Tetszett a cikk?

Kalózok és az idén 120 éves vitorláshajó, a Kishamis, kemény szelek és makulátlan fedélzeti elegancia. A balatoni vitorlázást két világháború és a kommunizmus sem tudta megtörni. Nagyításunkban a balatoni yollék és az 50-es cirkálók mellett a tó legszebb hajóinak mondott 30-as cirkálókat is megmutatjuk, ''tudósítunk'' korabeli Kékszalag versenyekről, ahol a Balaton minden legendás – és persze a mindennapos kisebb-nagyobb – vitorlása rajthoz állt és többnyire célba is ért. Vitorlázzon velünk a múltba.

Az 1890-es évek második felében készült felvételen a keszthelyi kikötő partján felépült Hullám és Balaton Szálló látható, a háttérben, jobbra a Festetics-kastély. A hányatott sorsú szállodák közül a Hullám bizonyult szerencsésebbnek, a Balaton Szálló romos épülete az 1980-as évek óta üresen áll.
©
1908-as felvétel a keszthelyi csónakkikötőről. A vitorlás mögött a Sziget-strand és a hajókikötő, a háttérben a Keszthelyi-hegység látszik.
©
1929. december 3-án öt vitorlásklub, köztük a képen látható Királyi Magyar Yacht Club megalakította a Magyar Vitorlás Yacht Szövetséget, amelynek első elnöke gróf Széchenyi Béla volt.
©
A Balaton jelenleg legöregebb, B-kutter típusú vitorlása, a Kishamis névre keresztelt hajó a Széchenyi család megrendelésére épült 1896-ban. A II. világháború során a legtöbb vitorlást felégették, a Kishamist azonban elsüllyesztették a füredi hajógyár munkásai, így sikerült megmentei. A kuttert az ötvenes években felújították, és a mai napig versenyeznek vele. A felvétel 1935-ben készült.
©
Egy vas 50-es cirkáló 1957-ből. A Benacsek Jenő tervei alapján vasból és fából épült vitorlás versenyzésre és túrázásra egyaránt alkalmasnak bizonyult, 1987-ben elkészült az első műanyag változat is.
©
1941-es felvétel a siófoki belső kikötőből egy 30-as cirkálóról, a mentőöv alapján valószínűleg a Bohóról, a Kékszalag versenyek rendszeres indulójáról.
©
Kékszalag vitorlásverseny Balatonfüred közelében 1941-ben. ''Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván'' - így szólt a Hungária Yacht Klub eredeti versenykiírása 1934-ben.
©
Egy 1941-ben épült 50-es cirkáló, a a King Kong.
©
Vitorláshajók felvonulása 1936-ban Tihanyban a Magyar Tudományos Akadémia Balatoni Limnológiai Intézete előtt.
©
Horgász a siófoki Magyar Atlétikai Club stégén, a háttérben egy balatoni dingi.
©
Vitorlák és kötelek 1943-ból.
©
Egy kalóz 1962-ben, háttérben a Tihanyi Apátság épülete. A német Carl Martens tervei alapján épült stabil, tágas, könnyen karbantartható modell gyorsan elterjedt, Magyarországon 1942-ben rendezték az első kalózbajnokságot.
©
Reggeli rutin a siófoki vitorláskikötőben 1959-ben, a háttérben egy vas 50-es cirkáló.
©
Kilátás a siófoki Európa szállóból (1968).
©
Tihany, Gödrös: korabeli modellvitorlások 1964-ben.
©
Balatoni hajókázás az Uránusz nagyvitorláson 1979-ben. A kétárbócos, közel 16 méter hosszúságú vitorlás a Balatonfüredi Hajógyárban épült 1955-ben, utasbefogadó képessége 31 fő volt. Háttérben a legendás Beloiannisz motoros hajó. Az Uránuszt 2007-ben, a Beloianniszt 2003-ban helyezték üzemen kívül.
©
Balatoni idill egy 50-es cirkálón.
©

Kövessenek minket a Facebookon is!

hvg.hu Nagyítás

Vízilabda és taxistüntetés a hét képein

Tüntettek a taxisok, olimpiai kvótát szerzett a női vízilabda-válogatott, rendőrök az Országos Roma Önkormányzat székházában, véget ért a Dakar rali, kinyílt az első virág az űrben, fagyos tekintetek a szánhúzókutya-versenyen - képes összeállításunk a hét fontosabb eseményeiből.

hvg.hu Nagyítás

Sajtófotó-nagydíjas a HVG fotóriportere

Megvannak a tavalyi év legjobb magyar sajtófotói, a pályázat eredményeit hétfőn délelőtt hirdették ki. Összesen 240 szerző 2434 pályaművel pályázott sikeresen. A zsűri összesen 7029 kép közül választotta ki a legjobbakat. Fazekas István, a HVG fotóriportere a menekültválságról szóló Tranzitország című sorozatával nyerte el a Magyar Újságírók Országos Szövetségének Nagydíját. Stiller Ákos kollégánk pedig két kategóriában kapott helyezést. Íme egy válogatás a pályázat díjnyertes képeiből.

hvg.hu Nagyítás

Göncz Árpádra emlékezünk

93 éves korában elhunyt Göncz Árpád volt köztársasági elnök. 1922. február 10-én született Göncz Árpád József Attila-díjas magyar író, műfordító, politikus. Az 1956-os forradalom után életfogytiglani szabadságvesztésre ítélték, melyből 1963-ban szabadult. A rendszerváltás után a harmadik Magyar Köztársaság első elnökévé választották. Képes összefoglalónkban pályájának rövid áttekintésével búcsúztatjuk Göncz Árpádot.

hvg.hu Nagyítás

Új bejáratot keresnek a menekültek Európába

Egy nap alatt ötezer menekült érkezett Horvátországba, miután a magyar kormány lezárta a határt Szerbia felé. A menekültek gyalog, busszal vagy taxival indulnak Horvátország felé, ám vigyázniuk kell: a hatóságok a határmenti aknamezőkre figyelmeztetnek.