szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Norris Cotton Rákkutató Központ tudósainak vizsgálatai szerint a kamaszok által is megtekinthető mozifilmek esetében az alkoholtermékek reklámozását szabályozó rendelkezések nem eléggé szigorúak és hatásosak.

Tény, hogy a filmek befolyással vannak a kamaszok dohányzási és alkoholfogyasztási szokásaira: az Egyesült Államok tiszti főorvosának 2012-es jelentése szerint például egyértelmű kapcsolat van a filmekben lévő, dohányzással kapcsolatos jelenetek gyakorisága és a között, hogy egy-egy kamasz milyen nagy eséllyel szokik rá a dohányzásra - írja a Betegszoba.hu.

Egy 1998-as rendelkezés folyományaként jelentősen csökkent a dohányzás filmekben való megjelenítésének gyakorisága és ennek köszönhetően 1999-re a dohányzó fiatalok aránya is. Ugyanakkor a termékelhelyezés még mindig rendkívül gyakori a különböző alkoholtermékek esetében, mivel a felnőttek számára készült filmeknél nincs erre vonatkozó egyértelmű szabályozás.

Egy mostani kutatás során a tudósok megvizsgálták az 1998-as dohányügyi egyezményt (Master Settlement Agreement) megelőző és azutáni dohány- és alkoholtermékekkel kapcsolatos termékelhelyezési trendeket. Az egyezmény életbe lépése után a dohánytermékek elhelyezése évente 7 százalékkal csökkent, míg az alkohol-elhelyezés évről-évre nőtt, még a 13 évesek által megtekinthető mozifilmekben is.

A dohányzás és az alkoholfogyasztás megjelenítésének káros hatásai miatt a tudósok úgy vélik, változtatni kellene a filmek besorolási rendszerén. Véleményük szerint az alkoholfogyasztással kapcsolatos tevékenységeket bemutató filmeknek mind csak felnőttek számára megtekinthető minősítést kellene kapniuk.

Ezzel együtt a fiatalok által is megtekinthető filmekben nem szabadna alkoholmárkákat, valamint fiatalkori alkoholfogyasztást, részegséget, alkohollal való visszaélést és ittas vezetést megjeleníteni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!