szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Aki látta Fellini Róma című filmjét, annak nem kell sokáig magyarázni, hogy a terasz mennyire mediterrán jelenség. Az említett filmben az antik főváros lakói az est leszálltával szó szerint kiköltöztek az utcára. Este kitágultak a határok, a világos mediterrán lelkületnek az alkonyi fények, majd az éjszaka sötétsége szabott új határt. Hangosan, jókedvvel és nem utolsósorban fényesre kivilágított teraszon folytatták az aznapi, a mindennapi életet.

Persze más teraszkultúráról beszélni a mediterrán országok esetében, ahol a nyári hónapokban csupán éjszaka hűl le elviselhetően a levegő és más nálunk, ahol tavasszal és ősszel, ha elmegy a nap, kicsit össze kell húzni a kabátot. Nem lehet azonban azt mondani, hogy mindez nem jár nekünk, nem is igazán a miénk, csupán import, silány másolat. A magyar kultúra tere nem volt mindig ennyire lehatárolt. Az Osztrák-Magyar Monarchia idejében sokkal szervesebb egységben éltek a népek és a kultúrák, mint kicsivel később, a haladás korában. Ennek a szerves forrásnak az eredménye volt a száz évvel ezelőtt virágzó magyar vendéglátás, amelynek szakemberei, jobban megismerve saját vendégeiket, azok jellemének, vérmérsékletének megfelelő üzletekben és választékkal várták őket. A magyar temperamentum pedig kelettől nyugatig, északtól délig sokat ötvöz. És amennyi a magyar karakterben a mediterrán, annyi helye van a magyar vendéglátásban a terasz műfajának.



A terasz egy vendéglátóhelynek egyaránt szolgál termékeként, szolgáltatásaként, vendégtereként, portálként és marketing-eszközként. Gondolok itt elsősorban arra, hogy a vendégek a terasz esetében sokkal inkább az érzetet, az életérzést szeretnék megkapni. Ez a termék. A termék tehát maga az élmény, ami az esztétikai élmény, a praktikum, a kényelem, a fogyasztás és a szerviz egysége, de ezúttal a szabadban. Lefokozottabban kezelve, a terasz egy szolgáltatás. Többlet, amit kínálhatunk vendégeinknek. Ez leginkább azokra a helyekre igaz, melyek esetében a „falak közötti fogyasztás” nem csökken jelentősen a melegebb hónapokban. Számukra a terasz valóban egy szolgáltatás jellegű és mértékű választékbővítés és ezzel együtt bevételnövelés. Ha a bevételnövelés, vagy a versenyképesség fenntartása a cél, a vendégtér bővítése a termelőkapacitás felső határáig egy lehetséges terasszal szinte kihagyhatatlan. Évről évre több asztal kerül ki az utcákra, ami remélhetően a régi budapesti vásárlóutcák, és udvarok reneszánszához vezet minket vissza. Lassan, de egyre többen merészkedünk ki az utcára, és a felnövekvő generáció, már ebbe az életmódba nő bele. Amennyiben a terasz kicsi, vagy keskeny, és nem takarja, inkább kiegészíti az épületkülsőt, tekinthető a portál részének. Ebben az esetben oly módon hat a vendégekre, mint a kihelyezett étel- és itallapok.



A terasz tehát a bent megélhető élmény ígéretét rejti, ami egyben azt is jelenti, hogy marketing eszközként is alkalmazható. Ekkor az érzet elemei, a tisztaság, a színvilág, a stíluselemek alakíthatók oly módon, hogy a megcélzott kör számára a leginkább csalogató legyen. De hogyan tekint a vendég a teraszra? Miért van, hogy egy köztéri padon, még ha kényelmes is, kevésbé esik jól üldögélni? Ennek a legfőbb oka a biztonságérzet, mint emberi alapszükséglet. A nyitott terasznak is vannak határai. Az asztalok elrendezése, sűrűsége, a gyalogosok és a járművek távolsága meghatároz egy láthatatlan vonalat, amin belül a teraszon belüliek egyűvé tartoznak, amin belül a laza kötelék védelmet nyújt. Az utca környezetpszichológiai szempontból teljesen közéleti tér, míg a vendéglátó egységek, köztük kiemelten a kávéházak átmenetet képeznek egy otthonos milliő, azaz a privát szféra irányából. A terasz ennek az átmeneti térnek még egy lépéssel a közéleti tér irányába történő megtoldása. Előőrs a tavasztól felbátorodottaknak.



Jobban megérthetjük a terasz hangulatát, ha a kávéházak irányából vizsgáljuk. A kávéházak és kávézók minden vendéglátó egységből adnak valamennyit, de minden a kávéfogyasztás mentén strukturált (ma Budapesten ez csupán nyomokban érzékelhető). Tehát a vendég számára az üzlet sokkal több lehetőséget kínál, sokkal vegyesebb vendégkört vonz, és sokkal több életstílust egészít ki élményeivel. Ez pszichológiai szempontból azzal magyarázható, hogy több emberi alapszükségletet elégít ki. A kávéház egyedisége abban áll, hogy több vendéglátó élmény lehetőségét nyújtja. Ugyanúgy a terasz, ahol a borozás, a vacsorázás, vagy a kávézás a szabad levegőn folytatható. A terasz tehát nem csak másik, illetve új terület, hanem kibővített élmény. És ezért sok ember szívesen hajlandó fizetni.



www.kavehazak.hu
Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt

Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt

Támadást indított az ukrán hadsereg Kurszknál

Támadást indított az ukrán hadsereg Kurszknál

Árvízriasztás miatt állt le két repülőtér az Egyesült Királyságban

Árvízriasztás miatt állt le két repülőtér az Egyesült Királyságban

Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök

Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök