szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Consumers International 2009-ben öt cégnek ítélte oda a „Rossz vállalat” díjat, mindegyiknek félrevezető zöld reklám miatt.

A Consumers International nevű fogyasztóvédelmi szervezet által idén is kiosztott Rossz vállalat díj rámutat néhány világcég felelőtlen viselkedésére. A díjak idén mind a zöldremosáshoz kapcsolódtak.

Az Audi nagyszabású reklámkampányáért került a dobogóra. A reklám ugyanis azt állítja, hogy mivel az Audi A3 TDI modell „tiszta dízellel" üzemel, ugyanolyan környezetbarát, mint a kerékpározás vagy a buszozás.

A BP a nyilvánosság előtt az alternatív energia mellett kardoskodik, miközben csendben kivonja magát a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos főbb projektekből. Eközben nagymértékű befektetésekkel támogatja a fosszilis üzemanyagokat.

Az easyJet azért került a listára, mert azt állítja, hogy velük repülni kevésbé környezetkárosító, mint hibrid autóval utazni. Az ominózus állítás egy szemléltető grafikon formájában jelent meg a vállalat honlapján. Miután a BBC rávilágított az állítás hamis voltára, az easyJet szóvivője megígérte, hogy korrigálják a hirdetést, de ez azóta sem történt meg.

Felelőtlen fogyasztásösztönzése miatt került a díjazottak közé a Microsoft. Széleskörű kampányában reklámozza a Windows legújabb, „zöld" verzióját, miközben a fogyasztókat új számítógépek vásárlására ösztönzi. Ez végső soron növeli a vásárlók karbonlábnyomát.

Különdíjban részesült a CO2 is green (a szén-dioxid környezetbarát) nevű új szervezet, amelynek hátterében az Egyesült Államok fosszilis tüzelőanyag iparának több kulcsszereplője áll. A szervezet reklámfilmjében azt állítja, hogy a megemelkedett szén-dioxid koncentráció kedvez a környezetnek.

Az eredeti angol greenwash kifejezés a green (zöld, vagyis környezetbarát) és a whitewash (meszelés) összevonásával alakult ki. A kifejezést arra használják, amikor a vállalatok a valósággal ellentétben megpróbálják saját termékeiket és cégpolitikájukat környezetbarátnak feltüntetni. Ez a szervezet szerint nemcsak félrevezeti a fogyasztókat, hanem gyakran felesleges pénzkiadásra is buzdítja őket. A zöldremosás aláássa a vásárlók cégekbe vetett bizalmát, és meghiúsítja a valódi lépéseket a zöldebb életmód felé - írja a Consumers International a napokban megjelent közleményében.

A cikk a Tudatos vásárló honlapon jelent meg, ahol további információk találhatók a témával kapcsolatban.

 
Elsőként az USA-ban, New Yorkban is bevezették a dugódíjat

Elsőként az USA-ban, New Yorkban is bevezették a dugódíjat

Így tombolt Demi Moore családja, amikor a színésznő megkapta a Golden Globe-ot

Így tombolt Demi Moore családja, amikor a színésznő megkapta a Golden Globe-ot

Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?

Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?

Támadást indított az ukrán hadsereg Kurszknál

Támadást indított az ukrán hadsereg Kurszknál