szerző:
Varga Kinga

A negatív kritika megrázza, ha tudja is, mit rontott el, a jót viszont fenntartással kezeli Fehér Balázs Benő, a színész-rendező szerepben is bizonyított fiatal művész.

HVG: Rendez, de nincs rendezői diplomája. Nem hiányzik?

Fehér Balázs Benő: Az élet hozta így. Amikor először jelentkezhettem volna rendezőosztályba, még nem volt ilyen ambícióm Zsótér Sándor és Zsámbéki Gábor másodéves színésznövendékeként. Öt évvel később a felvételi idején a Katonában dolgoztam az Emília Galottin. Jó lenne visszatérni a tantermekbe, jeleneteken kísérletezni hajnalig, de öt év sok lenne, és a szakmából is kiesnék. Azt gondoltam, a nehezebb utat választom, és a munka mellett tanulok.

HVG: Névjegyét Csehov Sirályával 2015-ben tette le. Tipikus „így jöttem” darab. Zsótér Sándor és Ascher Tamás röviddel utána elkészítette a saját verzióját. Párbeszédbe léptek az előadások?

©

F. B. B.: Az egyetem zárt világa után ez volt az első munkám. Újszerűen akartam hozzányúlni, de nem jutottam elég mélyre. Csehov együttérzően szereti a figuráit. Én meg olyan Sirályt rendeztem, amelyben nem vettem őket komolyan, cinikus voltam velük, ebben tévedtem. Egyszerűsítettem a szereplőket, véleményeztem őket, ahelyett hogy bonyolult, szánandó, szerethető embereket ábrázoltam volna.

HVG: Mit gondol arról, hogy kifejezésformáját többször hasonlították Zsótér Sándoréhoz?

F. B. B.: Osztályfőnökeim a mestereim. Felhívom őket, eljárnak az előadásaimra, érdekel a véleményük. Zsótér Sándor rendezése szembemegy a sablonos szerepelemzéssel, stilisztikával, esztétikával, színészvezetéssel, a látszat ellenére mélyen érzelmesek az előadásai, és képes a megújulásra. Zsótér-tanítványként én is rengeteget foglalkozom a nyelvvel, azzal, hogy a színész értse, mit mond ki a színpadon, és azt is, hogy miért mondja. Én sem szeretem az álszenvedélyt, sokszor látom, hogy a színészek úgy tesznek, mintha misztikus érzelmi állapotba kerülnének, de nem értik a szöveget, és a testüket sem uralják. Minden mondatnak, hangsúlynak és gesztusnak jelentősége van. Azt az igényt próbálom felkelteni bennük, hogy ezekre figyeljenek. Az agyuk dolgozzon, az jó eséllyel beindítja a lelküket és a szexust – ez amúgy Zsótér-tanítás, ahogy az is, ha nem tekintik saját ügyüknek a szerepet és az előadást, akkor jó iparosnál nem lehetnek többek.

HVG: Ezt a módszert színészként is használja?

F. B. B.: Erre lettem trenírozva. Évekig elégedetlen voltam magammal színészként, feladatom sem igazán volt. Az Alföldi-előadásokban rutint szereztem, és a mögé bújtam, hogy én biztosan jobb instrukciót adnék magamnak. Bodó Viktortól kaptam az első nagy szerepet. Rájöttem, hogy színészként nem az a feladatom, hogy megkérdőjelezzem azt a formát, amit a rendező kitalál az előadáshoz, hanem a szerepemet a megadott játékmódban minél pontosabban megformáljam.

©

HVG: Rendezései az identitáskeresésről szólnak, és mindegyik személyes módon közelít a világhoz.

F. B. B.: Önmagát kereső nihilista fiú A fura, aki a legmenőbb akar lenni a világon. Volt időszakom, amikor ez volt jellemző rám, ezért is akartam erről előadást csinálni. A játékos egy nagymamáról szól, aki megharagszik a családjára és elveri az összes pénzét, de egy lányról is, aki anyagilag ki van szolgáltatva a férfiaknak, ettől szenved, meg egy szenvedélyes fiúról, aki nem szeret dolgozni. A nyíregyházi A balek rendezésénél tapasztaltam, milyen, ha nem én választok darabot, hanem felkérnek rá, és így kell megtalálni a kapcsolódási pontokat – ezt szintén élveztem.

