szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A 32 éves iráni rendező Szaíd Rusztae "Leila és fivérei" című filmje egy család szétesésének története.

Iráni film, Szaíd Rusztae "Leila és fivérei" című filmje nyerte el a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját vasárnap a 75. cannes-i filmfesztiválon. A filmfesztiválra akkreditált kritikusokból álló zsűri a hivatalos program versenyébe meghívott 21 alkotás közül, de a nemzetközi zsűritől függetlenül választotta ki a szerinte legjobb filmet.

A Cannes-ba először meghívott, 32 éves iráni rendező csaknem három órás trillere egy család szétesésének története. Főhőse a szegénységben élő, idős családapa, Iszmail, akinek mind a négy fia munkanélküli. A balzaci regényekre emlékeztető, fordulatokkal teli történetből lassanként kiderül, hogy az apának jóval több a pénze, mint amennyiről a családjának tudomása van. Iszmail arról álmodik, hogy az elrejtett aranyaiból megvásárolja a tiszteletbeli családfői címet a rokonságától. 

Bár a film nyíltan nem politizál, de finoman rávilágít az Iránban egyre nehezebb társadalmi és gazdasági helyzetre, valamint bírálja a patriarkális iráni társadalmat is. 

A világ több száz filmkritikusát tömörítő szervezet díjának sorsáról kilenctagú nemzetközi zsűri döntött, amelyben Ahmed Shawky egyiptomi filmes újságíró mellett Mariola Wiktor lengyel, Nathalie Chifflet francia, Simone Sorana olasz, Jihane Bougrine marokkói, Emanuel Levy amerikai, Magali Van Reeth francia és Bidhan Rebeiro bangladesi filmkritikus foglalt helyet. A hivatalos díjakat a szombat esti zárógálán adja át a Vincent Lindon francia filmszínész vezette nemzetközi zsűri.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Varga Ferenc (Cannes) Kult

„Diónyi méretűre ment össze a gyomrom” – cannes-i interjú Szelestey Biankával

Idén egyetlen ember képviselte Magyarországot a hivatalos cannes-i programban: Szelestey Bianka, akinek a Hajszálrepedés című kisfilmjét több mint 1500 alkotás közül válogatták be az egyetemi vizsgafilmeket felvonultató Le Cinef nevű szekcióba. A fiatal rendezőt cannes-i élményeiről faggattuk a helyszíni podcastsorozatunk utolsó utáni bónuszepizódjában.

Varga Ferenc - Onozó Róbert (Cannes) Kult

Megérkezett a szex Cannes-ba, bár ne tette volna

A szokásosnál szolidabb volt az idei versenyprogram Cannes-ban, és majdnem az utolsó napig kellett várni, hogy botrányos és szexi filmeket lássunk. A csütörtöki helyszíni tudósításunkból megtudhatjuk, hogy van-e élet Cannes után, valamint hogy nyerhet-e Arany Pálmát egy olyan film, amelynek az első harmadát átaludtuk. Itt a Cannes Filmklub podcast nyolcadik, utolsó előtti adása.