Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?

Új felmérés vizsgálta a fesztiválokon, koncerteken egyre meghatározóbbá váló, az ezredforduló környékén született generáció szokásait. A válaszokból egy tudatosan a társadalmi üzenetet kereső közönségréteg rajzolódott ki.

A magyar fesztiválszervezők számára is rendkívül hasznos felmérést készített az Eventbrite, amelyben az ezredforduló környékén, vagy az azután született generáció koncertlátogatási és fesztiválozási szokásait vizsgálták. A kutatás főleg arra kereste a választ, hogy mi alapján választanak bizonyos eseményeket másokkal szemben az itthon főleg Z generációként emlegetett korosztály tagjai.

Azért is tanulságos a kétezer megkérdezett válaszait felhasználó kutatás, mert ez a korosztály hamarosan a legmeghatározóbb koncert-, és fesztivállátogató réteggé válik. Az elmúlt 3 évben ugyanis szinte megduplázódott a Z generáció létszáma a zenei fesztiválokon. A kutatásban megkérdezettek 29 százaléka vett részt valamilyen élő zenei eseményen az elmúlt 12 hónapban, míg ez az arány 2014-ben mindössze 17 százalék volt.

A miértekre adott válaszok is érdekes képet rajzolnak ki erről a generációról. Három dolgot keresnek igazán a Z generáció tagjai egy zenei rendezvényen. Legfőképp ki akarnak szakadni a hétköznapokból, illetve értékelik, ha olyan előadók koncertjein vesznek részt, akik szerintük pozitív változást hoznak, tehát valamilyen politikai vagy társadalmi üzenetet közvetítenek a közönségüknek. A harmadik fő indok pedig, amiért egy eseményre jegyet váltanak, hogy olyan emberekkel találkozzanak, akik hozzájuk hasonlóan gondolkodnak a világról, leegyszerűsítve, az adott fesztiválon vagy koncerten egy közösség tagjainak érezzék magukat.

A megkérdezettek 84 százaléka szívesen szakad ki úgy a hétköznapi rutinból, hogy egy speciális helyen átmenetileg megszabadul az okostelefonjától, vagy valamilyen közösségi programon újat tanul, továbbképzi magát.

A válaszadók 80 százalékának fontos, hogy akár a jegy megvásárlásával, vagy a fesztiválon költött pénzével jótékonykodjon vagy valamilyen társadalmi ügyet támogasson. Épp ezért a politikailag, társadalmilag elkötelezett, a hatalmat kritizáló, azt megkérdőjelező zenekarokat is ugyanilyen százalékban preferálja a megkérdezettek többsége.

Ugyanilyen arányban tartották fontosnak a válaszadók, hogy egy rendezvényen legyen tér és idő beszélgetni hasonló gondolkodású emberekkel, vagy legyen lehetőség arra, hogy valamilyen témáról többet tudjanak meg, előadások, beszélgetések keretében.

Csak hogy egy múlt heti hírrel alátámasszuk mindezt, valószínűleg az egész nyári fesztiválszezon legemlékezetesebb koncertjét adta Eminem, aki az angliai Reading fesztiválon 90 ezer emberrel kántáltatta a "Fuck Trump" mondatot, a koncert egy pontján pedig az elnyomó  kapcsolatban élőknek dedikált egy dalt, amit persze óriási ováció fogadott.

De ugyanúgy emlegethetnénk azokat az eseteket (például a Slaves Bánkitó-koncertjét vagy az Architects hollandiai fellépését), amikor egy zenekar tagja félbeszakított egy koncertet zaklatás miatt, és ezt a sort még bőven lehetne folytatni.

(via: dalszerzo.hu)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!