A Gazdasági Minisztérium 850 km-es autópálya-bővítést tervez
Lapértesülés szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) hamarosan a kormány elé terjeszti azt az új autópályaprogramot, amelynek keretében 2006-ig 282 kilométer új gyorsforgalmi út épülne és további 563 kilométeren megkezdődne a fejlesztés. A fejlesztések költsége 1740 milliárd forint lenne, amit a Népszabadság információi szerint a Pénzügyminisztérium nehezen tart finanszírozhatónak.
2006-ig a magyar bruttó hazai össztermék (GDP) 2,1 százalékát, összesen 1740 milliárd forintot fordítana a GKM a hazai közúthálózat fejlesztésére - állítja a Népszabadság. A program egyes elemeiről Medgyessy Péter miniszterelnök is beszélt keddi országértékelő beszédében. A lap információi szerint 2003-tól a ciklus végéig 282 kilométer új gyorsforgalmi út épülne meg, és további 563 kilométeren megkezdődnének a munkálatok, így 2006-ig összesen 850 kilométer autópálya és autóút készülne el, illetve kezdődne el az építése.
Az idei költségvetésben autópályák építésére mindössze 80 milliárd forint áll rendelkezésre, amely a Népszabadság szerint még a 2003-ra eltervezett fejlesztésekre (M3-as, M7-es és az M70-es új szakaszai) sem elegendő, így a kormány kénytelen egy speciális finanszírozási keretet választani, amelyben az építtetők csak később kapják meg munkájuk ellenértékét. A lap információi szerint a Pénzügyminisztérium nem látja az autópályaépítési terv finanszírozásának biztosítását, így a források biztosítása erősen kétséges. Az elképzelések szerint a terv nem kizárólagosan költségvetési forrásokból valósulna meg, az M5-ös autópálya továbbépítése például nem közbeszerzés útján, hanem koncessziós eljárással valósulna meg. Ez utóbbi információt a Magyar Nemzet is megerősítette mai számában, hozzátéve, hogy az érintett cég a Strabag Építő Kft. lehet.
Az ősz során még olyan javaslat volt a kabinet előtt, amely szűkítette volna az eredeti, még az Orbán-kormány által felvázolt fejlesztési programot, a költségvetésnek ugyanis nincs elég pénze az előző kabinet ígéreteinek betartására. Az előző kormány által jóváhagyott tervek megvalósítását jelentő "A" változat 2003-ban 276 milliárd forintba került volna, és ez alapján 303 kilométer új autópálya épülhetne a következő négy évben. Ez a koncepció – a már folyamatban lévő beruházásokkal együtt – összesen 389 kilométer gyorsforgalmi út átadásával számolt 2002 és 2006 között. A Pénzügyminisztérium által akkor támogatott "C" változat ezzel szemben csupán 59 kilométer új gyorsforgalmi utat ígért, figyelembe véve a gazdaság teherbírását, a gazdasági tárca kompromisszumos javaslata (a "B" változat) pedig 144 kilométernyi új autópálya építésével kalkulált.