Százéves születésnapját már nem éli meg a Szőke Tisza
A Szőke Tisza gőzös „csontváza” a nyár végére végleg eltűnik. Jövő héten emelik ki a vízből az elsüllyedt roncsot, és elkezdik feldarabolni - írja a szegedma.hu.
Tavaly szeptember 26-án kezdődött meg a Tápéi jachtkikötőben veszteglő Szőke Tisza bontása, ami az eredetileg tervezettnél jóval tovább tart. Dán Zsolt, a FERRO TOTÁL Kft. tulajdonosa tavaly októberben azt mondta a Szegedma.hu-nak, hogy a gőzgépet egyben kell kiemelniük a hajótestből, mivel a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) a gőzös egyes részeit védettnek nyilvánította. Le is álltak a munkálatok novemberben, akkor az állam egy hónapnyi haladékot kért, hogy élve elővásárlási jogával, megvegye a gőzöst.
A VTV Szegednek Dán Zsolt azt nyilatkozta, a minisztérium levelében 1-2 hetet kért, ám idén márciusig nem kaptak érdemben választ. A tulajdonos elmondta, a gőzgép iránt már most érdeklődik egy holland és egy osztrák cég is, de a gőzgépen kívül a kormánylapátot, a régi ólomüveg ajtókat és a csörlőket is egészben fogják kiemelni a hajóból, ezeket egy raktárban fogják őrizni, amíg az állam dönt sorsukról. A hajótest többi részét pedig másfél méteres darabokra vágják, a munkálatok a jövő héten kezdődnek.
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel.