Tetszett a cikk?

Válság idején mindenki keresi annak a módját, hogyan konzerválhatná vagyonát, régen az arany volt erre a legmegfelelőbb, ma már azonban sokan kortársművészeti darabokat vásárolnak. A Sotheby aukciós ház legalábbis így gondolja.

Hirst művével. Átkelés a pénzvilágba
© AP
Szinte egy időben a Lehman Brothers pénzügyi birodalmának az összeomlásával, a New York-i Sotheby aukciós ház rekord bevételt termelt a szeptemberben megrendezett Daminen Hirst-aukción.

Damien Hirst, akit a kilencvenes években vált felkapott kortársművésszé, híres morbid, lelket feldúló, szándékosan provokatív alkotásairól. (Budapesten is volt jó pár évvel ezelőtt egy afférja, amikor be akarták tiltatni a kiállítását.) Sokat vitatott munkássága többnyire formaldehidben tartósított félig felboncolt állatokból áll, emberi témájú szobrainak pedig szó szerint zsigerekig hatoló a mondanivalója. A kissé bizarr téma ellenére a művész szeptemberi aukciója hemzsegett az érdeklődőktől, és úgy tűnt, mindenki Hirst-darabot akar a nappalijába. Vagy ha nem, az embereket a pénzügyi válság arra késztette, hogy máshol keressék a befektetéseket, mint részvényekben vagy aranyban.

Sokan úgy gondolják, a Sotheby 111 millió fontos rekordbevételének semmi köze a gazdasági válsághoz. A siker titka szimplán csak Hirst népszerűsége, és az, hogy a művész szakított a galériákon keresztül történő értékesítéssel, egyből az aukciós házakhoz fordult a műtermében száradó darabok értékesítésével. De ennek ellenére is felmerül a kérdés, vajon tényleg ekkora befektetés egy 2008-as Hirst-darab? Netán a művészre azért tört rá a hirtelen és gyors értékesítési vágy, mert felismerte, hogy válság idején a vagyonos emberek befektetési lehetőségeket keresnek?

A Wall Street Journal szerint ha az így is van, a művész nem egyedül agyalta ki, hogy most dobja piacra a műveit. A híres amerikai üzleti lap összeesküvésre célozgatott, amikor megszellőztette a tényt, hogy a legdrágább darabja a Hirst-aukciónak François Pinaulthoz került, aki a Christie’s aukciós ház tulajdonosa, és a vásárlás célja valószínűleg az volt, hogy a piacot magas fordulatszámon tartsák.

A New York Times ugyancsak kétkedéssel fogadta a sikert. Szerinte a Sotheby a siker érdekében komolyan mesterkedett. Fontosabb vevőinek féléves fizetési határidőt adott az eredeti 30 napos megállapodás helyett, és a kikiáltási árak többsége is 30 százalékkal a galériáké alatt maradt, ráadásul a résztvevők többsége Hirst saját kereskedői és viszonteladói voltak, nem pedig magánvevők.

Ennek dacára a Sotheby tartja magát ahhoz, hogy az aukció kiemelkedő siker volt, és igenis óriási ütemben tágul a piac. Az aukciós ház szerint több mint az egyharmada a vevőknek eddig még nem vásárolt kortársműtárgyakat, és a vevők majdnem a negyede teljesen új vevő volt az aukciós háznak. Ez pedig óriási eredmény, akárki is legyen a művész. Ez persze csupán a Sotheby álláspontja. Az, hogy tényleg emelkedett-e a műtárgyak iránti vásárlókedv, annak következő tesztje a londoni művészeti vásár, a Frieze Art Fair lesz, amelyet a Regent’s Parkban tartanak október 16. és 19. között.

