szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A teherforgalom korlátozása miatt rövid időn belül a városi levegő minősége is sokat javult – legalábbis ez lett az eredménye a több európai nagyvárosban is bevezett szigorításoknak. Budapest légszennyezettsége nemzetközi szinten is rendkívül magas, így érdemes lenne követni az említett példákat.

A légszennyezettség nemcsak az őszi-téli időszakban, és nemcsak Magyarországon, illetve Budapesten okoz problémát. Az Európai Unióban évente több mint 350 ezren halnak meg olyan betegségekben, amelyek közvetlenül visszavezethetők a levegő szennyezettségére. Az unió célja, hogy 2020-ra mintegy 40 százalékkal csökkentse az ilyen eredetű halálesetek számát.

Az egészségre ártalmas korom- és részecske-kibocsátásnak túlnyomó többségéért a dízel üzemű – tízszer több részecskét bocsát ki, mint egy benzines – autók tehetők felelőssé. A káros részecskék kibocsátásának kisebb hányadát a közlekedés okozza, a szennyező anyagok többsége a teherautó-forgalomnak köszönhetően kerül a városok levegőjébe.

Azt is kimutatták már, hogy a rossz minőségű, szennyezett levegő allergiás és asztmás megbetegedéseket okoz, különösen a gyerekek esetében. A levegő szennyezettségére visszavezethető betegségek és halálesetek számát illetően Magyarország különösen rossz helyet foglal el az európai országok rangsorában: itthon évente 16 ezren halnak meg olyan betegségekben, amelyek kialakulásában a levegő szennyezettsége kiemelkedő szerepet játszik. De az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2009-ben végzett kutatás eredménye is lesújtó Magyarország számára: 38 ország közül az utolsó helyen végeztünk. Míg egy másik, több éves felmérés – az úgynevezett Aphekom-kutatás – azt állapította meg, hogy az európai nagyvárosok közül Bukarest után Budapesten halnak meg a legtöbben a légszennyezettségre visszavezethető betegségekben.

MTI/Beliczay László

Határértékek és behajtási díj

Az EU 1999-ben határozta meg a részecske-kibocsátásra vonatkozó határértékeket, amelyeket évente legfeljebb 35 napon lehetne túllépni. Ehhez képest a magyar nagyvárosokban – köztük a fővárosban – 70-160 napon keresztül haladja meg a meghatározott határértéket a részecskeszennyezés. Az uniós előírás drasztikus megsértése miatt 2009-ben az Európai Bizottság jogsértési eljárást indított Magyarország ellen – áll a Parking Kft. közleményében.

Budapesten a belső kerületekbe 2008 óta nem szabad nehézgépjárművekkel behajtani. A teherforgalmi behajtási díjból azonban kedvezményben részesülnek azok a fuvarozók, akik korszerű, környezetbarát motorral felszerelt autókat használnak. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, van értelme a korlátozásnak, illetve a behajtási hozzájárulások szigorú ellenőrzésének: Európa több nagyvárosában – Koppenhágában, Stuttgartban, Londonban – javult a levegő minősége.

Ezért a BKK és a Parking Kft. úgy döntött, hogy szigorítják a teherforgalmi behajtási hozzájárulások ellenőrzését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!