szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Boeing legújabb és egyben legnagyobb repülőgépe szállt le hétfő hajnalban Budapesten a típus első kereskedelmi útján. A Cargolux luxemburgi központú teherszállító légitársaság negyedik generációs Boeing 747-8F típusú gépe tegnapról mára virradóra hajtotta végre első kereskedelmi repülését a Luxemburg–Hongkong–Baku–Budapest–Luxemburg útvonalon.

Mínusz 4 fokos hidegben és még teljes sötétségben ért földet Budapesten a 31 R futópályán egy perccel hat óra előtt a Cargolux Boeing 747-8F típusú óriásgépe, amelyet a múlt héten vett át a luxemburgi cargo-vállalat az Egyesült Államokban. Maga a Boeing 747-es típus, közkedvelt nevén a Jumbo már régóta szolgálja a polgári repülést – egészen pontosan 1969-ben szállt fel első alkalommal, azóta ez a negyedik, egyben legjelentősebb átalakítás a gépen – közölte Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója.

Budapest Airport

A 747-8F-nek megnövelték a hosszát és a szárnyak fesztávolságát, valójában teljesen újratervezett szárnyat kapott. Ennek, valamint a vadonatúj General Electric GEnx-2B67 típusú hajtóműveknek köszönhetően megnőtt a hasznos terhelése és a hatótávolsága, viszont jelentősen csökkent a zajkibocsátása és a fajlagos üzemanyag-fogyasztása is.

A Cargolux teherszállító légitársaság gépe az első a Boeing 747-8-as jelű szériából, amely megkezdte a kereskedelmi repüléseket. A luxemburgi légi teherszállító vállalat gépei rendszeresen közlekednek a Távol-Kelet, elsősorban Kína és Nyugat-Európa között, rendszeres budapesti leszállással.

Budapest Airport

A Cargolux Jumbói Budapesten tankolnak, árut rakodnak és utána repülnek tovább Luxemburgba. A mostani volt az első kereskedelmi célú repülés a világon, amit a Boeing új típusával teljesítettek. A megnövelt méretű gép miatt a Budapest Airportnak meg kellett változtatnia az ilyen óriásgépek kiszolgálásának rendjét, új eljárásokat kellett kidolgozni a hatóságokkal és a földi kiszolgálókkal a gép fogadása érdekében.

A Boeing 747-8F típusú gép 2010. február 8.-án emelkedett a levegőbe először, az első példányt 2011. október 12.-én adták át a Cargolux teherszállító légitársaságnak.

A gép adatai:

 

hossz: 76,25 m
fesztávolság: 68,45 m
magasság: 19,35 m
törzs szélessége: 6,1 m
max. felszállótömeg: 442 tonna
max. hasznos teher: 134 tonna
max. hatótávolság: 8,288 km (max. hasznos terheléssel)
max. sebessége: 988 km/h (Mach 0,92)

Sulyok Tamás viccesnek szánt videóban mondta el, hogy nem ír alá mindent csukott szemmel

Sulyok Tamás viccesnek szánt videóban mondta el, hogy nem ír alá mindent csukott szemmel

Van, ahol már azt kéri a kormány, hogy írják bele az emberek a végrendeletükbe a jelszavaikat is

Van, ahol már azt kéri a kormány, hogy írják bele az emberek a végrendeletükbe a jelszavaikat is

Egy orosz hajó jelzőlőszerrel lőtt a német hadsereg helikopterére

Egy orosz hajó jelzőlőszerrel lőtt a német hadsereg helikopterére

Második világháborús aknavetőgránátokat találtak Óbudán

Második világháborús aknavetőgránátokat találtak Óbudán