szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tízből egy ember étkezik a korszerű orvostudományi ismereteknek megfelelően, de a lakosság nagy többsége odafigyel az ételek testsúlyra gyakorolt hatására - derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet idén júliusban összegzett elemzéséből.

A kutatás szerint a lakosság mintegy tíz százaléka étkezik teljes mértékben egészségesen, vagyis legnagyobb részt követve az orvostudomány mai ismeretei alapján megfogalmazott ajánlásokat, további mintegy egynegyede (23 százalék) kerüli az egészségtelen ételeket. Összességében a lakosság háromnegyede figyel oda az étkezésére úgy, hogy figyelembe veszi, milyen hatással van az a testsúlyára. 

Egyre erősödik az a tendencia, amely szerint az egészséges és egészségesnek gondolt termékekre és szolgáltatásokra egyre nagyobb figyelmet fordítanak a háztartások. Magyarországon ezt a legtöbben zöldségek, gyümölcsök, tej és tojás rendszeres fogyasztásával oldják meg, de az étrend-kiegészítők és a bioélelmiszerek is egyre népszerűbbek. 

Ugyanakkor az egészséges táplálkozást alapvetően meghatározó funkcionális élelmiszerek iránti kereslet Magyarországon némiképp elmarad a nemzetközi trendektől.

Az egészséges táplálkozást nemzetközi szinten meghatározó egyik kategória a funkcionális élelmiszerek köre, ezek az egészséget bizonyítottan javító tápanyagokat tartalmaznak valamilyen hozzáadott formában. Míg Észak-Amerikában, Nyugat-Európában és a Távol-Keleten (főleg Japánban) ezek az élelmiszerek rendkívül népszerűek, és egyes országokban a lakosság nagyobb része fogyaszt ilyet rendszeresen, Magyarországon csupán a lakosság kevesebb mint egyharmada próbált ki valaha ezek közül az élelmiszerek közül legalább egyet. 

Joghurttól a teáig

Magyarországon a funkcionális élelmiszerek fogyasztása négy élelmiszer-kategóriában haladja meg jelentősen az átlagot: a joghurtok, a margarinok, a reggeli gabonafélék és a teák esetében. A joghurtok körében 6,5 százalékot ért el a funkcionális élelmiszerek aránya az összes vásárolt termékből származó bevételekből 2012-ben. A margarinok kategóriájában ez az arány 4,1 százalék, a reggeli cereáliák esetében pedig 3,2 százalék volt. A tapasztalatok szerint legnagyobb arányban - 2012-ben 8,3 százalék - teákból vásárolnak a fogyasztók olyan változatokat, amelyeknek bizonyítottan kedvező hatásuk van az egészségre - olvasható a GfK vizsgálatában.

Népszerűek továbbá a valamilyen "egészségüzenetet" hordozó termékek is. Ezek ugyan nem tartalmaznak az egészségre bizonyítottan kedvező hatású adalékokat, de kommunikációjukban megjelenik az egészségesség mint érv. 

A teákra és a joghurtokra költött összegekből 6,3 százalékban, a reggeli cereáliákra fordított költésekből pedig hasonló arányban - 6,4 százalék - fogyasztottak a vásárlók ilyen egészségüzenettel felruházott változatokat. A margarinokra fordított kiadásokból jóval nagyobb arányban - 18,4 százalék - részesültek az egészségüzenetet hordozó termékek 2012-ben. Ebben a körben népszerűek még a szénsavas üdítőitalok, egyre több cukormentes ízesített ásványvíz jelenik meg a boltokban, és a müzlik, amely kategória esetében a reggeli cereáliákhoz hasonlóan gyakran jelenik meg az egészségüzenet.

Az egészséges élelmiszerek fogyasztása és vásárlása jelentős különbséget mutat aszerint, mekkora erőfeszítést tesz valaki az egészségének megőrzéséért.

A most közölt vizsgálatban a 2012-es adatokat összegezték, az elemzés idén júliusban készült el.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Uniós csúcs: a helyzet súlyos, maradnak a korlátozások

Uniós csúcs: a helyzet súlyos, maradnak a korlátozások

Krekó Péter: "A harc, amit a kormány folytat, szinte örökre fenntartható"

Krekó Péter: "A harc, amit a kormány folytat, szinte örökre fenntartható"

3,5 millió forintért kerül kalapács alá az Apple szivárványos táblája

3,5 millió forintért kerül kalapács alá az Apple szivárványos táblája