Trump vámháborúja nagyhatalmi présbe szorította a mindig lavírozó Indiát
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
A mindennapos tesióra ugyan megosztotta a közvéleményt, ám attól még a legfőbb kérdés maradt: milyen legyen a tökéletes 45 perc, akár heti egy, vagy öt napban. Megpróbálunk felkutatni a legjobb testnevelésóra-tervet az oktatási rendszeren kívül álló sportszakértők bevonásával.
Gyerekként nagyjából egyöntetű véleményen voltunk (vagyunk): a felmentés a legjobb dolog, a Cooper-teszt a legrosszabb. Az iskolaköpenyen visszahozása mellett még mindig folyik a vita a mindennapos testnevelésórásól. Az egyik tábor szerint a heti ötnapos tesióra azt üzeni a gyerekeknek, hogy mozogni kell, és mozogni jó. A másik tábor viszont a gyerekek túlterheléséről, és a nem megfelelő iskolai felszereltség hiányáról beszél.
Cikkünkben ebbe a vitába nem kívánunk beleszólni, inkább megpróbálunk holisztikusan tekinteni a problematikára, a tökéletes testnevelésóra-terv után kutatva az oktatási rendszeren kívül álló sportszakértők (egy személyi edző és egy jógatanár) bevonásával.
Amit az iskolában tanítanak
Bevezető, fő- és levezető rész - ezekből a szakmailag tudatosan megtervezett, felépített részekből áll a testnevelés óra, a leendő testnevelők pedig azt tanulják meg, hogy a rövidnek tűnő 45 percet hogyan kell leghasznosabban kitölteni - mondta a hvg.hu kérdésére Balogh László, a Szegedi Tudományegyetem Testnevelési és Sporttudományi Intézetének intézetvezető egyetemi docense. Az első szakaszban a nebulókkal közlik, hogy mi vár rájuk azon az órán, motiválják őket, illetve felkészítik a szervezetüket, a kardiorespiratorikus rendszerüket általános sokoldalú bemelegítéssel a fokozottabb igénybevételre.
A főrészben új anyagot oktathatnak, feldolgozó gyakorlással ismételhetnek, kondícionális vagy koordinációs képességet fejleszthetnek a tanárok, illetve ami nagyon fontos, Balogh szerint: rengeteget játszhatnak. "Természetesen ezeket mind az életkori sajátosságoknak és az előképzettségi szintnek megfelelően." A gerendán végigmenni nem csak koordinációt, de a koncentrációt, figyelemfókuszt és a bátorságot is próbára teszi, ezáltal javítja a kognitív képességeket, a tanulási hatékonyságot is. A csapatsportágakban pedig formálják a gyerekek, a csapatszellemet, megtanulnak együttműködni, a kudarcot vagy éppen a sikert elviselni, kezelni. Balogh elmondása alapján a levezetésnek ugyanolyan fontos szerepe van, ekkor kell lecsillapodnia a gyermeki szervezetnek.
Katus és Kökény így képzelné |
Katus Attila például nagyon lelkes volt már a mindennapos tesi bevezetésének hallatán, és nem érti a hőzöngést: gyermekkorban alakul ki az életmód, később tíz emberből csak egy tud ezen változtatni később. Régen Katus emlékei szerint a dagi gyerekek aránya is hasonló volt, egy osztályban legfeljebb egy gyerek volt túlsúlyos: "az az egy volt az, akit nem választott senki be a csapatba". A komplexusok kialakulását megakadályozhatja a rendszeres sport, de eleve halálra van ítélve az ügy, ha a szülők problémát látnak benne: "izzad a gyerek, sokat kell mosni, kisebesedik a térde" - ha ilyen a hozzáálllás, akkor a gyerekektől se várjunk sokkal nagyobb lelkesedést Katus szerint, aki úgy véli, hogy az iskolai agressziót is csökkenteni lehetne a mindennapos tesivel, de a 45 percek végigülésében is segíthet, ha teljesül a napi egy óra mozgás. Kökény Roland, a friss olimpikonunk szerint újabb területeket kellene meghódíta(t)ni a gyerekekkel, a vizes sportok közül ugyanis csak az úszás az, amit beépítenek a tanrendbe. Pedig számos helyszín adott hazánkban a víz felszínének felfedezésére. Kajak, kenu? Igen, de a csónakázás, a vizibicikli, tehetségesebbeknek a vízen járás is jó móka. |
Az ideális testnevelésórát nem olyan tanár tartja, aki becsöngetéskor bedobja a közösbe a labdát, majd egy újsággal a kezében várja a következő csengőszót - ezt Balogh is belátja, sőt azt is, hogy az ambíciózus terv kivitelezése során problémát okozhat a infrastrukturális háttér, sőt a tanerőt is bővíteni kell a mindennapos testnevelés megvalósításához. „De a problémában nem a kellemetlenséget kell látni, hanem a megoldást keresni”. Ahol nincs elég terem, a szabadtéri foglalkozásokkal kitölteni a kötelező egészségmegőrző foglalkozásokat. A „hóban és esőben is” - kérdésünkre sem jött zavarba: a hógolyozás, a korcsolya, a túrázás miért ne lenne jó alternatíva?
Első osztályban például egész egyszerűen meg kell velük szerettetni a sportot - ez jutott Dési Ágnes személyi edző eszébe, amikor tanácsát kértük a heti öt alkalom értelmes és hatékony kitöltésére. Ha ez lenne a nemes cél, és a tanárok is erre törekednének, akkor az egyik kontra érvet ki is lőhetnénk: nem kellene aggódni, hogy a következő nyolc évben a felmentésre fog hajtani a gyerek, harmincéves korára pedig a csipszes zacskó kinyitására használja legfeljebb izmait.
