szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Denis Villeneuve szerint a Warner elárulta a filmeseket azzal, hogy online elérhetővé teszik a legnagyobb filmjeiket, az anyacég pedig a saját kudarcainak elkendőzése érdekében áldozza fel a filmeket és rabolja meg a stúdiókat. Judd Apatow szerint is hihetetlen tiszteletlenségről van szó.

Miután az HBO nemrég bejelentette, hogy a Warner Bros. összes 2021-es filmszenzációját a mozis bemutatóval egy időben elérhetővé teszik az HBO Max nevű streaming-szolgáltatón, az egyik érintett film, a Dűne rendezője, Denis Villeneuve keresetlen szavakkal küldte el a francba mind a Warnert, mind pedig a stúdiót és az HBO-t is birtokló mamutcéget, az AT&T-t.

Az AT&T ezzel a döntésével megrabolta a filmtörténelem legfontosabb és legpatinásabb stúdióját. Abszolút nincs itt szó sem a mozi szeretetéről, sem a nézők érdekeiről. Ez kizárólag egy telekomcég túléléséről szól a Wall Streeten. (…) Mivel az HBO Max bevezetése kudarc volt, az AT&T úgy döntött, hogy feláldozza a Warner Bros. teljes 2021-es évét. Ez egy kétségbeesett kísérlet arra, hogy valahogy felhívják magukra a közönség figyelmét

– írja Denis Villeneuve, az Érkezés és a Szárnyas fejvadász 2049 rendezője a Varietyn publikált véleménycikkében.

Denis Villeneuve
AFP / DPA / Geisler-Fotopress / Dennis Van Tine

Villeneuve a továbbiakban sem tartózkodik az erős megállapításoktól. Meglátása szerint az egyezséget elfogadó Warner a döntésével a filmesek „totális semmibevételének új korszakát” nyitotta meg, egyúttal kinyilvánította, hogy „nem egy csapatban játszik” a filmkészítőkkel.

Villeneuve egyébként deklarálja, jó dolognak tartja a streaminget, ami pluszt tud nyújtani a mozik mellett, de nem a Dűnéhez hasonlóan nagyszabású produkciók sugárzására való, ráadásul így szerinte a kalózok fognak győztesként kijönni a szituációból. „Az AT&T vezérigazgatója, John Stankey azt mondta, a streaming lovait kiengedték a karámból.

A valóság viszont az, hogy a lovak a karámból egyenesen a vágóhídra száguldanak.

Villeneuve úgy gondolja, a Dűne „messze az eddigi legjobb” filmje lett, és az alkotók három évet szántak az életükből arra, hogy különleges, nagy vászonra teremtett élményt kapjanak a nézők, de a hangot is mozitermekhez igazították, így viszont a filmnek nem lesz esélye bizonyítani.

Megszólalt az ügyben Judd Apatow is, A 40 éves szűz, a Felkoppintva és a Csajok című sorozat producere is, akinek Staten Island királya című filmje még tavasszal az egyik első volt, amelyet a Universal stúdió online is elérhetővé tett a járvány miatt. Elmondta, azzal a döntéssel egyetértett, mivel a filmje épp a járványhelyzetben is a fronton dolgozó tűzoltókról szólt, így mindenképp szerette volna, ha minél szélesebb réteghez eljuthat a film. A Warner döntéséről – amelyet a stúdió a saját rendezőivel sem egyeztetett – azt mondta:

A tiszteletnek olyasfajta hiánya ez, amiről a showbusiness történetéből sokszor hallhattunk. De azért az mégiscsak lenyűgöző, hogy ezt megtehették az összes emberrel, akivel csak együtt dolgoztak.

Korábban Christopher Nolan, az Eredet és a Tenet rendezője is felszólalt a döntés ellen: ő azt mondta, a szakma legnagyobb filmrendezői és legfontosabb színészei úgy feküdtek le előző este, hogy úgy tudták, a legnagyobb filmstúdiónak dolgoznak, és arra ébredtek, hogy kiderült, valójában a legrosszabb streamingszolgáltatónak. De tiltakozott már az amerikai Független Moziszövetség is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!