Kihirdették a legrosszabb vállalatok listáját a fogyasztóvédők
A Consumers International 2009-ben öt cégnek ítélte oda a „Rossz vállalat” díjat, mindegyiknek félrevezető zöld reklám miatt.
A Consumers International nevű fogyasztóvédelmi szervezet által idén is kiosztott Rossz vállalat díj rámutat néhány világcég felelőtlen viselkedésére. A díjak idén mind a zöldremosáshoz kapcsolódtak.
Az Audi nagyszabású reklámkampányáért került a dobogóra. A reklám ugyanis azt állítja, hogy mivel az Audi A3 TDI modell „tiszta dízellel" üzemel, ugyanolyan környezetbarát, mint a kerékpározás vagy a buszozás.
A BP a nyilvánosság előtt az alternatív energia mellett kardoskodik, miközben csendben kivonja magát a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos főbb projektekből. Eközben nagymértékű befektetésekkel támogatja a fosszilis üzemanyagokat.
Az easyJet azért került a listára, mert azt állítja, hogy velük repülni kevésbé környezetkárosító, mint hibrid autóval utazni. Az ominózus állítás egy szemléltető grafikon formájában jelent meg a vállalat honlapján. Miután a BBC rávilágított az állítás hamis voltára, az easyJet szóvivője megígérte, hogy korrigálják a hirdetést, de ez azóta sem történt meg.
Felelőtlen fogyasztásösztönzése miatt került a díjazottak közé a Microsoft. Széleskörű kampányában reklámozza a Windows legújabb, „zöld" verzióját, miközben a fogyasztókat új számítógépek vásárlására ösztönzi. Ez végső soron növeli a vásárlók karbonlábnyomát.
Különdíjban részesült a CO2 is green (a szén-dioxid környezetbarát) nevű új szervezet, amelynek hátterében az Egyesült Államok fosszilis tüzelőanyag iparának több kulcsszereplője áll. A szervezet reklámfilmjében azt állítja, hogy a megemelkedett szén-dioxid koncentráció kedvez a környezetnek.
Az eredeti angol greenwash kifejezés a green (zöld, vagyis környezetbarát) és a whitewash (meszelés) összevonásával alakult ki. A kifejezést arra használják, amikor a vállalatok a valósággal ellentétben megpróbálják saját termékeiket és cégpolitikájukat környezetbarátnak feltüntetni. Ez a szervezet szerint nemcsak félrevezeti a fogyasztókat, hanem gyakran felesleges pénzkiadásra is buzdítja őket. A zöldremosás aláássa a vásárlók cégekbe vetett bizalmát, és meghiúsítja a valódi lépéseket a zöldebb életmód felé - írja a Consumers International a napokban megjelent közleményében.
A cikk a Tudatos vásárló honlapon jelent meg, ahol további információk találhatók a témával kapcsolatban.