szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Vásárlási böjtre buzdít a Tudatos Vásárlók Egyesülete pénteken, a Ne vásárolj semmit! napon. Szerintük a nők harmada veszélyeztetett a vásárlási lázban.

A karácsonyi vásárlási dömping előtt világszerte több mint 60 országban hívják fel a figyelmet környezetvédő és civil szervezetek a társadalom túlfogyasztására és a rossz fogyasztási szokásokra - közölte az egyesület szerdán az MTI-vel.

A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás. A kezdeményezéssel azt is tudatosítani kívánják, hogy a világ lakosságának 20 százaléka éli fel a Föld készleteinek 80 százalékát. A reklámok az emberek elégedetlenségét és mohóságát erősítik azzal, hogy elhitetik: akkor lesznek boldogok, szépek, naprakészek, ha minél több tárgyat birtokolnak - olvasható a közleményben.

Becslések szerint Magyarországon a "vásárlási mánia" a lakosság mintegy 5 százalékát érinti, a nők harmada lehet veszélyeztetett. A vásárlások átlagosan 40 százaléka az előzetes vásárlási szándékoktól függetlenül történek, ebben nagy szerepet játszanak az akciók és a marketing-trükkök. A hazai felmérések emellett azt is mutatják, hogy a vásárlók 55 százaléka hagyatkozik a boltokban hozott gyors döntésekre.

Túry Gergely

A GfK Hungária vizsgálata alapján a tavalyi karácsonyi forgalom magasabb volt, mint 2009-ben. Megfigyelhető volt, hogy a kereskedők már a hónap elején nagyobb hangsúlyt helyeztek a marketing kommunikációra, ezzel is próbálták a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni. A 2010-es karácsony legkelendőbb termékcsoportjai a hordozható audioeszközök, a síkpaneles televíziók, a mini audio tornyok, a DVD-lejátszók, a játékkonzolok, a kézi mixerek, a kávéfőzők, a hajformázók, a fritőzök és a borotvák voltak.

Várhatóan idén is többet költenek az emberek a karácsonyi szezonban: a felmérések a tavalyihoz képest 1000 forintos emelkedést, átlagosan 35 ezer forint kiadást jósolnak. Elgondolkodtató tény, hogy a magyarok közel fele ugyanakkora összeget tervez elkölteni idén, mint a válság által még nem sújtott 2007-es évben. Magyarországon a háztartások jövedelmének legalább 23 százaléka élelmiszerre megy el, a megvásárolt étel 25-30 százalékát végül kidobjuk. Ez évente háztartásonként 100 kilogramm kidobott élelmiszert jelent.

Az Oxfordnál a "brain rot" lett az év szava

Az Oxfordnál a "brain rot" lett az év szava

Hogyan készül a kultfilm? David Fincher a Harcosok klubjának adaptációjával telibe talált

Hogyan készül a kultfilm? David Fincher a Harcosok klubjának adaptációjával telibe talált

20 centis kést vitt magával az iskolába egy ózdi fiú, egyik tanárját akarta megtámadni

20 centis kést vitt magával az iskolába egy ózdi fiú, egyik tanárját akarta megtámadni

Szakértők: a német autóiparnak termelékenyebbé kell válnia

Szakértők: a német autóiparnak termelékenyebbé kell válnia