A Frieze Fair a műgyűjtők európai Mekkája, főleg, hogy New York sokat veszített a befolyásából. A Fairen csak a kiemelkedő gallériak vehetnek részt, szintén kiemelkedő kínálattal. A vásár előnye, hogy egy átlagos kiállítási darab ára öt millió forint körüli, ami sokkal alacsonyabb, mint az átlagos aukciók forgalma, így a Fair a viszonylag szerényebb vásárlók előtt is nyitva áll. Idén 50 százalékkal több jegyet adtak el a Frieze Fairre a tavalyihoz képest. De hogy ezek csak nézelődők vagy netán komoly vásárlók, az csak két hét múlva derül ki.

Krisztina O’Brien / London

Kult

Kor-kérdés, avagy mi a kortárs művészet?

Az angol közalkalmazottak bérezését felülvizsgáló testület 1987-ben úgy döntött, hogy a Tate Galéria igazgatójának fizetését a nagyobb presztízzsel és gyűjteménnyel rendelkező Victoria & Albert Múzeum, valamint a Nemzeti Galéria vezetőinek javadalmazási szintjére hozza. Ezt azzal indokolták, hogy „a Tate igazgatójának a modern művészet rendkívül bonyolult problémájával kell szembenéznie”. Mintha legalábbis valamiféle veszélyességi pótlék illetné meg ezért.

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

India az új hype a kortárs művészetben

Furcsa dolog a kulturális figyelem. Ahogy egy térség, ország művészeti, kulturális termésére egyszer csak nyitottá, kíváncsivá válik a világ. A kilencvenes évek vége a kínai művészet nagy felfutását hozta. Aztán a Balkán jött divatba. A tavalyi Velencei Biennále pedig - a megakiállítás talán legizgalmasabb részét produkálva - „beexponálta” Afrika művészetét. A kétezres évek első felének felfelé ívelő trendje mára robbant be: India az új hype.

Műértő

A kortárs művészet öngóljai

Mindannyiunk szomorú tapasztalata, hogy a művészet a legkevésbé sem meghatározó része a magyar emberek életének. Sehol sincs ennyire alacsony presztízse a művészetnek, főleg a kortárs művészetnek, mint Magyarországon. Az okokat nem is kell nagyon kutatni, elég nyilvánvalóak.

MTI Kult

Lüktetés: kortárs művészeti kiállítás Szadán

Lüktetés címmel nagyszabású kortárs művészeti kiállítás nyílik csütörtökön a Pest megyei Szadán, a Székely Bertalan műteremház-galériában, ahol húsz alkotó művei sorakoznak fel.

Kult

Power 100: a kortárs művészeti élet legerősebb szereplői

Műgyűjtők, kereskedők, múzeumigazgatók és kurátorok, aukciósház-tulajdonosok, műkritikusok s maguk a művészek. Mindazok akik meghatározzák a kortárs művészeti piac trendjeit és árait, akik „megcsinálják” és alkalomadtán ejtik a sztárokat. A The Wall Street Journal és az Art Review szemléje alapján.

MTI/hvg.hu Kult

Roma kortárs művészeti galéria nyílik

Kortárs Roma Galéria nyílik június elején Budapesten - jelentette be Bozóki András kulturális miniszter a leendő galéria helyiségében. Az V. kerületi Tüköry utca 5. szám alatt kialakított képtárban elsősorban cigány képzőművészek időszaki kiállításai lesznek láthatók.

Nem vagy egyedül, kérj segítséget, ha kell!

Nem vagy egyedül, kérj segítséget, ha kell!

Trump fenyegetései árnyékában kezdődik az EU-csúcs Brüsszelben

Trump fenyegetései árnyékában kezdődik az EU-csúcs Brüsszelben

Több százezren tüntettek Berlinben a CDU és az AfD együttműködése ellen

Több százezren tüntettek Berlinben a CDU és az AfD együttműködése ellen

Termelékenységparanoiában élő menedzserek állnak szemben home office-ra vágyó nőkkel és fiatalokkal

Termelékenységparanoiában élő menedzserek állnak szemben home office-ra vágyó nőkkel és fiatalokkal