Számos kudarc és csalódás után biztató eredményről számoltak be a malária köztesgazdájának számító szúnyog nagybani irtásával foglalkozó kutatók.

A maláriát okozó egysejtű lázállatka az anopheles a szúnyog tápcsatornájában tenyészik. A kétszárnyú rovar csípésekor annak nyálával együtt kerül be a kórokozó az áldozat szervezetébe, örökre megfertőzve őt a nem egyszer halálos kimenetelű betegséggel.

Brit és holland tudósok kísérleteik során egy agresszív gombafajt vetettek be az anopheles szúnyog ellen. Mint a Science folyóiratban beszámoltak róla, a biológiai fegyverként felhasznált Beauveria bassiana gomba spóráit olajszerű folyadékba keverték, amely nem szárad ki. Ezután e folyadékkal permetezték be a kísérletekhez felhasznált gyapotcserjék leveleit.

Azt tapasztalták, hogy azoknak a szúnyogoknak a többsége, amelyek érintkezésbe kerültek a levelekkel, rövid időn belül elpusztult. Az agresszív gomba spórái jóformán „felzabálták" a rovarokat. Azok a rovarok pedig, amelyek túlélték a találkozást a gombával, jóval kevesebb malária-kórokozót vittek át a kísérleti állatokra. A tudósok mérései szerint a parazitát hordozó anopheles szúnyogok aránya a korábbinak a nyolcvanad részére csökkent.

Gazdaság

Szarvasgomba kilója nyolcmillióért

Egy valamivel több mint egykilós fehér szarvasgomba közel nyolcmillió forintos áron kelt el az olasz Piemonte tartományban, a Grinzane Cavour kastélyban rendezett a hétvégén a kapitális gombák hagyományos árverésén. A boldog nyertes egy 89 éves New York-i vendéglős.

Szeretettel Pozsonyból: Csak a tesztemen át