A mindennapos sportolásnak hatása van a csöppségek fizikumára, de nem mindegy, hogyan: Dési szerint 14 éves kor alatt például tilos a súlyzózás, mert addig fejeződik be csontok növekedése. Amíg nem nőnek meg rendesen gyerekek, addig károsíthatja a gerincoszlop fejlődését, ha vertikálisan terheljük. Szerinteb be lehetne vezetni a suliban is azt, amit látunk a fitnesztermekben, amikor szálkásítanak a gyúrók: kicsi súllyal, sok emelés.
45 perc gyerekre szabva
Mindezek alapján megpróbáltunk szakértőkkel egy olyan tesiórát és gyakorlatsort, ami nemcsak a gyerekek testtudatára, hanem kedvére is hat.
Van például olyan gyakorlat, ami az izomépítésnél sokkal fontosabb, sőt létszükséglet: az egyensúlyérzéken, a hajlékonyságon, a szép tartáson gyerekkorban lehet a leginkább segíteni. Hamár tartás, cipeltek már teli iskolatáskát manapság? Gerincferdülés garantált, tehát egy napi tízperces gerinctornát mindenképpen el kellene végezni. Ezzel lehetne kezdeni a napi kötelező testnevelést. Nem kell hozzá külön felszerelés, elég hozzá matrac, vagy szék és egy fal. Tíz percet ki lehet tölteni vele a 45-ből, ha a sorbanállással, jelentéssel, felmentettek felsorolásával elmegy még öt, akkor már csak fél óra van vissza.
Gyakorlat: fel a kezekkel, tenyereket összeszorítani, és kezdjetek nyújtózni, tartsd ki. Légzés nyugodt és egyenletes.
Nem baj az sem, ha rendben van az egyensúlyérzéke az embernek, a jógik például úgy tudják, hogy testi egyensúly egyenlő lelki, ha kiegyensúlyozottabbak a gyerekek a világban, felnőttként is könnyebben megbirkóznak a problémákkal (nem lesznek depressziósak, alkoholisták, öngyilkosok) . És mi van a hajlékonysággal? Ugyanez: a flexibilitás nem árthat, feltéve, ha az alkalmazkodóképességet a jó tulajdonságok között tartjuk számon. Nyújtó és egyensúly-gyakorlatok: újabb tíz perc. Húsz percet kell még kibírni.
Gyakorlat: álló pozícióból, egyenes háttal és derékkal hajoljunk le, és kezeket helyezzük a lábfej mellé. Nem megy? Kapaszkodjunk meg a vádliban, és minden kilégzésre jussunk egyre lejjebb, amíg nem sikerül.
Tizenöt percben lehet játszani, vagy próbára tenni a gyerekeket egy-egy speciális sportágban, amihez van kedv, affinitás, és nincs túl sok félsz. A komplexusok kialakulását ugyanis nem csak megakadályozni, de elősegíteni is lehet a tesivel. Minden iskolában van egy Anatolij bácsi, aki Oroszországból keveredett valahogy ide, minden reggel mezitláb, csupán egy kisnadrágban futja a köröket a salakon, télen egy sapkával egészíti ki a szocialista ironman jelmezét. Anatolij bácsi nem csak magával szigorú: a nyámnyila gyerekkel ordít, aki a tanmedencében kapálózik, azt azzal az eszközzel nyomja vissza, ami elvileg a fuldoklók megmentésére szolgál. Jancsi bácsikból is van egy pár, aki szekálja a fejlődéseben lévő lányokat csúcsosodó pólójuk miatt, és a menstruációs fájdalmak hallatán nevetőgörcse lesz.
Gyakorlat: szorítsuk össze az öklünket, majd nyújtsuk ki a középső ujjat, ha nem vagyunk elég bátrak, tegyünk ugyanígy a háta mögött. Utána húzzuk ki magunkat.
A 9. évfolyamon kötelezővé tett tesiórákon már célzottabban kellene a tinédzsereket képezni a fiatalkor kihívásaira, sőt már ötödikben is: a 11 évesekre ugyanis erősen hatnak már a médiából sugárzott "tökéletes" testképek. A buta diétákról biztos beszélnék velük, mondja Dési, így a helyes étkezés, sőt a pulzuskontroll is napirendre kerülhetne. Csupa érdekes topik, amit tíz (lányoknak), vagy száz (fiúknak) fekvőtámasz alatt ecsetelni lehet. Eszmecserével töltött idő, kérdezz-felelek öt perc, lenyugszik a szívverés, helyreáll a pulzusszám, lehet menni zuhanyozni.
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Az alig egy héten belüli, immár negyedik esetről, ami még szombaton történt, egy fideszes fővárosi politikus tett közzé videót.
Horváth László nem ellensége a fesztiváloknak úgy általában, vannak köztük jók is, például az MCC Feszt.
A miniszterelnök üzent: „Kijev, Brüsszel, Tisza – együtt akarják megbuktatni a magyar kormányt”, de ezt nem hagyja szó nélkül.
Az elnök rajongója, Laura Loomer aktivistaként szenteli az életét annak, hogy leleplezze azokat, akik nem eléggé lojálisak Trumphoz.
Árvízvédelem, Budapest–Belgrád vasútvonal és kórházfejlesztés.