szerző:
MTI

A kisbabák észlelik a nyelvek közötti különbségeket, még ha beszélni nem is kezdtek el: felismerik, hogy az idegen nyelvet beszélők másképp használják az egyes szavakat - derült ki egy új-zélandi kutatásból.

Az Aucklandi Egyetem kutatói azt állapították meg, hogy a kisgyerekek észrevették, ha a beszélők eltérő nyelveken szólaltak meg. Már a 13 hónapos babák is megértették, hogy a különböző nyelvi közösségekhez tartozó emberek azonos tárgyakat különböző névvel illetnek - olvasható a Developmental Psychology című szaklapban.

Anette Henderson, a kutatás vezetője, az egyetem korai tanulási laboratóriumának munkatársa közleményében leszögezte: a különbségek ilyen korai felismerése abban segít, hogy azoknak a szavaknak a megtanulására összpontosítsanak, amelyeket biztosan a saját nyelvi közösségük használ. Megértik, hogy az egyes szavaknak az azonos nyelvet beszélők számára azonos a jelentése - vélte a kutató.

A tudósok azt vizsgálták, hogy a 13 hónapos gyerekek megértik-e, a tárgyak elnevezése nem általánosítható: ha egy beszélő megnevez egy adott tárgyat, nem várható, hogy a más nyelvű beszélő is ugyanazzal a szóval illesse ugyanazt.

A kutatás során angol anyanyelvű családok gyermekeinek két videót mutattak. Az egyiken egy színész francia gyermekdalt, a másikon egy másik angol gyermekdalt énekelt. Ezután többször megnézték azt a felvételt, ahol a francia nyelven éneklő színész felvesz két, a gyerekek által addig nem látott tárgy közül egyet, és új nevet ad neki, konkrétan azt, hogy "medo".

Mivel a gyerekek tovább nézik azokat a dolgokat, amelyeket ismeretlennek vagy váratlannak tartanak, két további tesztet is elvégeztek velük.

Az egyikben a korábban megismert francia nyelvű beszélő a kezébe vette az előbbi tárgyat, és "medo"-nak nevezte. A másikban ugyanez a színész egy olyan tárgyat vett fel, amelyet addig nem nevezett el, és azt mondta rá, "medo". A gyerekek tovább figyeltek akkor, amikor a franciául beszélő az addig nem látott tárgyat is "medo"-nak nevezte.

Henderson szerint ez arra utal, hogy a gyerekek alkalmazták a saját nyelvükből elsajátított szabályokat, és azt várták, az idegen nyelvet beszélő is következetesen nevezze meg a tárgyakat. Váratlan volt számukra, hogy a francia beszélő két különböző tárgyra használta ugyanazt a szót - tette hozzá a kutató.

A tudósok szerint ez az első bizonyítéka annak, hogy az első életév végére a gyerekek megértik, ha más nyelven beszél valaki, a nyelv megismert szabályai is mások lehetnek.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Kereskedőházak: Orbán barátja talpon maradt

Kereskedőházak: Orbán barátja talpon maradt

Rájöttek a tudósok, hogyan lehetne szinte korlátlan mennyiségű hidrogén üzemanyaghoz jutni

Rájöttek a tudósok, hogyan lehetne szinte korlátlan mennyiségű hidrogén üzemanyaghoz jutni

Elképesztő vontatás az autópályán

Elképesztő vontatás az autópályán

Több ezer választópolgár tűnt el Csepelről

Több ezer választópolgár tűnt el Csepelről

Dizájnban verhetetlennek tűnik ez az elektromos motorkerékpár

Dizájnban verhetetlennek tűnik ez az elektromos motorkerékpár

Üzent Erdogan, szerinte ki kell végezni a christchurchi tömeggyilkost

Üzent Erdogan, szerinte ki kell végezni a christchurchi tömeggyilkost