Olyan emberi antitesteket fedeztek fel amerikai tudósok, amelyek egyaránt hatástalanítják a madárinfluenza és a szezonális humán influenza vírustörzseit, ezáltal életmentő kezelések kifejlesztésére nyílik lehetőség - jelentették be a Nature tudományos magazin vasárnap megjelent egyik szakkiadványában.

Az antitestek az immunrendszer fehérjéi, amelyek a szervezetet védik a vírusoktól és más behatolóktól azáltal, hogy hozzákötődnek a felszínükön lévő molekulákhoz (antigénekhez), és jelzik hollétüket. Egérkísérletekben az antitestek sikeresen hatástalanították az influenza A vírusának több típusát, köztük a H5N1 típusú madárinfluenza vírust is - közölte Robert Liddington La Jolla-i kutatócsoportja a Structural and Molecular Biology című szaklapban.

Az influenza vírusai változékonyságuknak köszönhetik fertőzőképességüket. A vírus felszínén két burokfehérje van, ezek folytonosan mutálódnak, ezért a korábban már megfertőzött, ellenanyag termelésére késztetett szervezet sem ismeri fel a betolakodót. Az antitesteket a kutatók 57 önkéntes immunrendszeri fehérjéit összegyűjtő "könyvtárban" találták meg, a bostoni Harvard Orvosi Iskolához tartozó Dana-Farber Rákkutató Intézetben. A lakosság körében való elterjedtségükről ezért nincs adat.

Az influenzavírus felszínén lévő két fehérje, melyek ellen a szervezet immunválasza irányul: a hemagglutinin és a neuraminidáz. A jelenleg használt vakcinák az előbbit célozzák meg, míg utóbbit gyógyszerekkel - neuraminidáz inhibitorokkal - támadják. A folytonos mutáció miatt a vakcinákból évente újat kell gyártani, és a neuraminidáz inhibitorokkal szemben is ellenálló képességet alakíthatnak ki a vírusok.

A most felfedezett antitestek egy kevésbé változékony, több törzsnél hasonló vírusrészhez kötődnek.  Ahhoz, hogy a vírus a célszervezet sejtjeibe képes legyen belépni és megfertőzni azt, teljes összetett molekuláris rendszerének tökéletesen együtt kell működnie - magyarázta Liddington. Az influenzavírus egy darabkájához tapadó antitestek ezt akadályozzák meg.

Az állatkísérletekben a felfedezett antigének akkor is megvédték az egereket a potenciálisan halálos H5N1-es madárinfluenza-vírustól, ha három nappal a fertőzés után fecskendezték be nekik - mondta Ruben Donis, az Egyesült Államok Betegségellenőrzési és Megelőzési Központja (CDCP) munkatársa, a tanulmány résztvevője. Három monoklonális antitest a 16 ismert A-típusú influenzavírus közül tízet hatástalanított.

A kutatók remélik, hogy képesek lesznek a későbbiekben monoklonális antitesteket előállítani a többi influenzatörzs ellen is, beleértve az idei influenzaszezon egyik főszereplőjét, a H3N2-törzset. A Harvard laboratóriumaiban Wayne Marasco és csoportja több milliárd monoklonális antitest tesztelésébe kezdett.

A monoklonális antitesteket egyetlen szülői sejt segítségével állítják elő egy évtizedek óta ismert módszerrel. Ezeket a célirányosan támadó fehérjéket már használják a rákbetegségek immunterápiájában.

hvg.hu Plázs

"Már nem az a kérdés, hogy lesz-e világjárvány"

Erősebb influenzajárvánnyal van dolgunk idén, három vírustörzs is megváltozott, amire az elmúlt tíz évben nem volt példa. Egyre több a beteg, s a járvány még hetekig eltarthat. Több millió embert megbetegítő világjárvány kialakulása is várható.

MTI Plázs

Influenza: ne üljünk a volán mögé

A megfázás vagy az influenza jelentős mértékben csökkentheti a sofőrök vezetési képességeit - mutatta ki egy biztosító társaság számára készített felmérés.

MTI Plázs

Influenza: koplaljunk vagy sokat együnk?

Az évszázadok óta idézett megfigyelések és a legújabb vizsgálatok eredményei néha egybevágnak, máskor ütköznek. Táplálkozzunk bőségesen vagy koplaljunk az influenza megelőzésére? - erre a kérdésre igyekezett válaszolni egy állatkísérletes tanulmány, amelyet a Journal of Nutrition folyóirat közölt.

Influenzajárvány van Magyarországon

Influenzajárvány van Magyarországon, bár még nem érte el az ország minden részét; több mint 21 ezren fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel az év negyedik hetében, ez másfélszeres emelkedés a korábbi héthez képest - tette közzé az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat honlapján szerdán.

Felborult egy kisbusz Albertirsán, nyolcan megsérültek