"Lady Gaga meg fog halni" - ijesztgetik azt a 7 milliós rajongótábort, aki Twitteren, és azt a 24 milliót, aki Facebookon követi a híresség mindennapos bejegyzéseit. Holnaptól, az AIDS világnapjára időzítve beszünteti Gaga, Alicia Keys, Jennifer Hudson, Usher, Serena Williams és még egy tucatnyi sztár az interaktivitását, és addig nem küld újabb üzenetet, amíg össze nem gyűlik 1 millió dollár. A holnapi napon az utolsó üzenetüket videó formájában vetítik majd le egy végrendelkezéssel egyetemben a résztvevők.
Kim Kardashian is meg fog halni december 1-én
keepachildalive.org
A Digital Life Sacrifice elnevezésű kampányhoz az alapítvány Alicia Keys-t kérte fel nagykövetnek, aki arra bírta rá kollégáit, hogy most az egyszer hallgatásukat vessék be egy jó ügy érdekében. Amíg tavaly szorgalmasan csiripeltek a hírességek az AIDS világnap alkalmából, most épp az ellenkezője fog történni - írja a Guardian.
"Vegyél életet" illetve "Tarts egy gyermeket életben" - szólnak a jótékonysági felhívás szlogenjei az alapítvány honlapján, az összegyűlt pénzből pedig az afrikai és indiai HIV-fertőzött gyerekek mindennapjait szeretnék megkönnyíteni.
A celebek és a beteg gyerekek élete is a rajongók adakozásától függ
keepachildalive.org
Megoszlanak a vélemények a kampány előrelátható sikeréről illetve erkölcsi mondanivalójáról. Mi van ugyanis a mérleg két nyelvén: a celebek szenzációhajhászása, egójának és pénztárcájának hízlalása illetve a beteg gyerekek megmentése. Valóban egyenértékű lenne a két dolog? A brit hírportál újságírója például arra szólítja fel az embereket, hogy találjanak egy másik alapítványt, amivel támogatni tudják ezt az ügyet, és hallgattassák el minél hosszabb időre a sztárok fölösleges fecsegését. Az is kérdéses ugyanis, hogy vajon kibírják-e, jobban mondva túlélik-e a twitter-függő hírességek, hogy visszatartsák létfontosságú megjegyzéseiket, amivel foyamatosan fenntartják az érdeklődést személyük iránt. A szlogent tekintve úgy tűnik ugyanis, hogy életelemük a "köztudat", most pedig rajongóik jóindulatától függ, hogy mikor éledhetnek újjá.
A rosszmájúak mást is sérelmeznek az akcióval kapcsolatban: a karácsony idején elszaporodó adakozások keretében a vajon hány millió folyik az ötletgazdák zsebébe? Az egyik hozzászóló érdekes adatot tesz például közzé: állítólag a tavalyi év folyamán 4.375.629 dollár folyt be jótékonysági célokra ennél a szervezetnél, ebből azonban csupán 3.604.913 dollár jutott el a rászorulókhoz, így 770.716 dollár maradt az alapítványnál. A kommentelő a szervezet tizenöt dolgozója között felosztva 51.381 dolláros (több mint 11 millió forintos) jutalékot számolt ki fejenként. Az egyszerű fejszámolásból azonban kihagyta a járulékos költségeket - például marketing, irodai háttér stb., mégis sokaknak feltűnik, milyen jó biznisz az év végén jótékonykodás címen szervezetet alapítani.
A hvg.hu utánajárt, hogy mekkora a magyar celebek csiripelési kedve. A celebstalk.hu oldalát végignézve arra a következtetésre jutottunk, hogy itthon bizonyára visszafelé sülne el egy ilyen kampány: mindössze 60 hazai híresség használja a Twittert, ebből alig tucatnyi tartja fent folyamatosan a rajongók érdeklődését. A követőik pedig nem képeznek pár ezer főnél többet számláló twitter-táborokat. Megkérdeztünk egy hazai előadót és egy híres médiaszemélyiséget, hogy mit szólnak az amerikai ötlethez.
Harcsa Veronika már évekkel ezelőtt csatlakozott a Facebook és a Twitter közösséghez, így bár otthonosan mozog az interaktív világban, bevallotta, hogy nincs már ideje folyamatosan frissíteni az információkat, ezért az általa megfogalmazott bejegyzéseket egy segítője küldi ki a hálóra. Az AIDS világnaphoz kapcsolódó jótékonysági gyűjtéssel is szimpatizál Harcsa és nem tartja visszásnak a kezdeményezést. Úgy véli, hogy az internetes jelenlét mára elengedhetetlen ahhoz, hogy felszínen tudjanak maradni az előadók: "törvényszerű volt, hogy kitalálnak kampányokat az online szociális hálók hatalmát kihasználva". A magánéleti csiripelést a jazz-énekesnő azonban nem műveli: "A nagybőgősünk szokott a koncertekről küldeni képeket és privátabb információkat, én viszont a magánéletemről csak annyit szeretnék tudatni a rajongóimmal, amennyi a dalaimban is benne van."
Havas Henrik ennél sokkal kritikusabban vélekedik a közösségi oldalakról. Bár úgy tűnik, hogy ő is fent van a Twitteren, beszélgetésünk folyamán kiderült, hogy semmi köze a bejegyzésekhez és a Facebook profilját sem ő menedzseli. "Interneten csak a híreket keresem" - nyilatkozta Havas. A jótékony célú celebkampányokról is rossz véleménnyel van az író és médiaszemélyiség: "Nekem a kóbor kutyák megsegítése a szívügyem, de amikor egy akció keretében számos más celebbel együtt eleget tettem a felkérésnek, és képviseltem az ügyet, őszintén szólva felfordult a gyomrom az ott látottaktól: egy flashmob keretében egy menhelyhez érkeztünk, de a hírességek csupán arcukat vitték magukkal és mosolyogva fényképezkedtek. Én úgy gondoltam, hogy egy csomagtartónyi kutyaeledellel többre mennénk. Azóta magánúton oldom meg a jótékony akciókat, mert szerintem az nem segítség, hogy nagy csinnadratta közepette, széles mosollyal a kamerák felé fordulva a sztárok ismertségükre támaszkodnak és tétlenségbe burkolóznak, csupán mert elégnek érzik, hogy nevük van."
Holnaptól követhetjük, hogy a világsztárok mit érnek el a hírnevükkel és mire elég a virtuális halálhírük. Az emberek hajlandóak kinyitni a pénztárcájukat, csak hogy újra közel érezhessék magukhoz kedvencüket?