Több pilléren

A hódmezővásárhelyi születésű, 27 éves színész-rendezőt 2009-ben elsőre felvették a Színművészeti Egyetem színész szakára, és Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor tanítványaként 2014-ben végzett. Rendezői készségét egyetemi évei alatt felvillantotta a Bűn és bűnhődés, a Hitgyógyász és a Tajtékos napok előadásaiban. Azóta rendszeresen kap felkéréseket, négy év alatt hét premierje volt. Színészként a Kultúrbrigád színházi közösség tagja, Alföldi Róbert több előadásában – Makbett; Egy, kettő, három; Lear király – játszott. Az Őrült nők ketrecében a házasodni készülő fiú alakításában egy előadás önmagán túlmutató botrányos sikerét is megtapasztalta. Az országos ismertséget az Egynyári kaland tévésorozat amorózó Ákosaként szerezte. A korrupciót kifigurázó, Bodó Viktor rendezte Krakken művelet titkárát alakította. Decemberben színészként a Tizenkét dühös ember és a Doboz előadásokban szerepelt, az utóbbiban színinövendék öccsével, Fehér Andrással együtt. Legutóbbi rendezése, a Mi és ők után a Tháliában A kulcslyukon át című darabot, az Átriumban a Tonio Krögert állítja színpadra.

HVG: A Mi és ők a 2004-es beszláni túszdrámát gyerekszemszögből dolgozza fel. Az előadás óhatatlanul politizál.

F. B. B.: A téma alkalmas arra, hogy pártpolitikát csináljanak belőle, de ezt elkerültük. A darabot gyerekközönségnek írta Carly Wijs holland írónő, színésznő, és egyik célja az volt, hogy ne higgyenek el mindent, amit a média valóságként tálal. A mi előadásunk felnőtteknek szól, arról, mi történik, ha korlátozzák vagy elveszik a szabadságunkat. Ez a túszdrámában egyértelműen megjelenik. A terrorizmusra civilként csak úgy tudunk reagálni, ha beszélünk róla, ezzel feloldjuk a félelmünket, amit egyébként ki tudnak használni, és meg is teszik. Nem direkten, de ilyen értelemben politizálunk, mert ezt a félelmet nem erősíteni, hanem enyhíteni akarjuk. Rendezői kihívás a szöveg gyermeki gondolkozást bemutató bájának megőrzése volt anélkül, hogy átmenne giccsbe.

©

HVG: Milyen a mai színházi alkotók pályakezdése; a nagy presztízsű egyetem garancia bármire is?

F. B. B.: Az egyetem elsősorban állóképességet ad. Nehéz lenne az öt év tapasztalata nélkül színházat csinálni. Amikor bekerülsz, azt hiszed, a legmagasztosabb szakmát választottad, de rájössz, hogy ugyanannyi száraz gyakorlást kíván, mint bármelyik másik, ha nyugodt lelkiismerettel akarsz aludni. Nem garancia semmire, ha felvesznek, és az sem, ha elvégzed. Nem csak a tehetségen és nem csak a talpraesettségen múlik, annál is kevésbé, mert a mainstream színházak előadásai egyre kommerszebbek, bátortalanabbak, az igazi színészegyéniségek pedig nehezen jutnak helyzethez. Zsámbéki Gábor azt mondta, a pályakezdés első öt éve vízválasztó lesz.

HVG: Ezt, úgy tűnik, jó eredménnyel teljesítette. A legsikeresebb fiatal rendezők között tartják számon. Elégedett?

F. B. B.: Korábban rajtam volt a nyomás, hogy ha nem sikerül jól egy bemutató, talán nem kapok több lehetőséget. Most sok helyre hívnak, a következő évadot előre látom, ezért nyugodtan és szabadon dolgozom. Lehetnék elégedett. A negatív kritika megráz, hiába sejtem, mit rontottam el, a jót viszont fenntartásokkal fogadom, annyi rossz előadásról olvasok méltató írásokat. Ki kell választani azt a pár embert, akinek adhatok a véleményére. Nekem vannak ilyenek.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ilyen a jóárasított 6x6-os monstrum Mercedes

Ilyen a jóárasított 6x6-os monstrum Mercedes

Sorra törlik a videókat a YouTube egyik legrégibb és legjobban pörgő csatornájáról

Sorra törlik a videókat a YouTube egyik legrégibb és legjobban pörgő csatornájáról

Egyéb ellentételezés nélkül vett tankokat a kormány

Egyéb ellentételezés nélkül vett tankokat a kormány

Ez csak ízelítő volt abból, ami ezután jön – üzente a zimbabwei elnök, miután a tüntetők közé lőttek

Ez csak ízelítő volt abból, ami ezután jön – üzente a zimbabwei elnök, miután a tüntetők közé lőttek

Ferihegyi fejlesztések: közepesnek jó lesz

Ferihegyi fejlesztések: közepesnek jó lesz

Japán támadás: milyenek a 2019-es új Lexusok?

Japán támadás: milyenek a 2019-es új Lexusok?