A sorozat angol címe, a Desperate Housewives a Született feleségeknél sokkal jobban mutat egy parfümös üveg címkéjén, de a szó szerinti kétségbeesett háziasszony elnevezés sem az, amivel egy parfümöt vásárló feltétlenül azonosulni szeretne. Valószínűleg ezért lett a parfüm fantázianeve Forbidden Fruit, azaz tiltott gyümölcs.
A leírás szerint a kreáció mindenféle gyümölcs- és virágillatot tartalmaz, és nehéz visszautasítani, de mindez puszta marketing szöveg. Ha nem tartana ott a sorozat, hogy képes legyen eladni a nevével a terméket, úgyse hozták volna ki. Ha meg elviszi a sorozat sikere, akkor mindegy, milyen illata van valójában.
A személyekhez - jelen esetben egyszerre öt nőhöz - kötődő illatoknak mindig is az adott arc volt a titka, ha eléggé népszerű, akinek a nevéhez köthető, akkor úgyis behozza a várakozásokat. Az első személyes parfümöt, egyből sorozatban, Elizabeth Taylor hozta ki 1991-ben. Taylor addigra már kevéssé volt színésznőnek nevezhető, egyfajta, nem egyértelműen pozitív ikonná vált, akinek nevéhez a luxus kapcsolódott, drágakövekről elnevezett illatai sikeresek is lettek.
J. Lopez ezt választaná? |
Az anyagi haszon meggyőzte a kozmetikai ipar résztvevőit, hogy érdemes bevételük egy részéről lemondaniuk a vásárlóközönség számára hiteles hírességek javára. Mert ugye azt senki nem gondolta, hogy Jennifer Lopez egyik nap felébredt, álmában csodás illatot érzett, kisietett kis konyhájába és a kertjében szedett virágokból összeütötte parfümjét.
Az illatokat, legyen az bárkiről elnevezve, megfelelő szakemberek állítják össze, rendszerint sokéves munkával, rengeteg próbatesztet végezve, a lehetséges vásárlók reakcióit kutatva. Ebben a folyamatban az adott hírességnek leginkább az a szerepe, hogy aláírja a szerződést, amit az ügynöke és az illatot gyártó és forgalmazó cég kemény tárgyalások után elérak.
A siker titka elsősorban az, hogy mekkora az értéke a sztárnak a nemzetközi médiapiacon, mennyire akarják őt birtokolni az emberek. A személyes parfüm egyfajta intim közelséget ígér, hogy a vásárlója olyan lehet, mint az imádott sztár. Ezek az illatok nyilván azokra vannak a legnagyobb hatással, akik amúgy is nagykanállal fogyasztják a bulvárhíreket, de az illat azonosítását is segítheti. Hiszen a szaglás tökéletesen szubjektív dolog, az illatok elnevezése mindig az érzelmekre próbál hatni.
Az Opium nem hangzik rosszul, de mennyivel érthetőbb üzenet például Celine Dion neve?! Vagy Paris Hiltoné, David és Victoria Beckhamé, Britney Spearsé, Kylie Minogue-é - csak hogy párat említsünk a személyes illatpiacon megjelent hírességek közül. Tulajdonképpen ugyanez történik, amikor a parfümházak már meglévő illataikhoz kérnek fel hírességet – átmeneti - arcnak, legutóbb például a Dior Charlize Theront vagy a Chanel Nicole Kidmant.
A haszon nagyságát jól példázza, hogy a Született feleségek mellett az idei karácsonyi parfümvásárlások másik nagy újonca Danielle Steel. Az üzenet nyilvánvaló, ha Ön nem olvas romantikus regényeket, le se vegye a polcról.
Kádár Mónika