színésznő végakarata szerint hamvait a Dunába szórták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!