szerző:
Medipress
Tetszett a cikk?

A legújabb kutatások szerint nemcsak az ételek, de az új sportkocsik és a különböző drága luxuscikkek is beindíthatják a nyálelválasztást.

A Journal of Consumer Research című szaklapban megjelent kutatás szerint az általunk leginkább áhított anyagi javak is fokozhatják a nyálelválasztást. "Már a pénz említése is drámai változásokat hoz létre az emberek viselkedésében, így akár azt is mondhatjuk, hogy a pénz egyfajta kábítószer" – nyilatkozta David Gal, az Északnyugati Egyetem munkatársa.

A vizsgálatok során Gal és kollegái először pénzről készült képeket mutattak a résztvevőknek, majd megkérték őket, képzeljék el, hogy befolyásos pozícióban vannak. Másokat arra kértek, hogy képzeljék magukat egy kevéssé befolyásos ember helyébe. Eközben a nyálelválasztást a szájba helyezett fogászati tamponok segítségével mérték. Az eredmények szerint csak a kevéssé befolyásos csoportban lévő emberek nyálelválasztása fokozódott jelentősen a pénz láttán. "Ez arra enged következtetni, hogy az anyagi tényezők csak akkor fokozzák a nyáltermelést, ha aktív célokat szeretnénk megvalósítani velük."

A második kísérletben a tudósok egy csoport férfinak mutattak új sportautókról készült képeket. Néhányuknak azonban még a kísérlet előtt csinos nőkről készült képeket is mutattak és megkérték őket, képzeljék el, melyikükkel töltenének el szívesen egy éjszakát. Az eredmények szerint csak az ebből a csoportból kikerült férfiak nyálelválasztása fokozódott az autók láttán. "Ez is bizonyítja, hogy a luxuscikkek birtoklásának elsődleges célja a párválasztás."

És hogy miért pont a nyálelválasztással függ össze az áhított tárgy látványa? Gal szerint valószínű, hogy a "nyálcsorgatás" nem más, mint a jutalomközpont aktivizálódásának természetes velejárója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!